Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

vedklipp med dåligt tryck.

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

valberga

#16 » 19:16:04, 24-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte heller att det skall vara ett motorskydd. Rätt inställt, så att det löser ut motorn vid överlast. För att krångla till det lite så finns det mjukstartanordningar så att man kan starta stora motorer på mindre säkringar
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



robin.gustavsson (trådstartaren)

#17 » 12:21:16, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:Skulle jag skaffa nått liknande skulle jag hänga på ett svänghjul. Det ser ut som du skulle kunna vrida motorn 90' och montera ett lastbilshjul eller liknande på motorns fläcktsida. Då stannar inte motorn så lätt

Tanken är ju fin men att stå bredvid ett lastbilshjul som snurrar 1400rpm när man ska hålla på lät inte så kul. fast iochförsig kan man ju bygga på lite så har man en vedkatapult, helt klart ballare än en transportör.

valberga skrev:Glöm inte heller att det skall vara ett motorskydd. Rätt inställt, så att det löser ut motorn vid överlast. För att krångla till det lite så finns det mjukstartanordningar så att man kan starta stora motorer på mindre säkringar


det är lugnt det, sitter en elcentral med motorskydd, grunka för fasvändning mm i den.

Jac skrev:Vad har du för diameter på cylinder och stång?

Iochmed att det sitter inbyggd i tornet så är det inte det lättaste att få till nå exakta mått, ska kika och jag kan få fram nå ungefärliga mått.

Jag följer Jac:s råd och börjar med att beställa en ny ventil, vill ändåså ha en som stannar på returläget.
Sen tror jag att jag gör ett test och byter pump med klyven, blir det inte bättre så byter jag elmotor också.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Jac

#18 » 12:41:21, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja klyven blir ju inte starkare av ny ventil, bara snabbare. Mindre pump måste ju till för att den ska bli starkare.


robin.gustavsson skrev:Iochmed att det sitter inbyggd i tornet så är det inte det lättaste att få till nå exakta mått, ska kika och jag kan få fram nå ungefärliga mått.

Varvtal och pumpstorlek är ju känt så du kan använda tidtagarur för att få volymen. Ta tiden så noga du kan i bägge riktningarna.

Om kolvstången är relativt tunn så är det inte säkert att 3/8" ventilen räcker till i höghastighetsläget, ref det som valberga skriver i #8.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bacon

#19 » 13:22:49, 25-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:
Johannes.Johansson skrev:Skulle jag skaffa nått liknande skulle jag hänga på ett svänghjul. Det ser ut som du skulle kunna vrida motorn 90' och montera ett lastbilshjul eller liknande på motorns fläcktsida. Då stannar inte motorn så lätt

Tanken är ju fin men att stå bredvid ett lastbilshjul som snurrar 1400rpm när man ska hålla på lät inte så kul. fast iochförsig kan man ju bygga på lite så har man en vedkatapult, helt klart ballare än en transportör.


Man kan ju bygga ett skydd runt men det är fegt. Undra om däcket håller för 1400rpm?det blir 250km/h om det rullar mot marken. Nån som varit uppe i de hastigheterna med lastbil?
Allvarligt talat man kan använda svänghjul från en traktormotor. Ett billigt och elegant alternativ för att få ut mer kapacitet ur 3x16a.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

ac tc

#20 » 14:55:17, 01-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har oxå en klipp som jag kör med en 7,5 kW/ 500 voltsmotor som jag kör på 400v det motsvarar knappt en 5.5 kw 400 voltare i verkligheten.
Den har tillråga på allt en sämre moment uppbyggnad då det börjar ta emot.( ingen lyckad lösning men motorn hade ett väldigt bra pris...)
Min klipp går med ungefär samma hastighet som din och har ett maxtryck på 160 bar, sen stannar motorn.
Jag har inga problem förrens det börjar bli över 20 cm´s ved och samtidigt torr.
Den är byggd runt en 100 cylinder med slag 300 och en inmatningsbredd på 350 vilket ger max 300 ved + klyvkilarna 50 mm.
Pumpen är en variabel parker pav som kan ge uppåt 40 minutliter/ 220 bar eller nåt sånt så den är rejält nerskruvad.

Torr ved är själva f.n då den inte skär (12 mm hardox, rätt vasst. ) utan istället klämmer ihop och försöker slita av veden, klippa en 2*4 kan gå tyngre än en en 20 cm björk. Röta gran går inget vidare heller då det blir mest stickor kvar av den. Färsk ved går överlägset bäst och knepigt nog även färsk frusen ved går fint.
Tjockare skär går tyngre av samma skäl.
Det är en fördel om klyvkilarna börjar klyva tidigt då dessa få veden att glida/ vrida över kniven.
Kilarna som jag har är gjorda av 50´s fyrkant som är sågade i 45 graders vinkel så det bildas en spets, dvs inte alls särskilt vassa men de börjar spräcka på en gång.
Grinig ved brukar jag börja med att bara klyva i änden innan jag matar in den, lte piller att hålla på med.

En annan lösning för framrörelsen är att sätta på en snabbgångs ventil. Då förbrukar den bara den olja som behövs för att skjuta ut kolvstången, för att sedan växla till full area / kraft.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

robin.gustavsson (trådstartaren)

#21 » 21:52:24, 27-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Började fippla lite med klippen idag, skulle riva bort cylindern då den läkte olja när grannen använde den här om dan, körde igenom en brädhög som låg ivägen och efter det så läkte den inte nå mer. Hoptorkad avskrapare? Jaja byte av tätningar lär väl komma men inte i år.

Hittade tryckbegränsaren på ventilen, fästet var byggt ivägen så man såg den inte. Den var till råga på allt skruvad i bott. Provade bara för skojs skull att lägga i ett schims i botten av fjädern, skruvade successivt upp trycket till 200 bar, inga problem. Ställde sen det på 175 så ska jag prova köra igenom några björkar imorgon. Så får vi se vad som går sönder först.

Blir å lägga en beställning på en ventil från oie så man får fast retur i vilket fall som helst.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

bonnen513

#22 » 01:02:57, 28-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast retur?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#23 » 10:49:26, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:och när man kör den max så visar manometern inte mer än 150 bar


robin.gustavsson skrev:

bonnen513 skrev:jag fattade det som att motorn stannar

det stämmer bra.



robin.gustavsson skrev:Hittade tryckbegränsaren på ventilen, fästet var byggt ivägen så man såg den inte. Den var till råga på allt skruvad i bott. Provade bara för skojs skull att lägga i ett schims i botten av fjädern, skruvade successivt upp trycket till 200 bar, inga problem. Ställde sen det på 175 så ska jag prova köra igenom några björkar imorgon. Så får vi se vad som går sönder först.


Tidigare så stoppade motorn vid 150 bar men nu går det fint att köra på 200 bar?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

robin.gustavsson (trådstartaren)

#24 » 11:35:59, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får helt enkelt ta på mig skämshatten och erkänna att jag hade fel, var överströmmarn som bröt och inte motorn. När jag skrev tidigare gjorde jag det efter vad jag upplevde hände förra våren, jag mindes helt enkelt fel.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Jac

#25 » 11:45:25, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

No worries! :smile:
När jag tänker efter så ger väl inte en elmotor upp utan kamp. Är det inte så att den kan prestera dubbla effekten en kort stund? Det går bara massa mer ström och säkringen går.
Ni som kan elmotorer, hur ligger det till?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

robin.gustavsson (trådstartaren)

#26 » 15:09:34, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

som det klart och tydligt märks så har jag noll koll på elmotorer och hur dom fungerar, det är en sån typisk grej för mig som bara ska funka.(jag är van att ha en dieselmotor på 540hk som driver hydraulpumpen)
Men det måste stämma det som du säger jac, för annars som borde det ju i praktiken vara omöjligt att det ska funka för mig och min klipp?
den här sidan använder jag mig av för lite enklare beräkningar http://calculate.pmcgroup.se/sv/pump och enligt den så ska 27l/min-200bar kräva en elmotor på 9 kw om verkningsgraden är 100%. Hur fan funkar det igentligen med en elmotor? verkningsgrad på 200%?

visst motorskyddet bröt en gång för mig igår, provade en rotstock björk på en 30 cm och envisades för länge på fullt tryck så vart det inge bra. fullt förståligt. Inga som helst problem med säkringarna.

Men som det är nu så är halvskaplig björk på en 20-23 cm inga problem, nån enstaka gång trycket ens går upp mot 170-180bar en väldigt kort stund, normalgrov 10-20cm så är den sällan den ens går över 150. Är ju just dom två tre första klabbarna på en rotstock som har varit problemet tidigare. grövre ved än 25 cm är bara tungt och drygt att hålla på med.
så det verkar helt klart fungera som jag hade hoppas iallafall, pumpbyte skjuter jag upp ett tag, ventil blir å fixa så snart som möjligt.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se