Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedkap med Jaguarmotor

59 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

LeifAndersson

#31 » 15:56:33, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte funderat på att fixa ett trefasuttag i stället. Oavsett vad du har för huvudsäkringar så borde du kunna köra en 4 eller 5,5hp motor! Har du bara ström framdragen så är det inte hela världen att fixa till ett trefasuttag till en vedkap. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



bonnen513

#32 » 15:58:49, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var väl iof ett väldigt bra råd Leif men det vore att förstöra en fin projekttråd

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magirus

#33 » 16:00:12, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men Leif :uupps: då får vi ju inte se ett totalt vansinnigt fantastiskt bygge!!!! :lmao2:

...men jag förstår din synpunkt :shake_hands:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

danjac (trådstartaren)

#34 » 16:05:37, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remskivor har jag lösa. Axeln hade nog gått o använda med den är något kort. Och tanken är ju att skruva ihop de 3 någon gång. :vissla: Men axeln är något kort i vilket fall, remskivorna har jag lösa och angående lagerna så tycker jag inte om den modellen som sitter på de 3 då det saknas fettnippel. Så jag köper nya med nippel från SKF. Chassit eller vad man ska säga bygger jag en liknande som den lilla vedkapen fast göra den längre och med mer skydd för klingan, remmarna osv.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

magirus

#35 » 16:07:56, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danjac skrev:En fråga till er kunniga. Vilket metalltyp eller vad man ska säga ska man använda för att kunna tillverka axeln som klingan ska sitta på? :help: De är bara 25 mm de som ligger och jag vill bestämt ha minst 30 mm. Och hitta bara en sådan beg är väl omöjligt


Här är jag ute och cyklar på badkarskanten, 25 eller 30 mm axel tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, men som "Offside" skriver, kan du inte ta en av de befintliga kaparna rakt av?
Smörjbara lagerbockar är ett måste och rejäla skydd ska det givetvis vara.

Som jag ser det: Lägg krutet på att ordna en ställning till motorn, få igång den, gör en remskiva som passar på motorn (gärna fler än ett spår) sen fästa ihop befintlig kap, givet modifierad enligt dina tankar, med motorställningen, på med remmarna och kapa! :idee:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

danjac (trådstartaren)

#36 » 16:13:27, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja så enkelt är det inte angående 3 fasen. Det är många problem med det. Den var på tok för klen för verkstaden då den blev varm när man körde tyngre maskiner. Sen misstänker vi att råttorna har gnagt av den då 3 fasen inte funkar längre. Så vi ska gräva ner 3 fasen nu. Men för att få 3 fas till verkstan så måste vi dra från huset och där är det tänkt att vi ska byta skåpet då det är gammalt. Och far skjuter upp det hela tiden. Och jag vill inte koppla in det då jag saknar behörighet. Kan bli problem med försäkringen OM nåt skulle gå fel. Så då får man helt enkelt försöka bygga :klia: Man lär sig massa saker på vägen också fast det skulle gå åt helvete :mrgreen:

3 personer gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

magirus

#37 » 16:16:33, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på... du vet inte av nån skrotad sån kombivagn nånstans? En sån som man kan ha till dyngspridare o annat... självavlastare?
Under där sitter en lååååång axel med lagerbockar.
magirus
 

danjac (trådstartaren)

#38 » 16:26:42, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:
danjac skrev:En fråga till er kunniga. Vilket metalltyp eller vad man ska säga ska man använda för att kunna tillverka axeln som klingan ska sitta på? :help: De är bara 25 mm de som ligger och jag vill bestämt ha minst 30 mm. Och hitta bara en sådan beg är väl omöjligt


Här är jag ute och cyklar på badkarskanten, 25 eller 30 mm axel tror jag inte spelar så stor roll i sammanhanget, men som "Offside" skriver, kan du inte ta en av de befintliga kaparna rakt av?
Smörjbara lagerbockar är ett måste och rejäla skydd ska det givetvis vara.

Som jag ser det: Lägg krutet på att ordna en ställning till motorn, få igång den, gör en remskiva som passar på motorn (gärna fler än ett spår) sen fästa ihop befintlig kap, givet modifierad enligt dina tankar, med motorställningen, på med remmarna och kapa! :idee:


Då blir det ju lite för enkelt. Jag vill lära mig så mycket som möjligt så jag tillverka ett chassi också när man ändå håller på. För chassit tycker jag är lite kort också om man kör längre bitar på de som står. Angående skyddet för klingan har jag nog krånglat till det där med. Om man kolla på en kapsåg så åker klingskyddet upp när man trycker ner sågen. Ett liknande skydd hade väl funkat bra på en vedkap också. Då är ju hela klingan samt sidor täckta och för man då stocken emot så ska skyddet föras bakåt och neråt. Tillverka någon form av 4 hållare som glider på en rundstång. Ja jag vet det blir mer krångligt men sån är jag :ohnej:
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#39 » 16:29:38, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Kom på... du vet inte av nån skrotad sån kombivagn nånstans? En sån som man kan ha till dyngspridare o annat... självavlastare?
Under där sitter en lååååång axel med lagerbockar.


Hm det har jag inte tänkt på. Ska kolla det :thumme:
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#40 » 16:30:36, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående remskivorna så är de 3 spåriga så jag kommer nog köra med 3 remmar .

1 person gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#41 » 16:36:42, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga till. Hur räknade man ut hur stora remskivor det behövs? För ett hjul kommer jag svetsa en rundstång på som ska föras in i lagret i vevaxeln sen bultas direkt på vevaxeln ( om det går) sen givetvis ett hjul som sitter på axeln med klingan på. Så hur räkna man ut hur stora hjulen ska vara och ska det vara olika storlek på dem? Och vad händer om man bara sätter dit något utan att räkna på nåt :klia:
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

ja-bond77

#42 » 16:52:00, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läser man denna kan man nog räkna fram det mesta:

http://www.rotera.se/wp-content/uploads ... rifter.pdf

Fast om kapen behöver (grovt räknat) 2 kW och din motor kan leverera 160 kW så spelar utväxlingen ingen roll. Så länge som du håller dig till en vanlig enstegs remväxel. Ända som kan vara värt att beakta är väl cirkelns maxhastighet innan den exploderar... Men 1:1 blir säkert bra.



Laddade upp filen hit /Holger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

LeifAndersson

#43 » 16:53:47, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara att bygga ihop något och prova sig fram när det gäller sådana prylar! Låt oss säga att du bygger in din motor och kör den på låga varv, vad tror ni händer om motorn drabbas av gashäng t.ex! Ett sådant bygge får inte göras så att klingans maximala varvtal överskrids om motorn av någon anledning varvar för fullt!
Om man kör en motor på t.ex 1500r/min för att ha lämpligt arbetsvarval på klingan och motorn plötsligt varvar upp till maxvarv, då hjälper inga klingskydd! Då kan någon bli dödad! Så det må vara ett intressant projekt, men inget man ska experimentera med utan att ha full koll på säkerhetsaspekterna. Annars börjar det att tangera gränserna för vad man ska ge sig på! Nu är det inte frågan om någon liten ångmaskin med metatabletter utan ett fullskaligt bygge som kan bli livsfarligt på andra sätt än man normalt förknippar med vedkapar!
Kanske att hyra ett elverk över en helg och köra en vedkap på vore möjligt?
Det är väl som med Willes byggen risken är inte så stor att det kommer till uppstart, men om det ändå skulle ske så är det väldigt tråkigt om något allvarligt sker. Så försök att inte heja på projektet när det kan gå riktigt åt skogen om det skulle gå så lång så det fullföljs!
Visst skulle det vara ball med en vedkap med Jaggamotor, men det är inte "bara" att göra ett sådant bygge utan risk för personskador! Det är faktiskt ett riktigt krävande projekt om det lämnar "ritbordet" och genomförs!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PerJohansson

#44 » 17:27:46, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danjac skrev:Motorn heter tydligen XJ6 4.0 L med 226 HK vid 4800 varv och 392 NM vid 4000 varv. Och det kan nog stämma rätt bra. Suttit i en Jaguar Sovereign 1990.

Och skulle jag moda dit kompressorn från den uppgraderade motorn så skulle motorn leverera ca 322 HK vid 5000 varv och 512 NM vid 3050 varv. Men så roligt ska vi inte ha det :uupps:

Ska kolla motornumret så jag kan få fram vilken ECU box jag behöver för att kunna starta motorn. Men måstet få tag i material för att kunna svetsa ihop en ställning till motorn så man kan provstarta den.



Nästan rätt, motorn heter AJ6 och debuterade i XJ6-modellen med karossbeteckning XJ40. Finns lite olika storlekar men slutgiltigt så fanns den i 3.2 och 4.0 liter.

Kompressormotorn kom i XJR med X300-karossen. Den motorn heter AJ16 och är en vidareutveckling av AJ6. AJ6 har inte funnits som överladdad i någon produktionsversion av XJ6. Däremot fanns det en XJR-version av XJ40 som trimmats lite av TWR, den gav 245 hk.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

danjac (trådstartaren)

#45 » 18:29:18, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
danjac skrev:Motorn heter tydligen XJ6 4.0 L med 226 HK vid 4800 varv och 392 NM vid 4000 varv. Och det kan nog stämma rätt bra. Suttit i en Jaguar Sovereign 1990.

Och skulle jag moda dit kompressorn från den uppgraderade motorn så skulle motorn leverera ca 322 HK vid 5000 varv och 512 NM vid 3050 varv. Men så roligt ska vi inte ha det :uupps:

Ska kolla motornumret så jag kan få fram vilken ECU box jag behöver för att kunna starta motorn. Men måstet få tag i material för att kunna svetsa ihop en ställning till motorn så man kan provstarta den.



Nästan rätt, motorn heter AJ6 och debuterade i XJ6-modellen med karossbeteckning XJ40. Finns lite olika storlekar men slutgiltigt så fanns den i 3.2 och 4.0 liter.

Kompressormotorn kom i XJR med X300-karossen. Den motorn heter AJ16 och är en vidareutveckling av AJ6. AJ6 har inte funnits som överladdad i någon produktionsversion av XJ6. Däremot fanns det en XJR-version av XJ40 som trimmats lite av TWR, den gav 245 hk.


Tack för att du rätta till mig :thummar: Lite fel av mig att skriva den uppgraderade motorn. Men kompressorn från den nyare motorn AJ16 går att montera på AJ6 fast man får ju givetvis moda en del saker. Och som motorn är ganska lika så blir nog effekten rätt nära som den nya motorn. Men som du säger det har aldrig varit monterad på dem original. Men stämmer effekten som jag har skrivit om AJ6 motorn?
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se