Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Köpa vedtransportör

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

v702

#16 » 14:23:06, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:
v702 skrev:och kunde snabbt konstatera att faxe och kellfri är exakt likadana. Så det är bara en fråga om man vill ha en grön lr en blå transportör.

PS jag är ingen hängiven kellfrifan men rätt ska vara rätt.


Så du menar at både faxe och kellfri er kinaprylar, och exakt samma förutom färgen??? :???:


Jag har mätt materialtjocklek och jämfört konstruktionerna och kan inte se annat än att de är exakt likadana. Samma risiga, rostsamlande sträckare, samma/lika medbringare samma usla placering på elintaget mm mm. Var de tillverkas vet jag inte.



v702 skrev:Jag har en kellfri som står väldigt brant och den fungerar utmärkt efter att fått nya högre medbringare. Jag har gjort en bösskak som sitter på klippen och den gör även att veden hamnar rakt i rännan, har mycket få stopp nu.


Ok, fanns det nya högre medbringare att köpa til, eller svetsadet du dit nåt järn själv, eller???


Gav plåtslagaren en tjuga så fick jag med mig hem några bockade plåtar, gjorde 40 mm höga medbringare i s f 20 mm. Kapade längder med kapskiva, borrade och bytte ut de gamla. Tog väl en ca en timme och värt varje minut.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor



Lagex

#17 » 17:41:34, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kellfri transportören är nog snarare en dålig kopia på Faxes. Kolla plåttjocklekarna och svetssömmarna så ändrar du nog uppfattning :-)
Har också kollat på bägge på Elmia o det var också stora skillnader på själva transportbandet, motor och drivpaket.
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

v702

#18 » 18:13:39, 28-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagex skrev:Kellfri transportören är nog snarare en dålig kopia på Faxes. Kolla plåttjocklekarna och svetssömmarna så ändrar du nog uppfattning :-)
Har också kollat på bägge på Elmia o det var också stora skillnader på själva transportbandet, motor och drivpaket.


Jag behöver inte ändra uppfattning, som jag skrev finns INGA skillnader i pl-tj, ej heller på svetsar. Vad gäller motor och drivpaket får du gärna förklara vilka skillnader du såg.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Lagex

#19 » 10:46:09, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faxes tillverkas i Burseryd, det har jag själv sett när jag köpte min klyv där direkt från fabriken. Kellfri görs väl i Kina som allt annat dom säljer. Svenskt järn och plåt är tveklöst bättre än dito från Kina. Jämför också fabrikat på motor, växellåda, motorskydd och rem så ser man att Faxes använder kända fabrikat medan dito från Kellfri är helt okända och ser mkt billiga ut. Angående rost har Faxes galvad sträckare. Jag tycker även att Bala har en fin transportör som är helt helt galvad. Dom gör också bra grejer.
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

v702

#20 » 14:31:52, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagex skrev:Faxes tillverkas i Burseryd, det har jag själv sett när jag köpte min klyv där direkt från fabriken. Kellfri görs väl i Kina som allt annat dom säljer. Svenskt järn och plåt är tveklöst bättre än dito från Kina. Jämför också fabrikat på motor, växellåda, motorskydd och rem så ser man att Faxes använder kända fabrikat medan dito från Kellfri är helt okända och ser mkt billiga ut. Angående rost har Faxes galvad sträckare. Jag tycker även att Bala har en fin transportör som är helt helt galvad. Dom gör också bra grejer.

Var kellfri har sin tillverkning vet jag inte men jag har för mig att det är i Polen (sagt med reservation). Hur vet du att faxes använder svensk materiel? De säljer sina produkter ganska billigt de också så någonstans lär de ju gena lite. Fabrikat på motor, v-låda kända fabrikat?? Det står ju Faxes på alla typskyltar? De kan lika gärna komma från Kina de också. Att vi här hemma inte känner igen alla elmotorer betyder ju inte att de är okända i resten av världen. Jag hade en gång en båt med en tvåcylindrig ducati dieselmotor i som alla var skeptiska till och undrade vad det var för skit. I södra europa känns märket igen som en trogen och outslitlig arbetshäst så vi får kanske tänka lite utanför skygglapparna innan vi avfärdar saker som "ser billiga ut". Ang rost så har även kellfri galvad sträckarskruv, jag avsåg mer den ofta både på Faxe och Kellfri felmonterade lådkonstruktionen som samlar bös och vatten.
Jag tycker bägge ser precis lika "billiga" ut men har konstaterat att skenet bedra, jag har haft min kellfri i snart tio år. Var lindrigt förbannad på racklet början men efter att ha flyttat motorskyddet och bytt medbringarna så kan jag konstatera att den (ta i trä) ännu går som tåget.
Jag har även en klipp i äkta kinesiskt blötjärn med "okända" hydraulkomponenter och även den har gjort det den ska och mer därtill.
Och därmed avslutar jag och konstaterar att i mitt fall har det fungerat över förväntan, jag har varit medveten om vad jag köpt och sett de som något att bygga vidare på. Att enbart mindre justeringar krävts, sådana jag även skulle ha behövt gjort på en Faxe, är ju bra.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Lagex

#21 » 19:56:23, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kellfri tillverkas enligt deras säljare sedan länge i Kina. Men det kan säkert varit Polen tidigare? Blötjärnet du nämner lär vara återkommande i deras produkter. Men som du skriver kan det säkert fungera tillräckligt ibland ändå. Kända märken är säkert ingen garanti för bättre kvalitet, men sannolikheten ökar nog väsentligt! Har själv sett en del av Faxes tillverkning och där fanns gott om kända fabrikat. Tripus motorskydd, Siti växellåda, Continental band mm. Återkom gärna med fabrikat på din Kellfri. Italienska Ducati som du nämner, känner ju alla till som kör motorcykel så det tvivlar jag inte heller på :-) Hade du däremot kommit dragande med en Kinesisk dieselmotor i blötjärn hade jag nog tvivlat lite....
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

fretchi (trådstartaren)

#22 » 17:59:21, 06-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fastnade till slut för BEPA:s modell. Hamnade på just över 10 lakan ex moms inklusive frakt.

Förhoppningsvis kommer det bli många år att räkna av den, så då blir det ju inte så farligt ändå :) .
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Lagex

#23 » 08:17:40, 14-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog också ett bra val. Vilken längd fick du för det priset?
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

fretchi (trådstartaren)

#24 » 16:39:56, 14-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 meter. Det borde ge mig lite marginaler, förhoppningsvis. Det roliga är ju att den är uppbyggd i sektioner, så man borde kunna lägga på två meter till utan större besvär om behov uppstår.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Lagex

#25 » 22:38:45, 14-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det går kanske att förlänga i efterhand. Borde räcka med en extra skarv på bandet och kanske några extra stödben.
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

fretchi (trådstartaren)

#26 » 01:51:35, 15-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Det enda som skiljer mellan 6 och 8 m är en extra sektion och längre band :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se