Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

dum ide att bygga bandsågverk av gammal bandsåg för snickeri?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Molnia (trådstartaren)

#1 » 14:22:23, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har tidigare levererat vårat "hem virke" till en lite större bondsåg och allt har gått jättebra men nu har den drivande ägaren gått bort så i vanlig ordning börjar tankarna fladdra iväg i någon projektform..

Jag har 2 bandsågar hemma som jag kom över och har bara användning av en. den större med 900mm hjul har jag knölat in i verkstaden och har tänkt använda till lite snickeri. Den mindre tänkte jag först sälja men ville se över den innan dess. Det har inte prioriterats/hunnits med så den har nu stått några år. Tanken slog mig då om det var rimligt att använda den bandsågen som grund för att bygga sig ett eget bandsågverk.
vad tänker ni? ni som har bandsågverk, vad tror ni?

Här är den mindre sågen som jag tänkte snygga till och sälja, men kanske är den något att bygga ett bandsågverk av?
lägga omkull bandsågen, fästa den i en vagn och ett ramverk av balkar med löpvagnar och motordrift till frammatning...?
känns som man behöver kapa bort fäste till bord för att få lite mer utrymme till större stockar. motorn kanske behöver vara en större för att orka med en grov stock?
Bild

har även en större bandsåg som idag står inne i verkstaden men ännu inte driftsatt.
här är en bild när jag tog av hjulet för att få in den i lokalen. ser att det övre hjulet är bultat i toppen så denna skulle gå att ändra avståndet mellan hjulen lättare. men den är 900hjul på så den hade varit trevligare till snickeriet.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



mimeck

#2 » 15:20:14, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske går att bygga om den men frågan är om det inte är lättare att plocka delar av den och tillverka en ny ram av tex. fyrkantsprofiler. Känns som att det blir lättare att svetsa och bulta fast allt som behövs på en "vanlig ram"
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#3 » 21:09:54, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det blir billigare att sälja sågen och köpa en färdig. Jag vet om en Woodmitzer LT15 med hydraulisk topplyft, stocklås och lite annat som högst sannolikt kommer att byta ägare för 25'. Kanske mycket pengar tycker du, men bara att bygga sågbänken så den blir rak (och håller) kostar både tid och ganska mycket pengar i material. Jag har räknat på just detta men det projektet lades ner.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bacon

#4 » 15:30:30, 25-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minisågverk i olika former går nog att få tag i ganska billigt. Jag är mer inne på att bygga klyvsåg av ett sånt bandsåg.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

atlashjul

#5 » 00:42:08, 26-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske om du gör en rullbänk som på en cirkelsåg, och har bandsågen som den är (stående) i stället för klingan på cirkelsågen,,Vet inte men är väl skillnad på bladen för torr-sågning / rå-sågning..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

raggsockan

#6 » 00:49:33, 26-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

ac tc

#7 » 11:19:02, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte alls att det är en dum ide, mkt delar som redan är klara.
- vidga ramen. om det ens behövs?
- göra en bana för stocken eller sågen.
- leta fram ett lämpligt blad.
- fixa dit en vatten kylning typ dunk o dropp rör.
Men visst det finns färdiga att köpa som inte är så dyra, ibland så är resan att bygga nåt viktigare än priset på den färdiga prylen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Molnia (trådstartaren)

#8 » 09:04:42, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle jag behöva förlänga stommen så avståndet mellan hjulen blir större så blir det inte lika stor vinst längre. Att försöka svetsa i gjutgodset gör jag inte.
Vart kan man få tag på enbart hjul till bandsåg? Köpa som reservdel från någon tillverkare av bandsågverk?
Många frågor kvarstår. Är motorn förliten? Bla. Har inte hunnit kolla på sågen ännu.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#9 » 15:02:18, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte du har nytta av någonting, möjligen undantaget motorn, från en gammal bandsåg när du ska bygga ett bandsågverk i stil med Woodmitzer LT15 (vilket är det verk jag har jobbat med).
Du vill inte ha så stora hjul eftersom de dels väger för mycket och dels så bygger de för mycket i bredd.
Bandstyrningen är troligen inte gjord för 35 mm breda band, och när det gäller stocksågning har jag fått för mig att man vill ha så breda band som möjligt.
Ramen vill du absolut inte ha för den väger på tok för mycket för att göras flyttbar och höjbar.

Men visst, du kan kanske behålla sågen som stående och göra ett rörligt bord, precis som på ett cirkelsågverk. Men du har fortfarande massor av nackdelar kvar. Jag vill inte vara negativ, men jag tror att det är helt fel väg att gå om du ska ha en stocksåg. Åk och titta på en befintlig så kan du säkert få massa bra idéer, både för att få en bra funktion och för att få ner kostnaderna. Bandhjulen, till exempel, på LT15-sågen är vanliga remskivor med påkrängt kilrep.
Den sågen jag har hjälpt till med är motorn på 7,5 kW har jag för mig. Ägaren tittar på andra sågar nu. En Woodmitzer LT20 hade 11 kW och Logosol fanns med både 8 och 12 kW. Bara så du har en hum om vad fabrikstillverkade har.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Davids Trädvård

#10 » 15:11:51, 30-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Woodmizer kan bag rekomendera, stabilt och väl genomtänkt. Det är dessutom justerbart på alla sätt o viss lätt att flytta, jag är grymt imponerad av min.
Angående drivhjulen till bladet har dem använd vanliga kilrepshjul på vilka man montera en kylrep som är aningen större än självav hjulet.
När detäri drift glappa kilrepet en del där bladerinteliger o trycker in det, men det är tror jag bara bra för då blir det självrensande på spån.
Som jag ser på det skulle en vertikal bandsåg kompletera ett sågverk bra för att klyva och kanta materialet.

Lycka till, såga är kul! David
Davids Trädvård
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:28:08, 15-09-2014
Ort: Mariefred
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Kramer Allrad 512sl, Greenmech quadchip 160, woodmizzer lt 40, Stihl motorsåg från ms170T till ms 880, Case Cx 75sr


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se