Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedklyvsbygge med HIAB-hydraulkolv (stödben till lastbil)

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

runway666 (trådstartaren)

#1 » 14:30:04, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bygger en vedklyv och använder en HIAB hydraulkolv som har suttit som stödben till en lastbil. När kolven går inåt håller den normal hastighet och har en väldig kraft, men när den går utåt så är den väldigt långsam och har liten kraft. Jag har provat att skifta slangarna från hydraulaggregatet och det ger samma fel.

På änden av kolven sitter en spak med en låsanordning som man kan vrida till olika lägen, jag har provat att ändra på den också men det gör ingen skillnad!

Är det någon som kan komma med förslag på lösning, jag vill ju att kolven har bra fart och kraft i ut-läget.

/Pär
runway666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:07, 14-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Schanzlin 504



jörgen.ottosson

#2 » 14:44:08, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, och välkommen!

..."spaken" på stödbent är en ventil... med kulor, och gropar i en axel. (för vist vrider du på den?)

Något sådan här?
Bild

.. :klia: ...har för mig det vari upp i någon tråd (som jag inte hittar..)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AndersDahlgren

#3 » 14:55:09, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara denna tråd?

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... light=hiab

MVH Anders
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

jörgen.ottosson

#4 » 15:06:05, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var den jag tänkte på....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Martin.Eriksson

#5 » 15:43:11, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

antagligen så är det för lite flöde, dom där stödbenskolvarna är ju väldigt grova så på plus sidan ryms det väldigt mycket olja, medans de på minus sidan är bara nån centimeter med plats vilket gör att den går mycket fortare åt de hållet..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Nordling Roger

#6 » 16:38:49, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrota bort ventilblocket på cylindern. Svetsa dit 2 normala slangnipplar för in och ut på cylinderröret. Enklare än så vet jag inte......
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

lennartostman

#7 » 17:09:51, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Det här är ett stödben till en Hiab-kran.
Jag vet att många använt det till just vedklyv, just för att det har stor tryck-kraft och en snabb retur!
Precis som någon sa tidigare så är det en väldigt liten area på minus-sidan och en stor area på plus-sidan.
Som stödben så skall det ju hålla för kranens max moment medan det på andra sidan egentligen teoretiskt 'bara' skall klara att lyfta sej själv.
Stödbenets ventil var egentligen en typ av väljarventil med inbyggd backventil. Kraften att köra stödbenet fick man ganom att man körde at kranfunktion eftar att man ställt stödbensventilen i valt läge, upp eller ner!

Det finns en ombyggnadssats till dessa stödben därman demonterar skap med slid och ersätter den med en fast 'slid' så att man kan reglera stödbenet via en extern ventil.

För att få lite fart bör du ha minst 30 l/min. Man kan allt gå upp till 40 l/min men sedan så kan nog inte ventilen eller den modifierade insatsen klara större flöde. Trycket är ca 130 kp/cm2.
Du kan hitta lite mer info under Downloads sedan Hiab sedan 550/3 Instruktionsbok (Tyska)
Det är visserligen en tysk instruktionsbok men hydraulschemat är det samma

Lycka till!
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

jörgen.ottosson

#8 » 17:53:10, 15-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in länken som Lenart tipsar om ovan. http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... df_id=1154
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

runway666 (trådstartaren)

#9 » 14:44:50, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för de utförliga svaren, dom har verkligen varit till hjälp.

Nu är jag fundersam på om mitt hydraulaggregat har tillräckligt med flöde för att driva kolven. Jag bifogar 2 bilder på märkskyltarna! Är det någon som vet vilket som är flödet för aggregatet?

/Pär
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
runway666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:07, 14-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Schanzlin 504

jörgen.ottosson

#10 » 15:38:26, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna säger inte så mycket ( inte mig i alla fall...)

Ett sätt att uppskatta vad man har är att titta på effekten på elmotorn (kW)

Om man antar att du vill ha ett tryck på 150bar på hydrauliken, och ett varvtal på ca 1500rpm på pumpen.

motor. oljeflöde pumpstorlek
7,5kW = 30l/min = 20cm³
5.5kW = 22l/min = 14cm³
4,0kW = 16l/min = 10cm³
3,0kW = 12l/min = 8cm³
2,0kW = 8l/min = 5cm³

..i nödfall kan du ju även lossa tryckledningen och mäta volymen som kommer ut på tex 30s....så för du ju flödet.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hansborg

#11 » 16:48:36, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bilderna säger inte så mycket ( inte mig i alla fall...)

Ett sätt att uppskatta vad man har är att titta på effekten på elmotorn (kW)

Om man antar att du vill ha ett tryck på 150bar på hydrauliken, och ett varvtal på ca 1500rpm på pumpen.

motor. oljeflöde pumpstorlek
7,5kW = 30l/min = 20cm³
5.5kW = 22l/min = 14cm³
4,0kW = 16l/min = 10cm³
3,0kW = 12l/min = 8cm³
2,0kW = 8l/min = 5cm³

..i nödfall kan du ju även lossa tryckledningen och mäta volymen som kommer ut på tex 30s....så för du ju flödet.


Kan man tänka sig att lossa på fläktkåpan, rotera elmotorn tex. 10 varv = mera lätthantereligt? :thumme:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson

#12 » 16:56:58, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, om man mäter direkt på pumpen så inte slangevolymen ställer till det.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

runway666 (trådstartaren)

#13 » 22:48:32, 18-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, och återigen tack för all information. Skönt när man kan få hjälp.

Jörgen, motorn är på 4 kw och 1430 rpm. Men aggregatet ser väldigt stort ut. Se bild. Kan man få ut mer flöde ju fler cylindrar man har?


Nordling Roger skrev:Skrota bort ventilblocket på cylindern. Svetsa dit 2 normala slangnipplar för in och ut på cylinderröret. Enklare än så vet jag inte......


Ifall jag gör som Roger skriver, kommer jag få ett bättre flöde på plussidan?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
runway666
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:07, 14-07-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Schanzlin 504

jörgen.ottosson

#14 » 00:17:13, 19-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror vi börjar med lite grundläggande hydraulik.(får se hur jag lyckas med det... :???: )

Du har en motor (el, eller bensin/diesel) som driver en hydraul pump (denna har en effekt och ett varvtal, i ditt fall 4kW vid 1430rpm).

Pumpen: leverera olja ut i systemet ( i ditt fall troligen någon stans kring 10cm³ (0,01 liter) varje varv motorn snurrar den. Detta kallas pumpens deplaciment. ( sitter den direkt på motoraxeln, så är det med samma varvtal som motorn...sitter det en växel där så är varvtalet troligen ett annat.)

Deplacimetet x varvtalet = Flödet ,tex. 0,01 x 1430 = 14,3l/min) detta innebär att du kan fylla 14.3 liter olja i tex, en hydraulcylinder på en minut. ( bestämmer alltså hur fort hydraulcylindern rör sig.)

När du ska klyva ett vedträd så gör detta motstånd och du påverkar nu hydraulcylindern med en kraft. denna kraft påverkar oljan genom kolvens area ( cyclinderörets tvärsnittsarea) och bygger ett tryck i systemet. ( OBS du har inget tryck i systemet fören du belastar med något, förutom från strömningsförluster, mer om det sedan)

tex. om du har en cylinder som har innerdiametern 80mm =8cm så är arean 3,14 x 8²/4 = ( 3,14 x 8 x 8 / 4 ) = 50,24cm²

För att trycket i systemet inte ska bli för högt (överbelastning= spränger något) så sitter det en tryckbegränsningsventil i ventilpaketet (eller direkt efter pumpen) denna släpper olja tillbaks till baks till tanken om inställt tryck överskrids, för att avlasta/skydda systemet. ett vanligt tryck brukar ligga mellan 100-200bar (=kg/cm² , nästan om man är petig)

anta att ditt max tillåtna (inställda) tryck är 150bar

klyv kraften blir då (max): kolvarea x tryck = 50,24 x 150 = 7536kg = ca 7,5 ton.

Om din kolv har slaglängden 50cm så blir cylinderns volym: kolvarean x längden = 50,24 x 50 = 2512cm³ = 2,5 l ...... du fyller den med 14,3 liter varje minut (enl. ovan) ett slag tar alltså: slagvolym / flöde = 2,5 / 14,3 = 0,17... min = ca10 sekunder.

Och motorns effekt då, jo, tryck x flöde är hydraulisk effekt...men för att enheten ska bli kW så måste man dela med 600 (jag går inte in på varför)

Alltså max effekt: tryck x flöde / 0,6 = 150bar x 14,3 l/min / 600 = 3,57kW ...detta är mindre än din motor ger, alltså orkar den !

Allt detta i en teoretiskt korrekt värld.

Men i verkligheten så läcker pumpen lite internt ( tolleranser,slitage mm.) så den ger lite mindre än 14,3 l som den borde (kanske bara 80-90%) beroende på trycket....inre läckage ökar med ökat tryck. Slangar/kopplingar/ventiler stryper (ger också motstånd för oljan) och orsakar tryckfall (allt tryck når inte fram till cylindern) och orsakar varmgång (uppvärmning av oljan, effekten ska ju tavägen någon stans)

Alltså: Pumpen (tillsammans med varvtalet) bestämmer flödet = hastigheten på kolven.

Lasten ger trycket och systemets konstruktion bestämmer hur högt det tillåts bli. ( överströmmare/tryckbegränsningsventil)

Motorn bestämmer systemets effekt: hur mycket tryck och flöde man kan ta ut samtidigt. ( efter som tryck x flöde / 600 är effekt)

Detta kanske var ett indirekt svar på din fråga(-or) i alla fall. :grin:

Du kan bygga bort ventilen på cylindern för att förbättra prestandan på systemet (tryckfall) men är du osäker på hur du ska göra, ta hjäp/råd att göra detta av någon som kan.

Edit: glömde ju bilden.

ja, aggrigatet är stort men det är det inringade som är pumpen....och ska leverera flödet(radialkolvspump?)
Bild

( du kan använda "Infoga vild/foto" funktionen under textrutan när du skriver ett inlägg, så blir bilderna lämpligare storlek...)
Senast redigerad av jörgen.ottosson 00:21:53, 19-07-2011, redigerad totalt 1 gång.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

johan5588@hotmail.com

#15 » 10:12:08, 09-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är undrar om lastbilsstödben av denna typ är lämpliga att använda som stödben på en 9 tons huggarvagn? Jag har en lastbilsskrot i närheten.
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se