Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedhugg

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Holger

#16 » 13:56:58, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fy tusan för att fastna med ärmen i stocken som man just har slängt in!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Tompa Tveskägg

#17 » 14:08:56, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej precis. Jag hakade på diskussionen i den andra, länkade tråden och känner precis likadant:

Mycket kan man säga om dessa klipphuggar - som att de är totalt livsfarliga, till exempel. Men sett till kapacitet vete fasen om det finns snabbare maskiner 1-10 cm om man ska göra småkubbar. Att göra flis är en sak, men med en sådan här skulle man nog kunna få till en rätt schysst timlön om man hittade ett bra upplägg. Har dock ingen aning vad de kostar, och jag skulle också vilja se någon slags dödmansgrepp eller liknande. Hypotetiskt exempel man inte vill vara med om 1: gren hakar fast i ens jackärm...
Har dock svårt att tro att de säljs eller importeras till Sverige. De skulle aldrig bli godkända.
Jag skulle dock gärna dra ihop mer grot, eller i alla fall större grenar, om man hade ett såpass snabbt sätt att hantera det på. Grejen med grenar annars är ju den tid man inte vill lägga på att kvista skiten. Det blir inte effektivt, även om de går ganska snabbt att såga upp med kapsåg. Men den där är ruggigt snabb måste jag säga. Det lockar en del att hitta ett upplägg på det där. Sälja 40-literssäckar lite billigare, till exempel.


Normalt sett är jag inte mycket för att ändra konstruktioner själv, men i detta fall känns det inte som det vore alldeles omöjligt att fixa till någon slags säkerhetsbrytare, eller någon vinkel eller liknande. Den där är ju verkligen helt galet farlig.
Eller så sätter man upp regler för sig själv (om man är en sådan som kan hålla dem, vill säga) att man t.ex. aldrig får ha långärmat, kör utan handskar, måste stå vänd mot maskinen och inte bara hysta in utan att titta, o.s.v. Jag har t.ex. en dylik regel när jag kör min processor själv och behöver plocka bort i rännan utan att lyfta buren så motorn slår av. Jag väntar alltid till sågkedjan har stannat. En skitgrej, men jag håller på den så slipper jag allt sånt där otrevligt som KAN hända. Det går så sjukt fort och är man lite trött, så...
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

joeri91942

#18 » 15:24:29, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skyddstunnel med klämbrytare på kanten (typ hissgolvskant) och ett band som matar genom tunnel och fram till klippen?

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

InläggDetta inlägg har raderats av magloman den 12:17:21, 06-05-2014.
Anledning: dubbelpost efter sammanslagning av trådar

Småländare (trådstartaren)

#20 » 16:42:01, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev:Mycket kan man säga om dessa klipphuggar - som att de är totalt livsfarliga, till exempel. Men sett till kapacitet vete fasen om det finns snabbare maskiner 1-10 cm om man ska göra kubbar. Att göra flis är en sak, men med en sådan här skulle man nog kunna få till en rätt schysst timlön om man hittade ett bra upplägg. Har dock ingen aning vad de kostar, och jag skulle också vilja se någon slags dödmansgrepp eller liknande. Hypotetiskt exempel man inte vill vara med om 1: gren hakar fast i ens jackärm...
Har dock svårt att tro att de säljs eller importeras till Sverige. De skulle aldrig bli godkända.

Det här är i princip samma maskin!
Den är bara "påklädd".

"de är totalt livsfarliga" "De skulle aldrig bli godkända."
Jämför med bilden - CE-märkt.

Att döma ut en teknik bara för att "dårar" använder en ofärdig maskin, det är inte särskilt nyanserat, insiktsfullt eller tekniskt begåvat.
Maskinister brukar ju se möjligheter. Att se de enkla lösningarna, utveckla, förbättra...

Var glad att du lever i ett land där du inte behöver ta sådana risker för att klara dig.
Det är för många miljoner runt vårt klot som detta, eller värre, är vardag. :aaargh:
Det här är uppenbart farligt, men tänk på alla kemikalier och annat där riskerna smyger sig på... :djaevul:
Vi i Sverige köper en hel del billiga produkter från sådana områden......


Bild

Flera är ju sugna, men avskräcks av riskerna.
Då får vi lösa problemen. Vi kör bil, MC, motorsåg, hyvlar, fräs, cirkelsåg, bandsåg, svarv osv... en del tom gifter sig.
Så visst tar vi risker. Men vi har teknik att minimera dem. (Ja, inte alla - giftermål går nog inte att riskminimera med teknik, eller..)

Kärnan i konstruktionen är smart - enkel och effektiv. Matar och klipper med samma delar.
Det finns två varianter. Två axlar med motroterande synkroniserade skär. En axel med skär som roterar mot en balk.
Resultaten skiljer sig åt något. Även diametern påverkar.
Jag letar efter lite begagnat att laborera med, men alla skrotar är ju borta. Dessutom har jag inte maskiner för bearbetning.
Dock gäller det att få tag i lite mått och erfarenheter för att kunna göra en ordentlig ritning på själva maskinen.
Utifrån detta gå vidare med att konstruera/rita ordentliga skydd. Både för människor och drivkällan.

Kanske finns det intresse från flera här att skaffa en billig, enkel, effektiv och säker hugg?
Att det finns mycket kunskaper på Maskinisten är jag redan övertygad om.

3 personer gillar det här inlägget.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Tompa Tveskägg

#21 » 20:43:02, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn och fin nu, Småländaren. Jag har väl aldrig vare sig kallat användarna dårar eller dömt ut tekniken? Jag har ju i flera inlägg förklarat att jag tycker det är en imponerande enkel konstruktion och den snabbaste maskin jag sett för att hantera gren och klenare träd. Och de var ju de "nakna" modellerna jag menade tillhörde en svunnen tid med svenska mått mätt och menade aldrig skulle bli godkända. Tvärtom är jag genuint intresserad av dem, särskilt de som nu har uppdaterats till modern standard. Du läste nog in mer långt mer än jag menade.

Jag kanske personligen inte tjänat in en sådan maskin, men kommer tveklöst kolla upp pris. Tänk att sätta den där framför ett par vagnslass gren, ett transportband under och pall eller säck. Första grejen jag känt skulle motivera att ta hand om gren igen ner till den maniska nivå farsan alltid gjort. :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Tompa Tveskägg

#22 » 20:55:45, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelpost, men omkring 70 000 verkar TR110 ligga på, medan TR70 kostar cirka hälften. Mycket pengar med tanke på att den bara tar klent, men vill man slippa hantera stock eller ex. säljer allt grovt, skulle det kunna vara intressant. Såg en beg. för 25, så priserna verkar diffa en del.
Den största bristen jag kan se är faktiskt hur ofta man får byta säckar. Få personer kommer ju vilja ha den typen av material i storsäck, men ändå. Fem, sex grenar per säck. Men kan man bara få avsättning för säckarna, tror jag faktiskt man kan tjäna in maskinen. Till kamin borde väl materialet vara bra, eller att elda brasor med vid friluftsliv. Antänds lätt och enkelt att hantera.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Småländare (trådstartaren)

#23 » 21:02:05, 05-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

25 - 65'000 kr beroende på modell/kapacitet
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

Småländare (trådstartaren)

#24 » 01:00:42, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del är det alldeles för mycket pengar med 65 000 för att "städa".
Även häften kan inte motiveras.
Jag tänkte mig att låta det mesta ligga/spridas för att återföra näring i lagom takt, men ändå kunna gå där.
Men även till ved skulle den duga. Som sagt, man skulle slippa kvista mycket av det klena. Torkar fort.
Den kräver heller inte så mycket underhåll.
Säckningen har jag inget behov av. Andra kan ha det så det bör beaktas.
Jag håller med om att säcka det vid maskinen hinner man inte med. Det blir svårt nog att hinna med i den andra änden.
Det är nog bättre att blåsa det på en vagn och rensa/säcka rationellt i ett annat led om man skall kommersialisera det hela.
Det är ju ganska lätthanterligt, som sagt.
Storleken och modellen (1 eller 2 axlar) påverkar om man skall ved eller "flis".
Keep it simple.

Safety first.Bild

Varför inte samla in uppgifter här för att kunna bygga. :grin:
Är det några som är med?
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

InläggDetta inlägg har raderats av magloman den 12:18:17, 06-05-2014.
Anledning: åtgärdat

Småländare (trådstartaren)

#26 » 11:00:48, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tompa Tveskägg skrev:Det blev änna konstigt med samma kommentarer i två trådar. Jag håller igen lite, blir lätt spammande annars. Om man inte vill slå ihop trådarna. Mod?

Varför inte fortsätta i "Hugg" med målsättningen att kunna bygga en enkel och säker maskin?

* Det har ändå framkommit ett intresse i forumet.
* Tekniken skiljer sig från övriga vedmaskiner.
* Det är inte ved som vi vanligtvis uppfattar det. (Kan kanske bli genom utveckling av både ved och maskin)
* Det är inte eldningsflis med dess krav.
* Målet kan även vara att behålla materialet i skogen, men på ett sätt som gör att man kan gå där och att riset inte kväver andra växter.
Eller att lätt kunna förflytta materialet till lämpligare plats.
* Det finns potential i tekniken.

Det har förekommit lite spridda kommentarer under åren, men mest som "kuriosa".
Det har inte varit något långvarigt, utan mest som något löjligt i en YT-film, som blinkar till i olika trådar.
Tanken var att Hugg-tråden skulle kunna samla seriösa och utvecklande idéer och erfarenheter.

Jag hoppas att du är med där :shake_hands:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

magloman

#27 » 12:23:38, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla olika typer av teknik för att framställa ved är ju intressant. Alla tekniker har ju för o nackdelar samt påverkar ju var och ens förutsättningar vilken teknik/maskin som blir bäst.

Det enda vi vet säkert är att priser på energi ökar hela tiden och det gör att framställning av biobränsle dels för egen del, och dels till försäljning blir mer och mer intressant.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ulf

#28 » 15:04:37, 06-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Principen för en hugg är intressant i sin enkelhet och effektiv.

Tänk om jag kunde kapa min ved med samma hastighet...
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Bengt Erik Eriksson

#29 » 00:37:35, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farmer store i högerkanten har ju flera varianter, även en oskydad version.




http://www.pmkaubamaja.ee/index.php?opt ... 20&lang=en
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Småländare (trådstartaren)

#30 » 16:17:10, 18-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är samma fabrikat som på bilden jag la in tidigare/ovan, den "livsfarliga" som är CE-märkt.
Den oskyddade har kåpor över kugghjul och axlar.
Som man ser på bilden på denna, och flera andra varianter, så finns det färdiga, gängade hål för montering av skydd.
Det syns också tydligt på flera av YT-filmerna du länkade till tidigare/ovan.
Naturligtvis skall det finnas ändamålsenliga skydd!!

Priserna på Urban är inte de lägsta och alldeles för höga för mig.
Jag skall ju i första hand klippa ner ris och sly för att låta det ligga.
Skydden är inte det svåra att tillverka för min del.
Jag kan nog fixa ritningar på "själva hjärtat", men har inte möjlighet att svarva och fräsa.

För vedklippare :!: kan det vara annorlunda.

Jag har sökt efter lager och kugghjul samt någon som kan svarva/fräsa.
Standarddelar är inte så svårt, få boxen utskuren går nog på laser street, men maskinjobbet.....
Har ingen att byta med heller...
Får söka färdigtillverkad enhet (för komplettering med skydd!). Till överkomligt pris. :idee:
Har inte gett upp........... ännu... smålänning
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se