danjac skrev:En fråga till er kunniga. Vilket metalltyp eller vad man ska säga ska man använda för att kunna tillverka axeln som klingan ska sitta på? De är bara 25 mm de som ligger och jag vill bestämt ha minst 30 mm. Och hitta bara en sådan beg är väl omöjligt
magirus skrev:danjac skrev:En fråga till er kunniga. Vilket metalltyp eller vad man ska säga ska man använda för att kunna tillverka axeln som klingan ska sitta på? De är bara 25 mm de som ligger och jag vill bestämt ha minst 30 mm. Och hitta bara en sådan beg är väl omöjligt
Här är jag ute och cyklar på badkarskanten, 25 eller 30 mm axel tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, men som "Offside" skriver, kan du inte ta en av de befintliga kaparna rakt av?
Smörjbara lagerbockar är ett måste och rejäla skydd ska det givetvis vara.
Som jag ser det: Lägg krutet på att ordna en ställning till motorn, få igång den, gör en remskiva som passar på motorn (gärna fler än ett spår) sen fästa ihop befintlig kap, givet modifierad enligt dina tankar, med motorställningen, på med remmarna och kapa!
magirus skrev:Kom på... du vet inte av nån skrotad sån kombivagn nånstans? En sån som man kan ha till dyngspridare o annat... självavlastare?
Under där sitter en lååååång axel med lagerbockar.
danjac skrev:Motorn heter tydligen XJ6 4.0 L med 226 HK vid 4800 varv och 392 NM vid 4000 varv. Och det kan nog stämma rätt bra. Suttit i en Jaguar Sovereign 1990.
Och skulle jag moda dit kompressorn från den uppgraderade motorn så skulle motorn leverera ca 322 HK vid 5000 varv och 512 NM vid 3050 varv. Men så roligt ska vi inte ha det
Ska kolla motornumret så jag kan få fram vilken ECU box jag behöver för att kunna starta motorn. Men måstet få tag i material för att kunna svetsa ihop en ställning till motorn så man kan provstarta den.
PerJohansson skrev:danjac skrev:Motorn heter tydligen XJ6 4.0 L med 226 HK vid 4800 varv och 392 NM vid 4000 varv. Och det kan nog stämma rätt bra. Suttit i en Jaguar Sovereign 1990.
Och skulle jag moda dit kompressorn från den uppgraderade motorn så skulle motorn leverera ca 322 HK vid 5000 varv och 512 NM vid 3050 varv. Men så roligt ska vi inte ha det
Ska kolla motornumret så jag kan få fram vilken ECU box jag behöver för att kunna starta motorn. Men måstet få tag i material för att kunna svetsa ihop en ställning till motorn så man kan provstarta den.
Nästan rätt, motorn heter AJ6 och debuterade i XJ6-modellen med karossbeteckning XJ40. Finns lite olika storlekar men slutgiltigt så fanns den i 3.2 och 4.0 liter.
Kompressormotorn kom i XJR med X300-karossen. Den motorn heter AJ16 och är en vidareutveckling av AJ6. AJ6 har inte funnits som överladdad i någon produktionsversion av XJ6. Däremot fanns det en XJR-version av XJ40 som trimmats lite av TWR, den gav 245 hk.
Återgå till Såg- och vedmaskiner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster