Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Erfarenhet timmbersplit 6000 vedprocessor?

68 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera såg- och vedmaskiner här

senmathal

#61 » 14:43:34, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med vedklyvningen, har det fungerat om utifall det kluvits någon mera ved med timmbersplit?

Ubbejo har du fått din maskin?

Jag har än en gång börjat fundera på om jag skulle beställa en maskin om dom nu tar hem några fler. Vi har till och från funderat på bergvärme men å andra sidan är ju maskinen betald på två års vedeldning. Vi eldar pellets just nu då det inte lockar att kapa med motorsåg och sedan stå och klyva med hydraulklyven.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430



senmathal

#62 » 17:46:31, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var och kollade på en maskin idag som var ombyggd med en stor fyrkantig plåttank som satt undertill på ramen. Väldigt snyggt gjort plus att det var gjort lite andra små förbättringar på den. Bland annat satt en liten bit insvetsad vid kniven för att inte småbitar ska fastna som det skrivits om.

Maskinen var använd en del men såg nära ny ut. På grund av modifieringarna ville han ha 25 000 för den och då räknar jag med att det ingår någon form av garanti.

Dom skulle inte sälja fler av just den modellen på grund av de småmissar som fanns på den men dom kollade efter något alternativ i Kina.

Jag är lite sugen på att slå till på den här maskinen även om jag tycker att den var lite dyr. Nu har dom i och för sig stigit en del i pris pga dollarkursen plus att jag får den direkt utan osäker väntan.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

senmathal

#63 » 08:54:24, 27-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag blivit ägare till en Timber Split 6000 och den har så här långt överträffat mina förväntningar. Maskinen är modifierad med en stor separat tank som står på ramen och det är som jag nämnde ovan väldigt snyggt gjort. Den är snabbare än vad jag trodde, inte minst återgången på klyvhydraulen men även sågen jobbar på bra.

Det som jag stör mig på är dock att klyvkniven hela tiden åker uppåt då det inte är något som hindrar den att göra det. Jag vet inte om det måste vara så för att inte vedträna ska kila fast eller om det skulle gå att fixa på något sätt. Enklast skulle väl vara att borra hål i underkant på kniven och stoppa in en sprint där. Men materialet kanske är för hårt att borra i ?

Jag tror även att jag kommer att tjuvkoppla brytaren vid skyddskorgen men behålla själva korgen. Kan vara bra skydd mot bitar som flyger upp. En annan miss tycker jag är att anordningen som ska hålla fast stockarna är böjd så att mindre slanor inte hålls fast.

Fästet för klyvkolven ser ut att vara förstärkt från fabrik på den här maskinen. Jag köpte maskinen av Höga Kusten Butiken och säljaren försökte inte förneka att det fans en del brister på maskinen som tanken och småbitar fastnade plus en del annat. Däremot hade dom inte råkat ut för att fästet gått sönder på någon maskin och då har dom ändå en på uthyrning.

Överlag tycker jag att det verkar lovande. Inte lika snabb som den Pilkemaster jag har hyrt tidigare men en sådan kostar väl uppåt 70 000 :-

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#64 » 22:26:06, 15-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

min maskin rullar fortfarande på bra,det enda jag tyckte var störigt var problemet med att den ville trycka ur sig olja genom locket,upptäckte att tanken är 2 långa balkar på vardera sida som är förbunden i ändarna med vekare rör,det som händer är att returflödet pressar upp nivån i tanken med locket pga dåligt flöde mellan dom 2,jag löste problemet med att montera ett annat lock med slanganslutning där den andra änden på slangen monterades mot den andra tanken.

har inte ens bytt kedja ännu.

min kniv åker också upp vilket är enormt störande,men jag kommer förbi problemet med att köra varierande storlekar på kubb.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

senmathal

#65 » 16:03:49, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tur var hade dom satt in en ny stor tank på min. Snyggt och fint gjort på alla sätt.

Jag är väldigt nöjd med min utom just detta att kniven åker upp. Jag har funderat på om man skulle ta fram vinkelslipen och göra om det hela på något sätt. Jag har försökt att spänna ner kniven men det finns ju så klar inget som orkar hålla emot 6 ton hydraultryck. Jag har tittat på liknande maskiner och där slutar rännan precis där kniven sitter så det inte finns något som kan styra upp klabben mot kniven. På den här maskinen utgör ju själva knivfästet en uppförsbacke för klabben. Dom kan inte ha testat prototypen särskilt mycket innan dom satte den i produktion.

Mitt stora probelm just nu är dock att jag inte har någon ved att klyva då jag inte har något att dra hem den med på barmark. Håller på att göra om en lite hästvagn med en dragkrok som jag kan sätta på draktorn. Den lastar inte mycket men lite och sträckan är typ 150 meter.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Bengt Erik Eriksson

#66 » 16:31:15, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är även den vågräta kniven dubbelslipad så lär det inte finnas något som håller den på plats. En fjäder som håller ner den om det skulle råka bli rent under bladet möjligen men med jämntjockt virke så finns det ingen hejd..
Gör en annan kniv eller skär bort eggflanken på undersidan och gör en ny som bara är slipad från ovansidan..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

senmathal

#67 » 21:48:35, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle lösa problemet till en del men inte helt. Knivfästet sitter lite högre än banan som vedklabben åker fram på. Fästet är lite snedskuret för att inte klabben ska fastna. När vedklabben kommer fram till kniven skjuts den obönhörligen uppåt underifrån. Helt enkelt en ogenomtänkt felkonstruktion.

/Mats
Volvo BM 430
senmathal
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:57:55, 02-11-2010
Ort: Härnösand
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Andreas Mattsson (trådstartaren)

#68 » 21:50:53, 16-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja man får lära sig att blanda kubb så den får chans att ramla ner emellan,kör man samma kubb så kan den lyfta till den punkt att den ramlar av.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se