Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedkap med Jaguarmotor

59 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

danjac (trådstartaren)

#46 » 18:43:15, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Läser man denna kan man nog räkna fram det mesta:

http://www.rotera.se/wp-content/uploads ... rifter.pdf

Fast om kapen behöver (grovt räknat) 2 kW och din motor kan leverera 160 kW så spelar utväxlingen ingen roll. Så länge som du håller dig till en vanlig enstegs remväxel. Ända som kan vara värt att beakta är väl cirkelns maxhastighet innan den exploderar... Men 1:1 blir säkert bra.



Laddade upp filen hit /Holger


Tackar :thummar: viktigaste är som sagt att begränsa varvtalet på klingan
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige



danjac (trådstartaren)

#47 » 19:01:29, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är inte bara att bygga ihop något och prova sig fram när det gäller sådana prylar! Låt oss säga att du bygger in din motor och kör den på låga varv, vad tror ni händer om motorn drabbas av gashäng t.ex! Ett sådant bygge får inte göras så att klingans maximala varvtal överskrids om motorn av någon anledning varvar för fullt!
Om man kör en motor på t.ex 1500r/min för att ha lämpligt arbetsvarval på klingan och motorn plötsligt varvar upp till maxvarv, då hjälper inga klingskydd! Då kan någon bli dödad! Så det må vara ett intressant projekt, men inget man ska experimentera med utan att ha full koll på säkerhetsaspekterna. Annars börjar det att tangera gränserna för vad man ska ge sig på! Nu är det inte frågan om någon liten ångmaskin med metatabletter utan ett fullskaligt bygge som kan bli livsfarligt på andra sätt än man normalt förknippar med vedkapar!
Kanske att hyra ett elverk över en helg och köra en vedkap på vore möjligt?
Det är väl som med Willes byggen risken är inte så stor att det kommer till uppstart, men om det ändå skulle ske så är det väldigt tråkigt om något allvarligt sker. Så försök att inte heja på projektet när det kan gå riktigt åt skogen om det skulle gå så lång så det fullföljs!
Visst skulle det vara ball med en vedkap med Jaggamotor, men det är inte "bara" att göra ett sådant bygge utan risk för personskador! Det är faktiskt ett riktigt krävande projekt om det lämnar "ritbordet" och genomförs!


Helt rätt. Det var därför jag skrev att ha en varvtalsregulator så den stryper vid över till exempel 2000 varv. Trimma själv bilar o kör och jag vet hur det kan gå med gashäng..... Sen fundera jag att koppla in 2 kraftiga fjädrar till en spak som jag kan dra i för att stänga gasspjället enkelt förklarat. Gjort liknande grej när vi provstartade en motor på pall. Hur det gick kan ni nog gissa er till när motorn bara stod på en pall.... ja det var korkat av mig :ohnej: Försöker även komma på om det gå att koppla in så att pumparna till bränslet stängs av samtidigt man dra i spaken. Sen har jag en ide om att kunna bromsa axeln med bromssystem från bil sakta så det inte nyper. Men som sagt allt är fortfarande på skrivbordet så inget jag har har bestämt. Jag är noggrann att vara själv så händer det nåt är det bara jag som ryker o jag vet hur konsekvenserna kan bli. Men det finns de som har byggt värre maskiner. Och hyra bli dyrt då jag såga även åt andra emellanåt. Så jag kommer köra vidare. Sen får man se vid uppstarten om det funkar eller inte. Funkar det inte så får man hitta på något annat. Men jag ger mig inte så lätt :mrgreen: Men tack för omtanken :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

magirus

#48 » 20:48:41, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En STOR nödstopp-knapp som stänger elpumpar, tändström etc :idee3:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Valmet 702

#49 » 21:16:49, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har tillgång till Jaguarmotor och transmission. Varför inte vidga vyerna? http://www.nostalgiacars.co.uk/jaguar_full_details.html
Valmet 702
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:01, 14-10-2009
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 702

danjac (trådstartaren)

#50 » 23:00:57, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:En STOR nödstopp-knapp som stänger elpumpar, tändström etc :idee3:


Exakt sådan knapp skulle vara bra :thummar: Sen fundera jag lite på elektrisk handbroms som nya bilar har. Montera en bromsskiva på just axeln så man trycker på stopp så gå bromsen i automatiskt och sakta ned axeln. Kruxet är att göra det så säkert att risken för nypning är 0. För nyper den med full kraft så är risken stor att en olycka sker. Så det blir att fundera lite :klia:
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#51 » 23:03:58, 02-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valmet 702 skrev:Du har tillgång till Jaguarmotor och transmission. Varför inte vidga vyerna? http://www.nostalgiacars.co.uk/jaguar_full_details.html

Det hade varit roligt men dygnet har bara 24 h :sad: Och har redan för många veteranbilar mm att sköta om :sad: Sen är väl en vedkap med jaggamotor lite mer fränt :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

EE

#52 » 00:03:36, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

danjac skrev:Sen fundera jag lite på elektrisk handbroms som nya bilar har. Montera en bromsskiva på just axeln så man trycker på stopp så gå bromsen i automatiskt och sakta ned axeln. Kruxet är att göra det så säkert att risken för nypning är 0. För nyper den med full kraft så är risken stor att en olycka sker. Så det blir att fundera lite :klia:

Att bromsa bort 226hk och 390 nm är inte nåt man bara bygger med grejor ur skrotlådan!
Det är ingen gyllene bransch att göra något så alldagligt som att kapa ved, och att göra det med en våldsamt överdimensionerad bensinmotor kommer garanterat att förstöra ekonomin för din vedeldning! Spara motorn till mer passande uppgift och skaffa lämplig motorsåg till vedkapningen istället.

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

danjac (trådstartaren)

#53 » 00:32:59, 03-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:
danjac skrev:Sen fundera jag lite på elektrisk handbroms som nya bilar har. Montera en bromsskiva på just axeln så man trycker på stopp så gå bromsen i automatiskt och sakta ned axeln. Kruxet är att göra det så säkert att risken för nypning är 0. För nyper den med full kraft så är risken stor att en olycka sker. Så det blir att fundera lite :klia:

Att bromsa bort 226hk och 390 nm är inte nåt man bara bygger med grejor ur skrotlådan!
Det är ingen gyllene bransch att göra något så alldagligt som att kapa ved, och att göra det med en våldsamt överdimensionerad bensinmotor kommer garanterat att förstöra ekonomin för din vedeldning! Spara motorn till mer passande uppgift och skaffa lämplig motorsåg till vedkapningen istället.


Tänk nu på att motorn lär knappast vara i några högre varvtal så det är nog lugnt. Jag kallar det för gyllene bransch. Veden får jag gratis om jag sågar ner det själv och forsla bort. Så det enda veden kostar är bensin, olja, slitage mm. Och det lilla som jag säljer så går det på plus. Och far kan värma hela sitt hus helt gratis utan att behöva använda värmepumpen plus att elementen står på det lägsta. Det kalla jag iallafall gyllene bransch om man räkna på hur mycket han tjänar plus det vi tjänar på det lilla vi säljer. Jag själv bor i lgh så jag har gratis värme. Så ekonomin lär inte ta så möe stryk då man inte kommer köra med kapen varje gång. Blir mer som ett nöje. Precis som att köra en gammal veteranbil. Motorsågar har vi redan för många av i olika storlekar så det behöver vi inte fler av. Visligen är den nyaste från 97 men de flesta funkar kanon ändå :razz: Och skulle jag vara effektiv så hade jag ju inte huggt för hand utan skaffat en vedklyv. Men då förstör man hela känslan. Och om allt funkar så kommer motorn få en passande uppgift. Det är bara att anpassa motorn till just den uppgiften :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#54 » 13:41:50, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:
danjac skrev:Motorn heter tydligen XJ6 4.0 L med 226 HK vid 4800 varv och 392 NM vid 4000 varv. Och det kan nog stämma rätt bra. Suttit i en Jaguar Sovereign 1990.

Och skulle jag moda dit kompressorn från den uppgraderade motorn så skulle motorn leverera ca 322 HK vid 5000 varv och 512 NM vid 3050 varv. Men så roligt ska vi inte ha det :uupps:

Ska kolla motornumret så jag kan få fram vilken ECU box jag behöver för att kunna starta motorn. Men måstet få tag i material för att kunna svetsa ihop en ställning till motorn så man kan provstarta den.



Nästan rätt, motorn heter AJ6 och debuterade i XJ6-modellen med karossbeteckning XJ40. Finns lite olika storlekar men slutgiltigt så fanns den i 3.2 och 4.0 liter.

Kompressormotorn kom i XJR med X300-karossen. Den motorn heter AJ16 och är en vidareutveckling av AJ6. AJ6 har inte funnits som överladdad i någon produktionsversion av XJ6. Däremot fanns det en XJR-version av XJ40 som trimmats lite av TWR, den gav 245 hk.


Du som verka ha lite koll på Jaguar vet du om det går att ta vilken styrbox som helst till sprutet? Det är delade meningar om det. Vissa säger att jag behöver en box med ett nummer som stämmer med motorkoden då det är olika boxar beroende på växellåda, motor, årsmodell, osv. Och vissa säger att det är bara att ta en box från vilken AJ6 motor som helst så länge det är en 4.0. Du råka inte veta vad som stämmer?
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

ord bind

#55 » 12:08:03, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför inte sätta dit en förgasare från en 8hp gräsklippare,den bör klara att ge tillräckligt
med bränsle och begränsar varvet. :thumme:
Tändning med mek-fördelare . :rock_on:
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
ord bind
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:07, 06-03-2012
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm840 unimog316 el-tugger

danjac (trådstartaren)

#56 » 21:49:14, 06-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ord bind skrev:varför inte sätta dit en förgasare från en 8hp gräsklippare,den bör klara att ge tillräckligt
med bränsle och begränsar varvet. :thumme:
Tändning med mek-fördelare . :rock_on:


Förgasare från en gräsklippare på en jaguarmotor??? Nej nej det går inte. Då montera jag hellre 2 Weber förgasare :driver:

Tändningen går att bygga om på många olika sätt så jag får se hur jag gör där, Försöker just nu hitta en box till sprutet men det verka vara omöjligt :klia:

Skulle ju underlätta med insprutning då jag slipper bygga insug mm. Men annars får jag väl ta hela härvan med boxar från en Volvo och testa om man får liv i den. :vissla:
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

Edner

#57 » 10:42:13, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden med stort intresse.
Det hade varit än mer intressant om motorn fick ett gengasaggregat.
Då hade kapen kunnat producera sitt eget bränsle :)

3 personer gillar det här inlägget.
Edner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:26:42, 15-12-2013
Ort: Grönlanda västra götaland dalsland färgelanda kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385 Delux
Kockum KS 836 -70
Hymac 580

danjac (trådstartaren)

#58 » 17:23:50, 14-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Edner skrev:Följer tråden med stort intresse.
Det hade varit än mer intressant om motorn fick ett gengasaggregat.
Då hade kapen kunnat producera sitt eget bränsle :)


Det hade ju varit häftigt men så kunnig är jag tyvärr inte. :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige

danjac (trådstartaren)

#59 » 21:58:10, 18-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som vet vart man kan köpa fyrkantsprofilrör och U-balkar i Blekinge eller i närheten? Eller någon hemsida? Fick tag i plattjärn av kompisen men då han mest skärt ner pannor på sistone så hade han inte rör mm kvar och det kunde dröja innan han kanske fick in/hämta sådant :sad:
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se