EE skrev:danjac skrev:Sen fundera jag lite på elektrisk handbroms som nya bilar har. Montera en
bromsskiva på just axeln så man trycker på stopp så gå bromsen i automatiskt och sakta ned axeln. Kruxet är att göra det så säkert att risken för nypning är 0. För nyper den med full kraft så är risken stor att en olycka sker. Så det blir att fundera lite
Att bromsa bort 226hk och 390 nm är inte nåt man bara bygger med grejor ur skrotlådan!
Det är ingen gyllene bransch att göra något så alldagligt som att kapa ved, och att göra det med en våldsamt överdimensionerad bensinmotor kommer garanterat att förstöra ekonomin för din vedeldning! Spara motorn till mer passande uppgift och skaffa lämplig motorsåg till vedkapningen istället.
Tänk nu på att motorn lär knappast vara i några högre
varvtal så det är nog lugnt. Jag kallar det för gyllene bransch. Veden får jag gratis om jag sågar ner det själv och forsla bort. Så det enda veden kostar är bensin,
olja, slitage mm. Och det lilla som jag säljer så går det på plus. Och far kan värma hela sitt
hus helt gratis utan att behöva använda värmepumpen plus att elementen står på det lägsta. Det kalla jag iallafall gyllene bransch om man räkna på hur mycket han tjänar plus det vi tjänar på det lilla vi säljer. Jag själv bor i lgh så jag har gratis
värme. Så ekonomin lär inte ta så möe stryk då man inte kommer köra med kapen varje gång. Blir mer som ett nöje. Precis som att köra en gammal veteranbil. Motorsågar har vi redan för många av i olika storlekar så det behöver vi inte fler av. Visligen är den nyaste från 97 men de flesta funkar kanon ändå
Och skulle jag vara effektiv så hade jag ju inte huggt för hand utan skaffat en vedklyv. Men då förstör man hela känslan. Och om allt funkar så kommer motorn få en passande uppgift. Det är bara att anpassa motorn till just den uppgiften