En gång för långe sedan kunde jag det... men nu är det tomt på den kunskapen.
Kan vi lura hit tex Jörgen Ottosson så är uträkningen fixade....
Som jag ser det är det intressanta att klingan inte kan övervarva och sprängas.
Där är ju begränsningen.
SÅ, om du tittar på en vedkap hos nån maskinförsäljare, läser av vad motorn varvar, diametern på remskivorna på motor och axeln som klingan sitter på så borde man kunna få fram lämpligt utväxlingsförhållande.
Sen är det att hitta lämpligt
varvtal för motorn så att den inte "mår illa". Utifrån det räknar man ut vilka diametrar som "dina" remskivor ska ha.
En
remskiva på motorn borde ju gå att fästa i bultarna som håller tryckplattan i vanliga fall.
Tillsammans med en axelstump som passar i lagret som brukar sitta i centrum på vevaxeln/svänghjulet borde det vara ganska "enkelt" att få detta att centrera för en virationsfri gång.