Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Erfarenhet timmbersplit 6000 vedprocessor?

68 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Bengt Erik Eriksson

#31 » 00:49:46, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg denna i annons. Är det samma?

http://bonnet.se/vedkombi-520.html
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



senmathal

#32 » 13:27:02, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är nästan men inte exakt lika om man detaljgranskar bilder. Men till det priset har jag inte sett den förut.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal

#33 » 13:27:42, 13-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha! Det var exkl moms.

Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#34 » 22:20:15, 22-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

nytt leveransdatum slutet på juni,lev till mig blir alltså början/mitten på juli??

nää,nu börjar det kännas lite oseriöst detta.

läser man på hemsidan så står det tydligt att ingen vara börjar säljas föräns den är i en conteiner på en båt på väg hit,vidare så ser man antal kvar i den lasten på deras hemsida.
jag gjorde min order i februari och då fanns 40st kvar för leverans i april,sen har dom skjutit på datumen flera gånger och nu sist var förklaringen att tillverkaren gjort flera förbättrande uppdateringar och därför hade leveransproblem.
detta ställer mig 2 frågor,alltså går man inte efter sin affärside där man säljer varan tidigast den ligger lastad på väg hit,,samt att man förbättrat nåt som enligt deras utsago är en maskin utan både slitdelar och saker som kan gå sönder(hur man nu kan förbättra det)..

låter jag bitter??jajamen,efter några månader så blir man det.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#35 » 23:40:19, 29-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppdatering.

trots avbokning så ringde schenker en dag och hade en vedmaskin med sig på flaket,lite förvånad blev jag men tänkte att ok den kom ju alla fall till slut.

första intrycket är helt ok,bra emballage.

extremt dålig monteringsanvisning som i princip bara visade en dålig fotostatkopia på hur den skulle se ut färdigmonterad.

monteringen tog ca 1 tim och intrycket monterad är att den har en trevlig storlek och bra arbetshöjd,den känns lagom stadig viktmässigt(ca300kg)och den är bra balanserad över dragkroken.

vid igångkörning märktes stor feldesign på oljetanken,den är extremt låg med oljeurtaget på sidan vilket gör att den måste vara absolut full för att inte pumpen ska suga luft,men det gör att den har en benägenhet att trycka ur sig lite olja ur oljelocket(väldigt noga att den står plant eller med oljepåfyllningen högre)

dags för riktig provkörning.
den är väldigt tyst i hydrauliken samt väldigt stark både i kap och klyv(sågkedja på denna)återgången på klyven är extremt snabb vilket jag uppskattar,dock märktes rätt omgående att mindre pinnar(upp till 10-12cm därikring)la sig i ett nedre spår vid klyvning och fastnade i en tvär kant intill kniven vilket gör att dom gärna studsar ur korgen med en väldig fart(tänkte fixa det genom att svetsa dit en vinkel som lyfter pinnarna över kanten),kolven hade gärna fått tryckt lite närmare kniven,den stannar en bit ifrån och då kläms inte vedträna igenom riktigt och den sista klabben du tar fastnar(tänkte svetsa dit en förlängning på va 5 cm)tyvärr är det då en stor korg monterad över klyven som är i vägen(den är tänkt som ett säkerhetsskydd,vilket behövs nu när klamparna kan studsa omkring som galen,men så fort kanten är fixad så åker korgen,det känns nästan som den är en riskfaktor med tanke på att man får sträcka sig så konstigt in bakifrån för att nå in i klyven.

summering efter ca 5 kubik ved är.
bra saker
smidig att flytta omkring för hand.
stadig.
tyst stark och snabb.
rak i ryggen och därmed en bra arbetshöjd.
billig.
billiga reservdelar(svärd och kedja).
lätt och snabbjusterad kniv.

dåligt.
det känns varför dom andra kostar mer,det här är inget man hyr ut till folk.
vedträna studsar ur ibland(lätt fixat iofs)
snyter ur sig en dl olja ibland.
kolven stannar ca 7-8cm före kniven vilket kan störa då det sista vedträdet oftast fastnar och måste pressas ur kniven med en ny kubb,som i sin tur fastnar osv osv osv.
det sitter en stor korg över klyven som är ivägen hela tiden(av säkerhetsskärl såklart)den kommer nog att demonteras och brytaren som stänger av maskinen om denna korg fälls upp kommer kopplas ihop(den är även rätt känslig så det räcker att ett vedträ hamnar lite snett och trycker lite på korgen så att brytaren stänger av maskinen).


lite egna modifieringar så kommer jag att ha en vedmaskin jag är mer än nöjd med,är du lite prylgalen och gillar att pilla lite?köp en du också,är du inte det?köp en dyrare eller hyr en annan över en helg.

nu börjar nästa projekt,vedtransportör och stockbord.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

1 person gillar det här inlägget.
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Bengt Erik Eriksson

#36 » 01:42:49, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kalasbra och saklig rapport! :thummar:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

senmathal

#37 » 08:25:02, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om du i huvudsak är nöjd och att det brister som finns går relativt lätt att fixa. Jag tänker så här att om man vill ha en bättre maskin är priset minst det dubbla och för min del är det nog uteslutet. Kanske får ta ett rejält snack med fugan om att beställa en till nästa säsong. Innan våren borde den väl hinna dyka upp.

När det gäller tanken är det tydligen ett känt problem som återförsäljaren här tog upp när jag var och tittade på den. Några hade visst satt dit en extra tank. Konstigt att dom inte har det från början. Visst är det så att ramen utgör tank? En större volymen på tanken skulle väl även minska risken för eventuell varmgång.

Lite illavarslande dock att den kom fast du hade avbeställt. Undrar vad som hänt om du insisterat på att den var avbeställd? Man ska kanske ha skriftligt på allt som sägs från det här företaget.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#38 » 14:24:50, 30-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är i mina ögon bara lite mixter,sånt som kan vara lite kul att förfina,har kört hel dagen idag 8tim nonstop och oljan är inte ljummen ens så varmgång är nog lugnt(fick i ca 25liter olja vid uppstart).

ramen är tanken som du säger,tror det räcker att sätta in en luftslang mellan tankarna för att få problemet ur världen,det är 2 långa tankar som är förbunden ilag med ett rör mellan som ligger i botten,luften i sugtanken tanken står kvar i toppen på den då den inte har nånstans att ta vägen(påfyllningen är i den andra tanken),tror problemet ligger där faktiskt.

jag är nöjd som attan då jag gick från kap och klyv till denna.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#39 » 17:11:14, 18-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fick ett problem idag.

den bakre infästningen för hydraulkolven gav vika i ramen och drog upp ett hål i oljetanken,tittar man på hur den är konstruerad där så begriper man att detta skulle hända.

bilder kommer men jag väntar på svar från försäljaren först.

kolla era infästningar om dom är krokiga innan detta händer.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

senmathal

#40 » 17:13:12, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj då ): Ska bli intressant att följa hur man löser detta. Det har ju hintats på en del forum att dom ska vara lite ointresserade då det gäller garantier eller problem men sådan kritik drabbar å andra sidan de flesta aktörer.

Hoppas det ordnar sig och ska bli intressant att se lite bilder. Gick det extra tungt när det gick, sönder typ en bit på tvären eller en kvistig vresbjörk? Hur som helst ska det ju hålla för maskinens maxtryck om det är rätt gjort.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#41 » 22:16:37, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det gav efter för att till slut släppa helt,såhär i efterhand så borde jag upptäckt det innan det gav vika helt då jag reagerade på att den tryckte kanske 1-2cm kortare efter ett tag.är inga problem att staga upp det,finns mycket grovt att svetsa i runt fästet utan att det stör funktion eller åtkomst vid service.

har inte kört nåt annat än vanlig ved så den borde ju hålla för det,
ja vi ser hur det blir.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

LeifAndersson

#42 » 19:16:00, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt när det inte funkar som det ska, och ändå tråkigare när leverantören påstår att inget kan gå sönder på denna eminenta konstruktion. Du får se det som ett halvfabrikat och bygga vidare på det du fick i leveransen. För trots allt var den ju inte dyr, så du fixar det säkert. Värre då för "Svenne Svensson" som står där på garageuppfarten och inte kan förstå varför veden inte klyver sig längre...
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#43 » 20:32:20, 22-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja jag gick in i detta med inställningen att jag skulle få fixa lite under tiden,mottot att man får vad man betalar för var med mig hela tiden så det är lugnt.

i normala fall skulle jag bara riktat fästet och svetsat om det,men nu tänkte jag prova nåt jag aldrig brukar,,att se hur försäljaren ställer sig till det inträffade.

antingen blir det en postitiv upplevelse eller nåt i stil med att jag tryckt för hårt/användandefel,vilket skulle låta helt stört i mina öron då konstruktionen ska hålla för det tryck kolven kan ge.

men hur som helst så kan/ska jag laga den,är nöjd med den i övrigt efter lite saker jag rättat till.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#44 » 18:06:45, 29-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

har fått svar från leverantören,han lät positiv till att jag lagade den om jag ville och jag skulle bli kompenserad för detta,så det känns ok.

är inget storjobb att fixa detta så jag bad om några kedjor vilket jag skulle få.tar några bilder när jag väl sätter igång.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

senmathal

#45 » 11:21:24, 30-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra att dom visar intresse. Undra hur dom gjort om du inte kunnat laga själv. I detta falla har ju maskinen förstört sig själv så det torde vara svårt för dom att slippa undan.

Gick det hål i tanken så du måste svetsa den. Blir det lurigt att svetsa med tanke på oljan och brandrisken? Gissar att detta är något man bör åtgärda direkt om man skulle köpa en.

Du får väl föreslå ett transportband som kompensation :)

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se