Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Stockbord-kap-klyv alltiett

415 inlägg • Sida 28 av 28
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Stefan Lundberg

#406 » 18:19:14, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:.... trotjänare som efter 5 års arbete inte vill smörja kedjan längre och lämnar en onormalt stor oljepöl under sig....hmm hur fixa detta ?

Hoppas följande är till nytta.
https://www.youtube.com/watch?v=vX_FHG4-j1A
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69



magloman

#407 » 20:48:54, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul o se upplägget :-)

Har du nån film på när du kör med vedmaskinen?

Kanske finns tidigare som jag missat...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Mikkel (trådstartaren)

#408 » 22:17:16, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm filmtajm snart.... :vissla:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#409 » 20:39:01, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eeeeehum, här var det inte skrivet på ett år.....nästan :vissla:
Men vedmaskinen går för fullt så veden sprutar rätt i vedvagnen som jag kör till vedboden 100 m bort.
Men nu är vedboden knökfull så jag tänkte bygga några enklare vedförråd. Jag kommer ha mycket ved under detta år och behöver nog inte ha en större permanent vedbod. Så här kommer en tråd om ett "trådförråd".
Först en tillbakablick hur det var tänkt att göra vedlogistiken enkel så att veden ramlar rakt in i vedboden.
Nu kommer den rakt ner i dessa burar av armeringsnät.
Bild
Jag har köpt 10 st armeringsnät 5m x 2,35m, 15x15cm-nät med 5mm tråd.
Tänkte sätta tre nät i följd i en cirkel, det blir en omkrets på ca 14m med lite överlapp,
med lite huvudräkning :lmao: blir det:
Diameter: 4,4 m
Bottenarea om 15 kvm
Volym: 35 kbm (15x2,35) + 5 kbm på toppen = 40 kbm
så ser planen ut, vore ju praktiskt med en gånggrind också, när veden torkat tänkte jag slänga på några pallar för luftning uppepå och sedan en presenning på det. Tankar på det ?
Tillägg: med gånggrind blir omkretsen 15m, bottenarean, 18 kvm och volymen 42 kbm + 5 = 47 kbm.
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

63an

#410 » 21:43:56, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fattas bara uppgift om transporten till pannan, de tycker jag är mest irriterande att leva med! Funkar ett tag eller några veckor då börjar man härskna till över logistiken :huh: Så revolution på G...Har hittat en bonde som byggt egna häckar på 1 m2 pall å höjd runt 1.80m staplar från 2 sidor men kan tas ur från 1 sida... har berett uppställning så plant jag kan mot p-rummet för bästa service! Lite nackdel är att de blir högranka att transportera, så man måste smygköra på alla ledder! Dessutom vet han precis hur upplägget ska fungera i korgen han lägger i så tändved finns tillgänglig alltjämt å plåttak på dessa korgar gör att de inte är så väderberoende...man lär så länge man lever vad som är praktiskt, slutar väl med bergvärme men de vore ju synd när jag fått till anläggningen så den verkligen fungerar! Skulle ju kunna kosta på en ny regulator så man kan knäcka kurvor å pid reglering de vore mumma ! :thummar: Sommarelda nej tack! Finns v-vattenberedare
till sånt :thumme: Bara lite funderingar om något bekvämare tillvaro! Kul bonde förresten han levererar veden å korgarna står hos mej sen hämtar dem 3 åt ggn efter vintern de är faktiskt lite service det :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

magirus

#411 » 23:03:49, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="63an"]Fattas bara uppgift om transporten till pannan, de tycker jag är mest irriterande att leva med! Funkar ett tag eller några veckor då börjar man härskna till över logistiken :huh: quote]

Detta ständiga problem att få veden från boa te pannan :svettas:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Ulf

#412 » 13:44:21, 25-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sambo eller Hulda Maka?
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Mikkel (trådstartaren)

#413 » 16:44:30, 25-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering här. Vedmaskinen fungerar hyfsat, men behöver lite förbättringar.
Nu har jag gjort så att klyven går fram och tillbaka med ett snabbt tryck på spaken.
Satte helt enkelt en magnet som håller spaken i "På"-läge och sedan sköter befintligt ändstopp så att den går tillbaka.
Nu är det ju en säkerhetssak att klyven går tillbaka när man släpper handtaget och det fungerar inte längre när magneten håller i.
Så nästa steg är att ha en bättre "tratt" så att alla kubbar hamnar mitt för klyvkniven utan att man är där och håller dom med handen. Jag har ju byggt detta på en NEMA-klyv (=liknande Faxe) och då är botten flat, skulle helst vilja ha en helt vinklad botten.
Men det kan räcka med att få "brantare" sidor i rännan, kanske justerbara eller så får jag bygga ny tryckplatta, jag har lite ideer om detta.

Här ser man spakens neutralläge (AV), spaken är förlängd nedåt med en gängstav och liten platta på.
Magneten där nere till höger är en dörrstopp, lagom kraft i magneten.
Bild

Här håller magneten fast spaken (sitter under i en förlängning). Om jag vill ta bort magnetfunktionen så har jag en plasthatt att sätta på (som jag lånat från en skruvtving),
Bild

Vinsten med detta ligger i att jag kan köra fram stocken samtidigt som klyvningen sker, det sparar faktiskt en hel del tid då det är en rörelse som upprepar sig hela tiden. Här är klyven på väg tillbaka och stocken ovan är klar för kapning.
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

bmrobban

#414 » 03:13:28, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Kisa Superkombi så är det hållfunktion på klyvspaken, men där är det en konstruktion på ventilpaketet med fjädrar, kulor och ett spår som håller spaken i läge.
Även på min maskin måste man mata fram stocken manuellt, så det sparar massor av tid att slippa stå och hålla i spaken.
Så där har du tänkt rätt :thumme:
Botten på klyvdelen är vinklad så att kubbarna hamnar rätt, men små och krokiga pinnar åker gärna vi sidan av kniven.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Mikkel (trådstartaren)

#415 » 10:19:24, 26-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där har du en bra arbetsplats under regnskydd :thumme: Det har jag också en plan för och har påbörjat lite balkar.
Min vedmaskin matar in stocken med elmotor som driver kedjor och piggrullar, så jag slipper det momentet.
Nu har jag tagit bort kedjeskyddet för det blev tillknycklat och har tänkt flytta kedjan till andra sidan så att inte stockarna kommer åt, då blir det lättare att i framtiden få till kedjematning på stockbordet också. Jag behöver bara vända på rullarna och ett kugghjul till.
Bild
och här en bild på ekipaget med den grå dosan med vredet man kör rullarna, fram-stopp-back.
Bild
behöver också ett stockstopp så man kan ställa in önskad längd på kubbarna, det tänkte jag sätta fast i grå fästet som elmotorn sitter i till vänster under huven.
Bild
först ska jag försöka få till det så att rännan centrerar kubbarna mot klyven, nu måste man hålla varje kubbe, skulle ha varit en vinkel ända ner i botten. Jag ser på din att du har en plan botten under som släden går på och en vinklad ränna, så skulle jag kunna bygga om min släde och ändra på rännans sidor. Antingen kapar jag ut i slädens tryckplatta eller så bygger jag en ny släde. Nu har jag en plan på en lite enklare variant, bilder kommer på det också.
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se