Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

KARA! Cirkelsågverks tråd

64 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera såg- och vedmaskiner här

dejvi

#61 » 22:39:59, 14-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd! Bifogar lite bilder på Karas stockroterare. Borde ju gå helt bra att snickra till!

En annan fråga till ni som cirkelsågar. Vad är fördelen med kedjedrivning av sågbordet istället för vajerdrivning. Tycker båda borde vara lika stumma? Sen kan jag tänka mig att vajern lättare går av? De med vajerdrivning som jag har sett har varit någorlunda moderna med hydraulmotor som driver vajertrumman. Vajer har varit lindad flera varv runt trumman så tycker inte det borde slira något heller. Eller är det just risken för att det ska slira som är vajerdrivningens nackdel? BildBild

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



atlashjul (trådstartaren)

#62 » 22:43:24, 15-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma stockrikt som på min. Vajer då kanske det bör va en trumma "med skruvat spår" så att vajern är på samma ställe hela tiden och inte vandrar. Aldrig studerat vajerdrivet bord. Men kedjedriften är ju inte perfekt den heller, packar sig skit på dreven..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

m_guld

#63 » 22:28:51, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bild! Har 2 st kara nu ett mobilt som jag håller på fixa och det har ingen stockroterare.
Någon som har en instruktions bok till ys/10 och ys/11 ?
m_guld
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:51:54, 10-11-2007

dejvi

#64 » 13:04:08, 22-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Samma stockrikt som på min. Vajer då kanske det bör va en trumma "med skruvat spår" så att vajern är på samma ställe hela tiden och inte vandrar. Aldrig studerat vajerdrivet bord. Men kedjedriften är ju inte perfekt den heller, packar sig skit på dreven..


Det är skruvat spår för vajern. Har fått höra att man måste hålla den spänd. Risk att den hoppar av om den är för lös. Annars har de "gamla" inte haft något ont att säga om vajerdrivningen. Enkel och pålitlig i övrigt.

Håller på och modifierar en gammal Laimet-såg själv. 80-tals grejj. Ska bygga om lite styrning och lägga till en stockriktare och stocklyftare. Kommer även en hjulaxel och dragbom till den så den blir mobil.

Vad är måttet från centrum på klingan till stockriktaren på Kara-sågarna?
Har på känn att min stockriktare kommer onödigt långt bak på bordet, men vill inte kapa i ramen. Är en dubbelram-fundering på själva sågdelen.

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se