Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Ställa in förgasare

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

Holmbergoo (trådstartaren)

#1 » 08:08:54, 18-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som har några bra riktlinjer för att ställa in förgasaren på sin motorsåg? Jag har fått lära mig att ställa in lågfartsmunstycket så att tomgången får sitt högsta varv sen tillbaka ett kvarts varv. Sen justerar man tomgångsskruven så att kedjan inte roterar. Sist tar man högfartsnålen, justerar till motorn sjunger riktigt och vrider tillbaka ett kvarts varv. Är det någon mer som gör som jag? Eller vrider jag tillbaka nålarna för mycket?
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G



Johnj-e

#2 » 09:52:05, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ungefär som du beskriver, men brukar vrida tillbaka H så den fyrtaktar men går rent vid belastning

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Holmbergoo (trådstartaren)

#3 » 08:31:09, 22-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar. Man ställer alltså in sågen under provkörning. Det ska jag prova nästa gång jag får igång den:).

1 person gillar det här inlägget.
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G

Norpan

#4 » 18:58:25, 22-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar få ändra lite på L skruven åxå, öppna lite om den har svårt att komma upp i varv från tomgång t.ex och eventuellt komma efter med tomgången.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

mimeck

#5 » 18:59:38, 22-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

"nästa gång du får igång den" ?

Har du en gammal Husqvarna? Det är sågar för riktiga män. Inte sånna där kärring stihl sågar.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holmbergoo (trådstartaren)

#6 » 13:25:51, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha, är det så? Jo min gamla Husqvarna 55 går inte av för hackor. Nja, problemet är att jag har en brusten kolvring, som repat sönder kolv och cylinder, men jag ska byta när jag får hem nytt kit.
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G

mimeck

#7 » 17:13:02, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqvarna 242 får man rycka ett okänt antal gånger. (Många gånger)
Det går så tungt att man tror snöret ska smälla av.

Men när den väl startar går den riktigt bra och är lättstartad resten av dagen.

Har diskuterat (på forumet) att montera en bränsleblåsa men jag har inte kommit nånn vart med det. Ska ha tag på en lämplig blåsa som går att sätta på bränsleslangen eller hur man nu ska göra.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Blockstens trollet

#8 » 13:09:16, 16-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den grova skillnaden på Tillotson och Wallbro förgasare är L skruven på Tillotson ca 1/4 upp och på Wallbro 1-1/4 upp sedan skall sågen gå lika stående som liggande utan tomgångs ändring. De på påverkar var andra H och L skruven en my skruvning kan vara skillnaden mellan hård gång på tomgången eller mjuk men ljuddämpare med mera spelar roll på motorsågar typer kan bli svårstartad men gå bra stående och liggande och när den är lättstartad går den tvekande axellerera upp och variera stående liggande.??
På en röjsåg husqvarna 244RX ställde jag in först så den hade hård komp tomgång lite för flödig L skruv 1/32 del mindre och H skruven plus 1/32 del då blev den mjuk tomgång upp axet är samma men den vill inte själv stanna på tomgången längre är perfekt men på jonsered motorsåg 451 E-ev är det svårstartad vid perfekt ställ men lätt vid lite fel inställ jag skall titta ljuddämpare något är det kommer nog på ett brukar göra det komma på det.? :smile:
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#9 » 01:30:06, 04-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här förgasar inställningen stämmer på Tillotson och walbro från istruktionsboken förutsatt att nålar bottnar tar fjäder före nålen blir det fel i procedurens resultat här för walbro H=1 upp och L=1-1/4 upp skruvarnas max upp är ca 2½ varv upp man fin lira med L skruven och H skruven om tomgången är hård lika mycket som man minskar stänger L öppna man H vilket skall hålla 4 takts bludder på konstant på fri högvarv obelastad man får med in skruven L ökad tomgång minska T för hålla rätt tomgång på Tillotson är skilnaden L skruven ½ upp annars samma process skruva i förgasaren enda felet på 244 RX är slung kopplingen bytt till bättre modell och ljuddämparen vibrera så plåten kant skarven hål i jag fin svetsade runt men hade varit billigare ny än starta svets kostar under 200 kr ny och sedan är gumikuddar bytta till biltemas de främre om gängat till M6 och tvåtakts olja blandar jag aldrig mer än 2½ % hade en farbror som blandade 4% som i sin gamla rödqvarna Mc slog i gen dämparen på sågen fort var grovt i gen sotad fick peta upp hålen vad jag konstaterar är över 2½ % hinner inte oljan bli riktigt förbränd i blandningen.
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 16:22:11, 13-03-2021, redigerad totalt 6 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#10 » 22:39:56, 05-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade akylat till bensin och slarv inställt tidigare gick fördröjt upp ax men den här husqvarna inställ metoden fungerar bra jag rengör först med kompressor blåsa spån bort runtom på Jonsered 451 EV har jag löst inställning kollade ljuddämpare felfri så tog och fin lirade med L och H kollade stående och liggande grunden är en Tillotson skruvar var H=1 och L= ½= lika med finlir från högsta tomgångs varv vid 1/4 plus 1/4=½ men fick öka lite på L och på H=1 oförendrat del lilla vrid på skruvarna och lite justera på T skruven då fungerade den stående och liggande på tomgång men kräver vid längre uppehåll ca 7 ryck för start samma som månads uppstart och båda ½ gas uppstart med båda i och med stopp och direkt ryck går den genast i gång den blir med husqvarnas anvisning riktig bra nästan kansche en liten 1/32 mindre på L skruv och upp 1/32 på H skruv om blandning är lite komp fet går övervinning på tomgången hård gång självstanna på tomgång men kolla stående liggande samma tomgångsvarv.
Jo en sak var att spån på fjädrarna kan göra 90 grader= 1/4 och fjädrarna på inställ skruvarna L och H på Tillotson tog 90 grader=1/4 före nålen bottnade så de är lite ½ knipsad slipad för L var knappt upp alls var säkert något billigt tillotson parti jonsered köpt in spelar inte praktiskt stor roll men fabriken hade inte fått original till det den kedja drog kall såg blev stilla varm ett L skruv fel för mycket uppe så procedurens utgångsläge var fel anat en skruv varv stämmer ej skruvarna påverkar varandra svårare få till om de inte bottnar nålen utan i fjäder före sedan fungerar fin lira skruvar för att gå på bludder på H och konstant varv tomgång på L stående och liggande och fin lira sedan med alla tre skall inte behövas skall vara rätt med rätt metod stående liggande lite hård och lenare gång tomgång med finliret knappt märkas skruv röra H och L skruven märks direkt för T skruv kompensera.
Det som är på förgasare är membran och nålen och ett litet inbyggt filter tätmaskigt metall duk sil smuts kan gå efter längre tid förbi tankfiltret täppa till det om sågen stått länge kan man med lätt tryck sätta tank luft intags slang eller modifiera tanklock med cykelventil och luftslang kläms i hop med påsklämma att prima upp på modeller utan primer för att dra upp bränslet brukar inte gå fören förgasaren fått i sig bränslet upp och vid membran byte kolla att det blev jämt draget och tätt förgasaren efter hop monteringen.
jag ser på skogsverktyg att det värkar finnas 5 typer av inställ skruvar mejsel rak / skjärna / D kut / dubbel DD kut / packman.
vad kinesiska zekuma och japanska nikki har för typ inställ på skruvar vet jag ej men något av före gående typ troligen.
När det gäller alkylat 2 T så är den lit fel men går köra så prövat olika där stil alkylat var minst fel mest kraft någon % bättre för få optimalt H minskas 3/16 och L ökas 1/8 sågar går fett normalt på alkylat 2T med lite effekt förlust ställer man om skruvarna för alkylat 2T bör den ej tankas med vanlig bensin risk tor skärning går varv register ej bludder om skruvat för alkylat 2T.
Jag har ej provat med E85 men börja med olja som håller sig bladad i E85 sen får H upp ca 1½ eller 1 och 3/4 utgå från för E 85 är ju + 30% och varje1/4 ca 10% sedan beskrivna procedur.?
Senast redigerad av Blockstens trollet 22:20:21, 28-03-2021, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#11 » 13:06:45, 21-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husqvarna T-toriq förgasare om jag förstår rätt är avvikelse x2 det är max regler 5 varv mot vanliga 2½ varv det är på vanliga 10%=1/4 den här har ½ = 10% den utgår från 2 varv upp sedan tomgång och sedan leta högsta tomgång med L skruven vilket är längre(1/4 zoom) dubbla varv öka varv minska mot vanliga (1/8 zoom) hitta mitten sedan upp ½ varv mot vanliga 1/4 varv jag drar slutsatsen att den här förgasarens ställskruvar har halva gängstigningen som M3=0.5 mm mot M 6=1 mm eller spetsen på nålen 2 varv=1 mm mot vanliga nålen 1 varv= 1 mm på ställskruvarna i vilket fall den här förgasaren kallas för som att ställa en med hål i vevhuset förgasaren på grund av mera skruv varv på inställ skruvarna H och L på motorer där 1 varv på H=högvarvs bludder punkt är det klart direkt annars är det öka lite och sedan två skruvs zooma med minsk L och öka H skruven= full flöde +-= vad ni minskar på L får ni öka på H eller tvärt om vad ni minskar på H får ni öka på L lite små peta skruv två skruv Zooma.
Förutsatt att kopplingsfjäder är rätt tillslag.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Finns på tuben lite om Walbro renovering https://www.youtube.com/watch?v=cDaOcNrS6BM
Men det här är en Tillotson inte den typen förgasare men det här är spärr filtret i förgasare när det gått för bi tank filtret ser man ej genom filtret vid koll det brukar bli drift störning typ som om rår granne varit och skruvat om förgasaren när jag vände ryggen till men det är det här spärrfiltret som börjar täppa till filtret i förgasaren.
Bild
Bild
Exempel på hur sågen på tomgång stående varvtal och svärd liggande varvtal ej ändras alls i det närmaste.
Men inte enkelt kan bli register rätt stående H och L men svårstartad om H är ca 1/4 upp och L mindre ca 1/4 från vad det borde vara och liggande ändrar varv stannar det fodras vana och insikt på åtgärd i skruvarna sedan har flöde och ljuddämpare sitt i saken också hur fabrikanten lyckats med saken.
på den här 40 år gamla jonsereds 451Ev hamnar jag vid 9 grader vår ute på L skruven ½ minus 1/32=15/32 och på H skruven 1plus 1/8=1-1/8
Bild
Liggande så på L skruv ½ vill öka lite varvet så blev minus 1/32 ett mejselspår tyttre kant ställskruv= 15/32. sedan i det närmaste samma varv stående och liggande.
Bild
Senast redigerad av Blockstens trollet 16:46:35, 17-04-2021, redigerad totalt 10 gånger.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#12 » 09:30:51, 27-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lärde mig skruva i förgasare på ett sabba jäkliga sätt någon hade gått in i min fars garage bytt förgasare på jonsered 451EV satt dit sin slitna förgasare men vederbörande nöjde sig inte bara med det utan tog kedjor jonsered raket.325x1.5x56 och visitkort hängt sina EM märkta kedjor Elektrolux Motor=yrkeskedjor på den tiden och häng på spiken låset hade någon kopierat före detta glömd nyckel eller gömd nyckel på till garaget vi skulle använda sågen den knappt starta till fick ej till den fören 23 år senare med ny förgasare i blev ny jonsered 450 under tiden tills tog försökte med röjsågens förgasare inställning på jonsered 451Ev.
Att byta fliter i tanken ofta rekommenderas jag kollade membranen är original de från generation 2 var lite tjockare membran ville inte klara på svärd ligg tomgången blev tillbaka original membran byte skruvplats för L och H exakt koll och nålväntill hävarm och bra tändstift med typ M4 annslutnig nya campion går inte på den fel anslutning sedan blev gången så bra man kan begära på motorsågen.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#13 » 08:21:44, 28-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med luftfilter tank och bränsle filter de var förr byta strumpa nu mera byter man hala filtret engångsfilter i tanken och slangar att förgasarens spärrfilter ett det finns två i vissa förgasare membransats eller trycktest repsats en experiment gjorde på 451 och 450 var ljuddämparens 50mm2 utblås tog ner på 451 blöder punkt blev vid ett varv blev bensinsnål men då tålde den inte belastas kokar vevhus sågen stannar inte kedjan den kvar rusar ett fenomen som 450 sågen hade tills jag bände upp avgas på ljuddämparen ställde upp blöder punkt 1/8 man kan konstatera att gamla konstruktörerna hade optimerat rätt ljuddämparen den drar mer bensin låter mer men den måste det annars kokar den i vevhuset och efter kokar varvar motorn.
Det här är ställa in membran förgasare. kopplings fjäder i tillslags kopplingen lös kan vara 10 mm för lång blir lägre tillslag än 2500 RPM och kedjebromsen stannar ej snapt.
kom på att det är gamla Tillotson som fjädra tar före går H och L ställa 3/4 grund på för botten når de inte ner nålen behöver bara kolla det fabrikatet.
Bild
Luftfilter de små instick kan lossna när de blir gamla uppsvällda slang dra buntband som för tankfilter på slangen.
Bild
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#14 » 06:56:22, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser skrivet luftfilter är tank bränsle filter kommit på att olika sådana kann ändra lite på L skruven kör samma fabrik skall det inte ändras något på L skruven kommit fram till att bästa är förgasar grund inställning sen Tomgång sedan In L skruven bästa tomgång lite till varv försvinner Kant upp 1/4 på förgasaren nårmal gänstignig skruvar 1/2 gänstigs förgasare är det 1/2 upp på i stället sedan tomgång justera sedan fullgas justera H skruven till lätt 4 takta bluder eller på röjsågar trimer full belastad trådar ut när den inte saktar varv vid upp gasning då är rätt inte förmager eller fet då skall förgasare vara bäst korrekta justerat.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Blockstens trollet

#15 » 11:35:01, 05-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

H skruven är kubik relaterat för 30 till 40 ca 3/4 varv grund för 45 till 50 ca 1 varv grund och 60 och över 1-1/4 sedan alkylat (-H1/8 och +L1/8)mot standard bensin.
Sedan kom på att Jonsered 451Ev var fabriks ställd så den chock drog kjedjan kall det berodde på att L skruven var 1/16 för mycket upp drog man (-L1/16 och +H1/16) försvann fenomenet utan att bli upp axar slö på gasen vilket för mager L kan göra och vid mager är inte den rätt ligade stående tomgång oförändrad och även för mycket L men H och L Sam värkar fullgas totalen 1+1= 2.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se