Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

ALKO Vedklyv, ALKO KHS 5200

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 21:37:32, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

4 år sedan?!
Gösses! :insomnia: :ohnej:
Har de stått så där i 4 år?!... oj oj oj... Har inte tid att ta tag i dem just nu heller :-(

Men (!), min första (...den jag köpt, de andra har jag fått; skrot "du kan säkert plocka ihop en fungerande av de här")... behövde lite TLC (ÖV på svenska = Öm vårdnad), eller ?

Bild

Att få loss kabeln visade sig inte alls vara -så- lätt...
Fick bända isär di där "pinnarna", en o en... spraya på Silikon (vet inte om det skadar, men det gör att gummitätningen släpper från -pvc- sladden)
Bild

Bild

Jordningen satt -fast- ... fick tillfälle att testa senaste leksaken :-)

Bild

De här uppgifteran finns -endast- i manualen! Bauhaus, Jula, osv som säljer mutterdragaren har -inte- dessa uppgifter!
Hade inte Ryobi, England, svarat mig och gett mig dessa uppgifter hade jag -aldrig- vågat investera i en batteridriven mutterdragare - eftersom reklamen säger 400Nm (och inget annat) !!!
No load speed*

Speed 1 0 - 2100 min-1
Speed 2 0 - 2500 min-1
Speed 3 0 - 2900 min-1

Max. torque*
Speed 1 180 Nm
Speed 2 240 Nm
Speed 3 400 Nm

Blows per minute 0 - 3200 BPM


Ph2 - skurven släppte direkt! Hastighet 1 på mutterdragaren.

Ny kabel, Biltema:
https://www.biltema.se/bygg/el/natsladd ... 2000022205
Bild
Pris: 42;90 kr
Jordad gummisladd
Art. 46-168
3G1,0 mm². H05RN-F. Längd:1,9 m. För produkter utomhus. IP44.
Bild


...gisses va' mä' verktyg o saker man behöver, och släpar fram, -bara- för å byta en sladd :!:
:photograph:
Bild


Nya sladden på plats:
Bild


Maskinen redo för att åter träda i tjänst:
Bild


Bidde fullt ös under hela Skärtorsdagseftermiddagen!
...bara jag som förde oväsen idag... alla andra var så tysta så tysta (de laddar väl för ikväll kan jag tänka mig :coffee: ) :vissla:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ludde eriksson

#17 » 11:06:54, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyfter tråden och undrar hur man mäter motorn med en vanlig multimeter (b-tema) för att veta om det är lönt att söka en konding.
O vilken spec den ska ha till denna motorn. Fanns ingen i lådan.
Saknar oxo knappen, går det enkelt att ersätta den med något annat?
Fådda grejer, lägger nån stund på den då o då, kan vara bra att ha när det inte känns befogat att dra fram stora artilleriet, men inte intresserad att lägga större pengar på den.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 11:38:00, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte lärt mig det (än).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#19 » 12:37:35, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det man kan göra med en vanlig multimeter är att ohmmäta båda lindningarna (drift- och hjälplindningen) och försöka bedöma om resistanserna är rimliga. Bäst är om man kan jämföra med en fungerande likadan motor. Det är svårt att ge några säkra besked om vad som är rimliga resistanser eftersom enfasmotorer med driftkondensator kan vara mycket olika dimensionerade. Man kan räkna med några ohm, förmodligen högre resisistans i startlindningen (hjälplindningen) än i driftlindningen. Startlindningen kan ha från samma resistans som driftlindningen upp till 3-4 gånger den senares resistans. Samt att kolla att det är oändlig resistans mellan lindningar och jord. Om de båda lindningarna går att separera helt och hållet (dvs om det kommer ut fyra ledare ur statorn), så kolla att det är oändlig resistans mellan dem också.

Ofta står kondensatorvärdet på motorns typskylt. Annars verkar 30 uF som det står på herr Lindbergs kondensator ganska rimligt att utgå från för en provkörning. Har man ingen kondensator med rätt värde hemma kan man parallellkoppla mindre kondensatorer (t ex faskompenseringskondensatorer från lysrörsarmaturer, startkondensatorer från mindre asynkronmotorer, laddkondensatorer från elstängselapparater mm) för att nå i närheten, för ett tillfälligt prov.

Man kan också prova att koppla in spänning till driftlindningen och lämna hjälplindningen helt oansluten, sedan snabbt (innan säkring eller motorskydd löser) försöka hjälpa igång motorn för hand. Om motorn är frisk och obelastad, ska den gå igång och gå upp till fullt varv då. Se upp med att man i det läget kan få den att gå åt valfritt håll, om det som motorn driver är kan skadas av fel rotationsriktning gäller det att tänka sig för.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#20 » 14:13:16, 16-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

stranglefoot

#21 » 23:40:26, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kväll!
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av alko vedklyven. Köpte en sådan i defekt skick och tänkte att det nog var en trasig kondensator som gjorde att den inte fungerade. Trots byte av kondensator så var den stenöd. Mätte lindningarna så gott det gick och kunde konstatera att nåt inte var ok. Micklade isär motorn och där var det blött värre! Lindningarna som är av lackad aluminiumtråd hade ärgat av, turligt nog i skarven mellan inkommande kabel och själva lindning. Sitter små metallklammer mellan alutråd och kopparkabel. Jag klippte helt enkelt bort av dom ärgade lindningarna och nöp dit nya klammer. Målade sedan alltihop med frugans nagellack och nu fungerar skräpet igen!
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
stranglefoot
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:43, 23-09-2006
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Norlett 8-27....!


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se