Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedklipp

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

aroncbds (trådstartaren)

#1 » 12:59:22, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
För att hålla vedeldandet på en någorlunda rationell nivå så gick jag och skaffade mig en vedklipp som jag nu håller på att optimera på flera sätt genom både automation och diverse justeringar i hydrauliken, som jag tänkte blogga lite om.

Hydraulaggregat ingick ej och såhär såg objektet ut vid köptillfället:
Bild
Bild


Målsättningen är följande:

STEG 1:
- Automatisera knivbladet med pedal för automatisk återgång (när man släpper pedalen) samt bistabil funktion där den åker ner och upp kontinuerligt (tills pedalen är nedtryckt). Som styrsystem tänkte jag ha en Arduino som kör OpenPLC. Tidsplan : NU

STEG 2:
- Bredda ut ramen och bygga ett nytt knivblad för ökad prestanda. Min inspirationskälla till detta är detta bygge: https://www.youtube.com/watch?v=a8diOOe-StQ Kräver eventuellt en grövre cylinder. Tidsplan : När tid finnes. :-)

Status:
- Jag har kopplat in ett 7,5kW hydraulaggregat med elektrisk hydraulventil som jag hade liggandes och provkört maskinen. Funkar klockrent!

Uppdateringar följer! :-)

11 personer gillar det här inlägget.
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4



Göran Wall

#2 » 13:00:32, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vedklipp är absolut bästa sättet att göra spisved. Min köptes hos Hammars för mer än 10 års sedan och funkar kanon. Om du vill optimera vedhanteringen från träd i skogen till vedpinne i spisen tänk igenom alla delmoment så att du minskar den totala tidsåtgången. Lycka till med nya klippen!
Göran Wall
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:31, 24-11-2004
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Atlas AR65
Gianni Ferrari 900
Haulotte H16TPX
Kubota F1900 x2
Oxen Minilunnare
Pel-Job EB506
Moheda 100/4WD med Källefall 400
Takejob TB016
Takeuchi TB80FR
Volvo EL70
Valtra 6350
Wood-Mizer LT15
Åkerman EC230B
Åkerman EW200

Holger

#3 » 13:28:52, 12-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

aroncbds (trådstartaren)

#4 » 10:57:53, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Projektet har legat på sparlåga ett tag, men jag har ändå hunnit införskaffa en vedtransportör (se nedan), samt beställa ett spinon-returfilterhus. Det sistnämnda ska jag använda för att trimma returflödet genom att höja återströmningshastigheten från plussidan vid minusslag mha. en patronventil som jag öppnar parallellt med minusslaget... Just nu försöker maskinen pressa undan 104 lpm på em ½"-anslutning som både belastar aggregatet i onödan och gör minusslaget (väldigt) segt (~6s). Med denna optimering bör det inte ta mer än 1,7s.

Bild
Bild

Har också börjat bygga på den fotpedal-baserade Arduinobaserade styrenheten (kontinuerlig upp-och-ner-drift med nedhållen pedal). Har initialt kikat på OpenPLC (som omvandlar Arduino till en ladder-programmerad PLC), men tänkte göra en minimalistisk lösning med endast två endlägesbrytaren som triggar en interrupt på uppflanken (jag avstudsar strömbrytarna i ISR-en och avläser deras status, varpå jag sätter en flagga som indikerar ned- eller uppåtgående riktning på knivbladet). Beroende på detta driver jag endera magnetventilen tills flaggans status har ändrats (eller pedalen har släppts). Vid släppt pedal återgår maskinen till "ursprungsläget", dvs. full minusslag.

Har dock lite tidsbrist för närvarande, så för att börja med optimeringsarbetet i rätt ända ska jag driftsätta vedtransportören för att slippa lasta veden från klippen för hand. :-)

4 personer gillar det här inlägget.
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4

aroncbds (trådstartaren)

#5 » 13:45:30, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,
Nu har jag fått hem returfiltret och även patronventilen (https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... -24/57621) är beställd, så förhoppningsvis kan jag börja optimera returflödet för minusslaget och få upp hastigheten rejält på maskinen inom kort! Lite småsurt att behöva torrlägga hydraultanken för att kunna borra dit en returanslutning för filtret i tanklocket, men ska bli skönt att få det överstökat. :-)

Har också byggt vidare på mjukvaran för styrningen. Inget märkvärdigt än så länge, bara två tryckknappar uppriggade mot ett Arduinokort där jag tänkte testa konceptet för riktningsändring mha interrupts.

Bilder kommer... :-)

2 personer gillar det här inlägget.
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4

edgein

#6 » 14:33:44, 13-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte bara att lyfta av locket?
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

Stridis2

#7 » 19:48:24, 14-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag byggt en vedklipp hade jag (nog) monterat en fotocell 10 cm under skäret som åker med upp och ner. Skulle vara kopplat så när klippen får signal att gå upp så går den upp tills fotocellen ser över stocken. Om man börjar mata in och stocken blir grövre så fortsätter knivens uppgång. På detta vis minskar man dödtiden medan maskinen går tomme upp och ner.
Vet ej om det fungerar, bara en tanke jag har fått.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ac tc

#8 » 09:24:45, 25-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggde själv en vedklipp för 25 år sen...
- Dina kilar är för spetsiga, 2*45 grader spräcker mkt bättre.
Då min klipp är byggd av hydraulik från en flingtork för pappersmassa så betydde det att alla ventiler är elektriska monterade på en ramp.
För att styra det hela så sitter det 2 "hemma" gränslägen ( topp för klippblad samt bakåt för vedklyven).
Det funkar så att om ingen rörelse är betälld ( reglage påverkat ) så backar rörelsen tillbaka till hemma läget, lite relälogik.
- Skulle INTE rekomendera fotpedal, även om dom är relativt säkra så har du händerna på stocken som utsätts för våldsamma krafter samtidigt som den vispar runt under skäret.
- Du kommer att klämma dig för eller senare, passa dig även för klyvsprickan ( den kan klämma fingrar platta när skäret går upp utan problem )
Snabb retur är lite farligt då stocken följer med upp ibland, 3 meter 15 cm grovt metspö som viftar omkring i bra fart är inte kul....

Har kikat lite på hastigheter och även om man tycker att den är slö så blir det virkesförsörjningen till den som begränsar produktionen, ju grövre och krokigare desto tydligare blir det.

- Torr ved är ett elände för en klipp, det slår och smäller när den närmat sliter isär veden istf att skära av den. Färsk ved är mkt trevligare att klippa.

3 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se