Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Stockbord-kap-klyv alltiett

415 inlägg • Sida 4 av 28
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Magnus Isakson

#46 » 19:19:06, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du saknar verkningsgraden i din beräkning,, som ligger på runt 80% på en elmotor i den storleksklassen. Vid 3 kW på motoraxeln måste du mata in runt 3,7 kW elektrisk energi varav då 0,7 kW blir värme.

Sedan måste du tänka på att startströmmen kan vara upp till 6-7 gånger märkströmmen. Så om du har en 3 kW igång och startar nästa kan det vara stor risk att en 16A säkring löser ut.

Läs mer om rekommenderad säkringsstorlek på sidan 8 i denna broschyr
http://www.busck.se/omelmotorer11.pdf
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420



Mikkel (trådstartaren)

#47 » 20:51:07, 22-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för en bra länk om elmotorer o säkringar ! Då förstår jag att jag missade verkningsgraden. Nu finns det ju vedmaskiner typ Wekla, Bala-Agri, Bonnet mfl som har klyvmotor 3 kW o sågmotor 3 kW och de klarar sig med 16 A säkring :klia: .
Finns t.o.m kombinationen 3 + 4 kW på 16 Amp. . Undrar om de har YD-start på sågmotorn ? Det där måste jag fundera på. Frugan blir inte glad när jag bränner säkringar, då hör jag en röst: - Vad håller du på med nu då ! Å så får man fixa ny säkring så man slipper sova i vebon, det är så obekvämt där. :insomnia:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

marmander

#48 » 10:29:48, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint jobb du gör!

Tänkte bara flika in med att en smältsäkring typ trög eller automat typ C (vanligast) klarar 1,8ggr märkströmmen i en timma och 2 ggr märkströmmen i 10s.
http://www.safecast.se/Shop/Page/Privat ... tronik.pdf

En elmotor till en vedklyv brukar vara överbelastad med ca 100% vid högsta inställda tryck. Motorn till klyven drar ju inte i närheten av märkströmmen när den står på rundpumpning och du kör kanske inte sågen och klyven fullt ut samtidigt? En fyrpolig elmotor kan överbelastas mer än en tvåpolig, typiskt 150% under en minut för fyrpolig och 120% för en tvåpolig.

Bala kör 3kW motor till sågen med direktstart och 4kW till klyven. Det bästa hade varit om elmotorn till sågen gick hela tiden och att du hade magnetkoppling eller dylikt för att aktivera den, det blir ju som sagt sa 3ggr märkströmmen vid varje start.

Har du 16A huvudsäkring så kanske det inte är så bra att köra maskinen samtidigt som frugan bakar och lagar mat.

Lycka till!
marmander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:36, 11-09-2010
Ort: Torestorp, Mark
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H14b -87 med EC30 prop.
TB175W -02 med ec10b.
Fordson Dexta turbo!
Same Saturno med vreden 53-50.
Volvo 164 600hk Turbo
Egenbyggd helautomatisk vedprocessor.

Mikkel (trådstartaren)

#49 » 21:21:19, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack M, det har legat lite nere för fäfot ett tag pga fullt upp med annat, men så tog jag mig i kragen och for till NIMA för att köpa elmotor för att upptäcka att butiken var nerlagd, de är uppköpta av Swedol och flyttlasset till Swedols lokaler var i full gång. Får ta en tur igen och se om jag hittar en motor. Det blir en 3 kW, 2800 rpm för sågen, den är visst 2-polig verkar det som.

När det gäller såg så blir det både huvudsåg med 3kW och en elkedjesåg mitt emot för att klara av de tjocka stockbamsarna. 3kW-sågen kommer jag att köra med upp till 30-40 cm, blir det tjockare så tar jag sista biten med kedjesågen. Dags att fota å rita lite...
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#50 » 21:19:05, 08-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, det har inte hänt så mycket, har varit en hel del funderande, men nu har jag lösningen i huvet varje fall, om än inte uppritat ännu. Kan börja med att visa slangpumpen som jag tänkte använda till kedjesmörjningen på 3 kW´s sågen, det blir med reglerbart flöde, pumpen går när sågen går. Jag tar en bild i taget, funkar inte för mig att lägga in flera bilder, allting hänger sig, så vi börjar med pumpen:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#51 » 21:29:03, 08-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så var det Kedjesågen som ska sitta mitt emot stora 3-kW-sågen o ta det den stora inte når igenom, kommer bara att användas vid stockar grövre än 40 cm, ritningen som det var tänkt:
Bild
Å såhär blev det, sågen syns närmast i bild.
Bild
Bakre fäste med gångjärn
Bild
Kringelfäste
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#52 » 21:40:58, 08-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen blev det kedjeskydd, köpte några ränndalsplåtar på Byggmax o bocka till med bygelfästen under. Byglarna är skruvade på lagerbockarnas fästen med urtag för axlarna. När jag spänner kedjan och axlarna flyttas så följer kedjeskydden med.
Plåten är lite klen, kommer inte å tåla bonk av stock, men skyddar kedjan från allt spån som kommer att flyga omkring. Kedjeskydden är de långa grå plåtarna.
Bild
En titt under kedjeskydden syns byglarna som håller upp skydden
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#53 » 21:38:35, 07-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dags att ta upp vedmaskinstråden igen, lite har hänt. Det blev gasfjäder på sågkedjemotorn.
Bild
Bild
Bild

Denna elkedjesåg ska bara användas när ordinarie 3-fas-sågen inte når igenom stocken.
Så nu fortsätter jag med 3-fas-motorn.

Och så några frågor inom det elektriska (behörig elgubbe fixar detta, men nu ska man ju lära sig också):
3-fas-motorn (3kW) ska styras via en kontaktor (relä) med manöverspänning 230 V.
Genom att trycka in en knappströmbrytare (manöverström 230 V) med tummen ska man starta elsågmotorn (3fas).
När man släpper knappen ska motorn stanna.
1) Fungerar kontaktorn så att den "släpper fram" 3-fasen när man håller in strömbrytaren (återfjädrande) och bryter när man släpper knappen ?
2) Samtidigt som 3-fasmotorn går ska en enfasmotor (230V, 5W, röd på bilden) till kedjeoljepumpen gå. Hur ska det bäst kopplas ?
Tänkte gå på en av faserna till motorn (exvis M3). Kolla en amatörs kopplingsschema nedan, jag vet att det ska in ett motorskydd och ett strömfallsbortskydd också, men nu är det principen som gäller :cool:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#54 » 21:33:08, 08-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

skillnad på enpolig o tvåpolig kontaktor ?
som jag misstänkte, det finns väl ingen maskinist som vet hur man kopplar en kontaktor enligt schemat ovan :mrgreen: , amatörer allihop :mrgreen: :mrgreen: , kan inte ens tända en ficklampa :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
får väl testa på något sömmerskeforum :djaevul:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

varnamomekaniska

#55 » 21:53:22, 08-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exempel på koppling:
Kontaktor:
L3 via brytare till A1
A2 till nollan

1-fas motor:
M3 till motor + nollan

Svårare än så brukar det inte vara ;) ;)

Men jag är inte elektriker!!!!!
Prova först med gummisnodd och gem innan du till griper den högre matematiken

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
varnamomekaniska
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:14, 15-07-2012
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 13006A, Clark C500 Y80
Köping S8C, TOS FA5, Hermle UWF 801, Okamoto PSG 63, Thule kippphyvel
Kasto EBS320, Solberga SE1735, Induma NL50, IMA pelarborr

Mikkel (trådstartaren)

#56 » 22:55:07, 08-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Bra med lite input. Ska köpa en kontaktor, kanske finns det något faktablad med. Man vill ju lära sig. Kommer en elektrikergranne såsmåningom, när han har tid.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

danne mähl

#57 » 21:21:40, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktorn släpper igenom ström när den får 230 på A1 och A2
Så för att få det funka så måste du i ditt exempel Koppla in tryck knappen i serie med tex F3 och A1 sen till N
(via motorskyddets brytare så att den släpper om skyddet löser

Man kan (inte rätt) koppla en 230 motor efter kontaktorn från en fas och nollan
Men man bör ha en kontaktor till för att styra denna
2 polig så att man bryter både nollan och fasen (motor skydd)
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Mikkel (trådstartaren)

#58 » 22:29:43, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du har rätt, det finns ju kontaktor med hjälpkontakt, på hjälpkontakten kan jag koppla in pumpen.

Frågan är om hur det ska vara kopplat för att kontaktorn ska släppa när jag inte håller tryckknappen intryckt.
Jag vill att motorn (och pumpen på hjälpkontakten) ska stoppa när jag släpper den återfjädrande tryckknappen.

Det här börjar bli intressant..... :mrgreen:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

danne mähl

#59 » 22:39:53, 11-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälp kontakten är för att styra tex en annan kontaktor eller blockera en inte för motor drift håller inte i länden
så fort du släpper kontakten så finns det ingen ström till kontaktorn som håller den aktiv längre så den släpper kontakerna till motorn
OBS strömbrytaren ska vara återfjädrande så den inte ger ström vidare. inte väggkontakt modell utan ringklocka typen. Men naturligt vis ska den vara anpassad för användningen.
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

Mikkel (trådstartaren)

#60 » 21:10:49, 12-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn jag hade tänkt gå på hjälpkontakten är bara på 5W (230) vad tror du om det ?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se