Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Problem med matningen flistugg

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

morbark

20:46:40, 27-10-2015

Hej har en morbark 2400 med hydralisk matning
Har ett problem som någon kunnig inom hydraulik säkert vet vad som är fel!
den drar in stocken som den ska men när trumman börjar hugga så känns det som matar rullarna rullar frihjul....
för då drar trumman in stocken fortare men matar rullarna håller inte emot?? inte förräns varvtalsvakten slår in o stannar rullarna!
tyvärr så har den redan gått för fort in så motorn vill stanna! :klia:



ja-bond77

14:29:22, 31-10-2015

Om du upplever att matningsrullarna snurrar snabbare än normalt när huggen "får bra tag", det bör de väl inte göra... :klia: Har du scheman att ladda upp på hydraulsystemet? Svårt att ge nån konkret hjälp annars... Eller om du är skicklig på att beskriva inkopplingen... Är matningsmotorerna enkelverkande+retur eller dubbelverkande t ex? Har matningen s k "nostress" så att den backar undan, vid klippning av matningen, så att inte virket ligger och gnider mot knivarna i onödan?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

joakim72

14:45:25, 31-10-2015

morbark skrev:Hej har en morbark 2400 med hydralisk matning
Har ett problem som någon kunnig inom hydraulik säkert vet vad som är fel!
den drar in stocken som den ska men när trumman börjar hugga så känns det som matar rullarna rullar frihjul....
för då drar trumman in stocken fortare men matar rullarna håller inte emot?? inte förräns varvtalsvakten slår in o stannar rullarna!
tyvärr så har den redan gått för fort in så motorn vill stanna! :klia:


Enligt beskrivning så funderar jag hur fungerar varvtalsvakten och går den att ställa?

LeifAndersson

19:16:14, 31-10-2015

Är huggstålen riktigt justerade? Tycker det låter som du har för stort utligg på stålen så den "självmatar" för mycket när stålen får tag i stocken! :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.

Bengt Erik Eriksson

22:19:02, 31-10-2015

Kan inget om stora huggar. Bara haft en erjo 160T på traktorn men. Om inmatningen inte är obyggd tror jag den fungerar som den ska och att Leif är svaret på spåret..
Leta reda på huvudmatningsventilen. Antar det är ng6 ventil eller liknande större. Då har du en funktionssymol på den som visar funktionen.samt ev några tillsats ventiler under. De sybolskyltarna vore intressant att få se.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

ja-bond77

12:28:04, 03-11-2015

Tappade vi bort morbark nu? :klia:

Här kan man läsa om dåligt tryck på matningsrullarna på äldre modeller, vilket förbättrades av inläggsförfattaren:
http://www.arboristsite.com/community/t ... st-3524321
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

Bodins

02:56:59, 05-11-2015

Skulle gissa på att Leif ä rätt ute dåligt justerade stål / motstål