Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Frågor angående flistugg köp

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

ghaven

#31 » 04:33:40, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Beklager måten jeg skriver på. Din undring er nok begrunnet. Rotoren har en pto tapp sveist fast. Derfra går det en vanlig gul kraft overføringsaksel til traktorens pto tapp. Noen bryte bolt har jeg aldri skiftet. I tilfelle må den sitte i akselen, men har aldri sett etter da det ikke har vært nødvendig og akselen som brukes fulgte med kutteren. Har sjekket dagens pris på kniver da du skremte meg med prisen på dine kniver. Og jeg fikk oppgit 250 pr stykk. Lurte på en ting om dine kniver. Hvilket matrial har de. Mine er av hardmetall så det må ei spesial skive pluss et tilpasset anlegg for å få noe greie på slipinga. og knivene har skjær på begge sider så de kan snues om de blir sløve eller ødelagt. Men er så heldig at jeg kan resirkulere utslitte fjellbor skiver ved å montere dem på benkesliperen. Og de sliper knivene fint en sjelden gang. Bruker samme slipemaskin til utslitte hardmetallskjær til dreiebenken. Bruker å lodde fast utslitte hardmetallskjær på hjemmelagde stålholdere og sliper den fasongen jeg ønsker siden jeg har ubegrenset tilgang på slipeskiver. Ellers måtte jeg stadig kastet både hardmetall og slipeskiver. Har ikke hørt fra bekjente at sløve kniver er noe problem, men vet at en har knust noen på grunn av stein når han fliser røtter. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



Bengt Erik Eriksson

#32 » 09:22:41, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter Persson skrev:Då får du skicka mej en kapskiva :grin: För det är inte slipat på några år...

Men visst får jag peta till dom ibland, helst när det är mycke ris kvar, jag valde mellan denna och en brux hugg med inmatning men den var tråkigt långsam, finns kanske snabbare men jag är helnöjd med denna, jag vet faktist inte vad den heter/ märke.



Hej Tror din hugg är en Junkkari från ca -80 som såldes av lantmännen (göta lantmäns maskinbolag "trava" ) där jag bodde. har broschyr, kan lägga upp den . Där kan man se att den där vinklade anordningen på huggens baksida är en slipjigg. det ska sitta en koppslipskiva på axeländen.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

stegmaster

#33 » 10:11:58, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ghaven skrev: Lurte på en ting om dine kniver. Hvilket matrial har de.

Sett ut fra prisen, så burde de være av gull. :mrgreen:
Har ingen anig vilket stål som er brukt, annet at det må være herded stål.
Mine kniver kan ikke vendes, og slipevinkelen må være nøyaktig 28grader er det jeg vet.
Skal høre med noen trefirma i nærheten om de har rett slipeutstyr.
Tror det man skal bruke kalles en plansliper.

Tp er ikke billige grejer, bare det skrubare hydraulikfilteret ville de ha 800kr for, men fant det samma hos et vanlig hydraulikfirma til 300kr.

Her er en video av maskinen som TP selv har lagt ut. Etter ca 1 min i videoen ser man litt hvordan ser ut inni.
https://www.youtube.com/watch?v=eI9JxP0nkOY
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Bengt Erik Eriksson

#34 » 19:37:07, 08-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det torde väl vara denna huggen du har person?
Bild



Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ghaven

#35 » 22:24:35, 09-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Nå vet jeg ikke hvilken fasong dine kniver har. Men at de må være nøyaktig 28 grader uten aller minste + eller - tror jeg ingen ting på. Spesielt ikke når du har mating, bør et lite avik ha noe å si. Det er klart at de bør slipes i den vinkel som de har opprinnelig, og det er nok 28 grader ut i fra at det antagelig gir best resultat på din flisekutter. Men jeg tror ikke at det er nødvendig med plansliper for å få knivene perfekte. I min verden er en plan sliper eller rundsliper et presisjonsinstrument som jeg bruker der avvirkning eller tolleranser er uhyre små. Så de som bruker plansliper på knivene vil nok ta seg betalt deretter. Er nok så sikker på at det ikke skal mere til enn å skru fast kniven i fresen og tilte skruestikka til riktig antall grader og ei egnet slipeskive på en dor pluss avretteing av denne, så hadde det nok gitt et resultat som du hadde vært fornøyd med. Men det er hva jeg hadde gjort, andre får gjøre som de synes er best for deres utstyr. Det meste kan gjøres på mer en en måte. Mine kniver slipes på en kloss på ei plate på benkesliper, og de drar inn treverk uten problem. Hadde jeg hatt kniver som kostet det som er sagt her i denne tråd hadde jeg lagd mine egne kniver, garantert. Dette må ikke taes som kritikk av noen eller noe. Det er bare litt undring over ting og tang . Det er bare et forslag da jeg ble helt rystet over prisen du må betale for kniver. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

stegmaster

#36 » 01:33:27, 10-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takker for dine tips Ghaven. :thumme:
Blir nok en stund til det blir aktuelt og kjøpe nye kniver uansett, da de som sitter i ser bra ut og ikke slipt tror jeg, samt et sett med nye fulgte med.
Så før alt dette er utslitt(utslipt) så har det nok gått noen år, da den ikke kommer bli brukt så mye.
Får se hvordan det blir slipingen. Har en stor vindusfabrikk like i nærheten med mye freser o.likn, maskiner som sikkert slipes ofte, så tenkte spørre der først om pris og mulighet.
Går ikke det, blir det noe hjemmelaget.

Her er et bilde på slipemaskinen som TP anbefaler og kjøpe som ekstrautstyr. :uupps:


Bild



Og her et bilde av slipeinstruksjonen.

Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

oler

#37 » 21:47:31, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra att du ställde frågan?
Orsaken att jag kör på 1000 varv är nog bara (förutom att det skall gå undan) för att kraftuttagsaxeln är troligen för klen dimensionerad ( följde med den "beg huggen" ) Jag inbillar mig att axeln håller bättre på 1000 varv än 540 uttaget.
Om någon kan dementera min tankegång om detta vore jag tacksam, vågade inte testa senast jag flisade...


Axeln i sig håller ju inte bättre på 1000 rpm än på 540. Ett redskap som är byggt för 1000 rpm har ju blivit beräknat för det i redskapets utväxling. Är ju för att spara på drivlinan (bl.a. kraftöverföringsaxeln) med ett högre varvtal fram till där kraften ska utnyttjas. Fysikens lagar: förlorar i väg-vinner i kraft osv, högre varv=längre väg.

Du kanske får lite mer effekt på 1000 pto om traktorn har effekttopp närmre dess motorvarv. Dom traktorer jag kört har haft pto 1000 runt 2200 rpm motor medans pto 540 legat runt 1800.
Om du sedan ändrar pto från 540 till 1000 får du ju helt annan levandekraft i tuggens trumma/skiva vilket ju utnyttjas när virket matas i.
Kan ju vara värt att kolla upp vad tuggen är byggd till för varvtal. Kan ju bli allvarliga skador vid ett haveri om den övervarvats till det dubbla.
//Olof
oler
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:47, 09-05-2010
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Yanmar sv100
Ljungby 1016
Valtra 8950Ht, M130

Div. Verktygsmaskiner


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se