Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Frågor angående flistugg köp

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

kimmen

#16 » 12:56:33, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer att någon i forumet har beskrivit att 1000 v axeln skall hålla bättre
Önskar att jag hade 1000v på min traktor Kubota 4200, det kan tjorva i hop sig regält när det inte blåser ut ordentligt, spec. löv och barr
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



stegmaster

#17 » 13:19:42, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inte heller 1000 varvs pto, utan endast 540 och 540e(750).
Så tänkte jag kunne köra med åtminstone 750 varv på pto om det behövs.
Skulle det vara nån fara för traktoren at köra så??
Vet at 540E i första hand er för at köra 540 på låga varvtal, men det tål vel at varvas til 750 ochså (1890 varv på motor)???
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Hansborg

#18 » 15:27:18, 04-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skall köra på 540 varv, det krävs "dubbelt" mycket mera hästar på 1000 varv! = dubbelt mer flis. :idee3:

Ta mitt exempel mer som en jämförelse... :mrgreen:

Det där med 540E kan vara en utväxling som inte lämpar sig för tung drift, jag vet icke? :klia:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

stegmaster

#19 » 09:57:35, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sent igår var det dags för första provkörning, efter olje och filterbyte koplade vi på den til traktoren till en kompis av mig(En Deutz agroton 100, altså 4cyl med ca 100hk), då min valmet står med skogsvagnen tilkoplat.
Han ville vi skulle testa med 540E (altså varvadet upp til 750 varv på pto), vilket vi gjordet,och huva hur det gick. :grin:
Körde både gammalt och färskt virke, och alt for igjenom utan problem, både kvistat och okvistat virke.
Traktoren var nästan helt oberört, tror knappt den tappadet sig 100 varv vid belastning.(dock bara noterat från utsidan)
Vi mätte uppe en granstock som var precis 20cm diam.(3m lang) och inga problem als, ca 10-15sek senare var den bara flis. :hurra:
Fliset havnade i en fin hög på bakken ca 4-5m bort, vilket vel ochså tyder på at varvtalet vore relativt jamt?
Ska bli spännandet och testa på min egen Valmet med 25hk mindre.
Blev tyvärr inga bilder igår, då det var nästan mörkt + at jag skulle såga lite färskt virke som vi kunne testa.
Ska återkomma med bilder och kanske lite video när jag får den på min Valmet senare.


Kan du ha slöa knivar eller för stort avstand mellan kniv och motstål, Hansborg???? :???:
Eller kan den jamna innmatningen som drivrullarna gir spela nån roll til effektbehovet???
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Hansborg

#20 » 13:16:07, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:

Kan du ha slöa knivar eller för stort avstand mellan kniv och motstål, Hansborg???? :???:
Eller kan den jamna innmatningen som drivrullarna gir spela nån roll til effektbehovet???

Med slöa knivar är det svårt att få början på tuggningen, slår mest tillbaka... rigtigt slö går det inte ens med kranmatning! :razz:
Jag har minskat knivavståndet... kommer inte ihåg måttet men det är inte för stort iallafall..
Jag upplever att tuggen blir hungrigare ju mer mat den får??? här tror jag inmatningsvinkeln spelar roll...



Men räknar man 120hk på 1000v så blir det 60hk på 500v så bara jag vågar köra 540v uttaget så....?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

stegmaster

#21 » 20:55:29, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak til:
Hur slipar ni era knivar til huggen när det er dags???
Verkar vara en nogrant sak detta.
Står i manualen at man INTE får använda vinkelslip, men inget mer om hur man ska göra(förutom at köpa til en slipmaskin som tillvärkaren saljar, som nästan er på storlek med själv huggen. :eek: )
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

bert

#22 » 21:41:17, 05-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En granne gjorde en fixtur så han kunde sätta upp stålen i en planslip
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

ghaven

#23 » 04:41:37, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Ser det diskuteres flishugger. Har en helt enkel kina maskin , tror den heter x42 eller noe sånt. Har hatt den noen år nå og den går ikke veldig mange dager i året, men den har fungert prikkfritt. Hydraulisk mating kan fåes ekstra har jeg sett i brosjyren, min er uten og det går utmerket Er en lokal fyr her som selger maskinene nye for 9000 så det er mange som har denne typen i nærområdet. Skulle egentlig leie ut maskinen, men jeg må være dum som et brød. Etter å ha skrytt maskinen opp i skyene , ble maskinen leid inn på diverse jobber. Alle som prøvde maskinen og fikk høre prisen kjøpte sin egen. Sliping bruker å bli gjort en gang i året, Man merker at en liksom må gi en dytt for at den skal ta tak når knivene bør slipes. Har en kloss som jeg har frest till av firkant jern, som kniven skrues i for å få den rette helningen på skjæret. Knivene er av hardmetall så jeg bruker slipe med utslitte slipekopper til fjellbor sliperen, da ser de ut som vanlige skiver og passer rett på benkesliperen. Skal ikke mye ti,l bare å dra lett frem og tilbake noen ganger så er knivene som nye. Den har firkant åpning og har målt 16 cm som det største den har tygd. Bruker en zetor på 90 hk som går med motorturtall 1100 og pto utaket satt til 1000. Da går det så det hyler og uten noen sakking av turtallet. rekker nesten ikke sette inn ny stamme før den er tom. Hadde jeg vist hvor enkle maskinene er hadde jeg lagd min egen, er bare to lager bukker en aksel og fire kniver pluss litt plater og sveis. Men prisen tatt i betraktning måtte et bygge prosjekt mest vært for moro skyld . Anbefaler å ta en titt på noen av de rimelige variantene, om noen går med planer om å kjøpe flisekutter til mindre oppdrag. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Fosson

#24 » 08:29:59, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När stockarna närmar sig 16cm i diameter börjar den SAME (90hk) jag använder att pusta ordentligt, då gäller det att ställa ner matningen.
Eller köra "ryckvis" vilket dock inte är så bra för maskineriet.

EDIT: Jag skickar iväg mina knivar till ett sliperi när dom är skämda.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

stegmaster

#25 » 09:15:14, 06-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev:Anbefaler å ta en titt på noen av de rimelige variantene, om noen går med planer om å kjøpe flisekutter til mindre oppdrag. Hilsen ghaven


Ja, jeg vurderte også en ny kinamaskin mot en brukt "kvalitetshugger".
Men etter alt det negative jeg har lest om andre kinaprodukter, så gikk jeg for det noe dyrere alternativet.
Den jeg kjøpte har hydrauliske innamateruller med eget hydraulikksystem, vilket jeg ser som en fordel om den ska brukes av flere traktorer.(maskin uten innmaterruller var ikke et alt, for meg)
Dessuten fant jeg ingen kinamaskin med 20cm maksdim, var enten 15cm eller den større på 25cm(som blir for stor for min traktor).
Men det er jo bra at det finns noen kinaprodukter som folk er fornøyd med. :thumme:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

ghaven

#26 » 00:45:44, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Ser at jeg skrev 90hk på traktoren, men den heter 9540 så jeg tror kanskje at det er mer korrekt med 95hk. Men fem hk fra eller til har vel ikke så mye å si. Det jeg skulle si var at jeg bruker ikke å mate inn hele stammer, men mest korte biter da jeg ikke har helse til de store løftene når stokkene nærmer seg 16cm i diameter. Og det var vel max diameteren, som selvfølgelig ikke blir matet inn hver gang. Bruker ikke flisen til noe, den blir bare liggende å råtne, så stokkene på 16cm burde vel heller bli til ved. Det er mest fruen som går med sagen og rydder i skogen, jeg har i oppdrag å file sag å flytte rundt på fliseren der hun trenger den. Og Zetoren går med jevn dur rundt 1100 rpm på motoren. Prøvde med 540 på ptoen, men jeg syns turtallet på motoren ble aldeles for høyt for å få noe fart på strålen med flis. 1000 På ptoen og lavt motorturtall passer til min traktor da den har veldig lavt område som gir dreiemoment. Og så bråker det ikke så fælt når jeg går litt lenger for å hente virke eller tar en 3 minutter. Den gamle zetoren som jeg kaller 9540 ien for har en møysomelig operasjon for å bytte hastighet på kraftuttaket. En må skru ut hele pto akselen og sette den inn andre veien eller bytte den. grunnen til at noen bytter er at den ene enden har splains med dobbelt antall spor når den er snudd for 1000 rpm. Og da må en ha dobbelt sett med kraftoverføringsaksler. Burde heller vært en spak for skifte mellom 540 og 1000rpm på pto. Har prøvd flisekutteren på den nye zetoren, men jeg var mer fornøyd med fliseren på den gamle. Den nye er litt større, men dreiemomentet ligger altfor høyt og det blir mye turtall og bråk pluss at kutteren går voldsomt fort rundt hvis den er satt i 1000 stilling. Og ja endelig har zetor folkene skjønt det andre traktor fabrikker har skjønt i årevis. En hendel til å skifte fart med. hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Fosson

#27 » 07:40:48, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, längden på stockarna har ju ganska stor betydelse för hur traktorn ska orka eller inte.
Är dom korta så hinner ju traktorn hämta igen sig och få upp varvtalet igen mellan varje stock.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

stegmaster

#28 » 10:52:57, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev: Og ja endelig har zetor folkene skjønt det andre traktor fabrikker har skjønt i årevis. En hendel til å skifte fart med. hilsen ghaven

Hmmm, jeg hadde selv en Zetor 7745 1990mod i flere år, og noe av det beste med den traktoren var nettopp alle pto mulighetene. (men 9540 er vel en noe nyere og annen serie av zetor???)
Först hadde den 540-1000 pto ved og vri på et håndtak nede ved gulvet+ at man kunne sette spaken for høg/låg gir i fri posisjon og således kjøre pto hastighet ved hjelp av den vanlige 1-5 girspaken.
Så man hadde jo et utall av pto hastigheter og velge mellom.


Jeg skal heller ikke bruke flisen til noe, alt som kan gå til ved, blir til ved.(i praksis alt over 10cm).
Tenkte at jeg kunne mate den med kran siden den har en ganske stor innmatertrakt + overskudd av kapasistet i forhold til virket som kommer gå igjenom den.
Har man en større kvisthøg så blir man fort lei av og stå og mate den for hand inbiller jeg meg. :cool:
Så det blir nog mest kvist, og evt rydding langs veier, hekker og likn. den blir brukt til.
Dessuten er jeg den eneste i bygda som har fliskutter, så det kan jo kanske bli noe jobb for andre etter hvert. :vissla:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

ghaven

#29 » 21:12:05, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Ja jeg vet at de eldre zetor traktorene kunne kjøre både pto og hydraulikk via girkasse og dermed ha mange hastigheter. Det har faktisk vært fem zetor traktorer på gården. Har vært modeller fra 3511 til 130 og gått mye med flising vedkløyver og kappsag. Har faktisk ikke prøvd på 9540, men det er fri på høy lav hendel så det er kanskje mulig på den også. Hvis det går har en jo veldig mange muligheter. Ved at en kan kjøre 1000 eller 540 på alle girene pluss at 9540 har tre trinns splittgir. Men jeg har som sagt funnet et greit oppset som fungerer veldig bra med 1100 på motor og 1000 på pto, men har ikke målt farten på akselen. Burde vel gjøre det da jeg har en liten lasermåler på verkstedet. Får meg kanskje en aha opplevelse da. Noen skriver at korte stammer er skummelt for giret. hva menes med det. Min fliser har ikke girkasse og ikke remutveksling. Rotoren har pto tapp direkte festet. Ser for meg at eneste som kan oppstå er fire knuste kniver eller to ødelagte flenslager eller en bøyd aksel i rotoren. Men den kan jo bare dreies ny. Veldig lite som kan gå galt med min modell . Knivene koster ca 200 pr stk og lagrene noe av det samme. Enkelheten og prisen var det som fikk meg til å velge denne typen fliser. Den nye zetoren er oppgitt til 129 hk, og har digital visning av pto fart, og elektrisk velger for 540 og 1000. Så det blir jo litt enklere å finne rett kombinasjon av motor fart og pto fart. Eneste jeg ikke blir helt vant med er at dreiemomentet ligger fra 1500 til full speed på nye zetoren i motsetning til den gamle som har fra halv speed og ned til nesten tomgang. Det er nok bare en tilvenningssak men det er voldsomt uvant den første turen når en bytter mellom de to zetorene. Dette ble visst veldig mye prat om traktor og lite flising . Snart kommer vel holger eller bond og flytter meg. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

stegmaster

#30 » 23:11:49, 07-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev: Min fliser har ikke girkasse og ikke remutveksling. Rotoren har pto tapp direkte festet.

Det har ikke min heller, girkasse for oppgiring til 1000rpm finns som tilleggsutstyr om man har traktor med kun 540pto.
Remmer tror jeg ikke det er mange som bruker, om noen. :???:
Hvorfor er det ikke aksling med brytebolt om det er fare for totalstopp????? :eek:


Hmm priser på kniver: TP vil visst ha 2500kr +mva pr stk til min hugger, så her skal det slipes så lenge det går(var dessuten med et sett nye kniver, er 3stk på rotoren. :uupps:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se