Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Bygga hydraulisk spånsug (av en elektrisk avgasutsug) [projekt #420]

117 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera såg- och vedmaskiner här

magloman (trådstartaren)

#1 » 19:00:01, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er grabbar o flickor.

Nytt projekt igen, gäller att aldrig göra klar nåt...

Har tänkt göra en spånsug av en rökgasfläkt. Behöver lite hjälp med dimensionering och leta delar.

Har två stycken fläktar som drivs elektriskt. Den ena varit till avgaser och rökgaser. Den har varvat 1400rpm och på 0,18 kW.
Den andra vars fläkten är i princip likadan är det en motor på 2,2 kW och 2800 rpm. Den har varit till ett blästerskåp. Troligen klarar den även spån om man vill.

Båda är väldigt lika och båda byggda av svenska fläktfabriken.

Tanken var o bygga om den med klenare motor.

Jag behöver veta vilken motor jag behöver samt ett lagerhus mellan motor och fläktvingen. Idag har fläktvingen hängt i motoraxeln och jag tror väl inte det skulle gå med en hydraulmotor?

Nåväl, lite data:

Önskat varvtal på fläkten är ca 2500 rpm. Själva fläktvingen väger ca 2 kg uppskattat.

Max oljeflöde traktor är 35 l/min och 160 bar. Skulle vara glad om jag klara mig på halva det flödet eller mindre. Samma med trycket, en gammal traktor ger säkert inte fullt tryck.

Elmotorn som ska bytas ut har en axel på 11mm enligt:

Bild


Bild på gamla motorn märkskylt:

Bild


Typskylten på fläkten:

Bild

Rotationsriktning på fläkten syns här samt hålet där motorn ska sitta:
Detta är medurs, vilket betyder att hydraulmotorn ska vara moturs.

Bild

Här ex på en Gr 2 motor på 8,5cc, den ska klara max 3500rpm och MIN 500 (enligt mail kontakt med lev) :
Bild
http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... kwise-85cc
PDF om motorn:
http://www.flowfitonline.com/search?ope ... =/GM01.pdf

Så vid 2500rpm borde den vilja ha ca 21 liter / min.

Frågan är ju om den orkar med uppgiften?

Sen Skulle man ju haft nån lagerbock eller dylikt mellan den och fläktvingen. Vart hittar man sånt, måste man tillverka nåt?? :help:

Nån som har några idéer ?

:klia:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



magloman (trådstartaren)

#2 » 19:34:47, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ett lagerhus med 18 axel. Kanske går att borra upp hålet i fläkten till det. Problemet är ju krysskilspåret.

http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... ical-shaft
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman (trådstartaren)

#3 » 20:03:00, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre bilder på fläkthjulet. Under all sot fanns text från fabriken antagligen :grin:

Finns ju en stadig bete o spänna fast i en svarv iaf. Borde väl gå o hitta nån svarv häromkring men sen är det ju krysskilspåret...

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160428/70a34a9a9f3e08d7dfd839306658ad81.jpg

Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160428/71f8f57a54baf173aed792f5dcc68c3c.jpg
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

johaniskogen

#4 » 21:17:12, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska spånsugen vara till en vedmaskin som sitter på traktorn? Då hade jag valt remdrift av fläkten, och tagit ut kraften via ptoaxeln eller någon annanstans på maskinen där de roterar..

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman (trådstartaren)

#5 » 21:43:32, 28-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det ska den vara. Spånade lite här tidigare:

adahlm @ Spånsug till vedmaskin
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

pelle3

#6 » 00:53:53, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan inte använda elmotorn som lagerbock?det tar ju lite plats,men det kanske du har,,,,annars två lagerbockar som passar till elmotorns axel,,,,,,axel kan du ju pressa bort ifrån rotorn,,,,,kapa av axel kan du ju göra o en axelkoppling som passar hydraulmotorn o axel,,,,,,,
Tänkte att axeln passar till fläkten,

Hydraulmotorn orkar med all säkerhet,,,,,jag har grupp 2 motorer liggandes,kan inte riktigt vad det är för cc på dom,,,,,tror att en kompis som kör lastbil i norge åker förbi hos dej imellanåt.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Bodins

#7 » 01:42:42, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har både svarv å krysskils apparater, du är välkommen

1 person gillar det här inlägget.
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

jörgen.ottosson

#8 » 06:10:08, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Effekten räcker till ( 35l/min x 160bar /0,6 = 9333W ( ca 12hk)

....det luriga är att få till rätt varvtal på fläkten, och fortfarande kunna nyttja resten av hydraulikkapaciteten. ( = hur tänker du "dela" flödet)

Väljer du en stor motor (= stort deplacement) så kommer systemtrycket att vara lågt (eftersom det styrs av belastningen= hur tungt fläkten går)

väljer du en liten motor (= litet deplacement) så kommer trycket att vara högre, men flödet för stort ( du måste "dränera bort flöde" över någon ventil = effekt förlust=värme)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

magloman (trådstartaren)

#9 » 09:26:14, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

@pelle3 Ja, jag funderade på o göra så oxå men elmotorn är rätt djup. Tar för mkt plats.
Klart intressant med beg motor, men tror vi får svårt o hitta en med rätt cc kanske? Runt 10cc gissar jag på, vi har nog inte rett ut det ännu :klia:

@bodins Kalas! Tack för erbjudandet, har fått till en lösning lokalt nu men skiter det sig så hör jag av mig :grin:

@jörgen.ottosson Har inget annat som ska gå på traktorns hydraulik men pto axelns används ju samtidigt. Dieselmotorn är på ca 45hk. Traktorn i fråga är en T430.
Hade tänkt haft en ventil/kran sittandes på fläkten för att styra flödet/varvtalet med. Gärna nån varvräknare åtminstone till en början så man lär sig ställa in rätt flöde. Finns ju lösa såna.

Finns komersiella varianter på detta. Man kan nog lära sig lite av hur de ser ut.

Hittat tre färdiga lösningar hittills som kräver 15, 30 l/min och den tredje 19l/min som gick i ca 2700rpm. Då kan vi räkna ut att den motorn hade ca 7cc.

Den här tycker jag mig att det står max 2140rpm eller dylikt på:
Bild
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160429/4c12eb7eab35d4af08711222fc602011.jpg

Är det ett flödesvred på denna?

Behöver man nån ventil mellan tur o retur? Vet jag laga en skylift för ett tag sen och på den satt det en rattventil mellan som man ställde mjukheten med liksom. När man stanna i korgen så blev det liksom mjukt. Men denna ska väl mest gå hela tiden men jag tänker på efter avslutat användning så kommer ju fläkthjulet vilja spinna vidare en stund trots oljeflödet stannar. Kommer väl döda interna packningar i motorn lätt.

Tack hittills för alla svar :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#10 » 10:57:54, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va' synd att jag inte visste om ditt framtida projekt för 3-4 år sedan då de bytte fläktarna på den lokala kvackar-stugan!
Tittade SÅÅÅÅ på dem o killarna var lika angelägna om att slippa släpa iväg ... Jag hade bara inte plats då att ta hand om'et...

Du talar om L/min... är inte mmHg en minst lika viktigt fråga ?
Vilken partikelstorlek/tyngd som skall klaras av per tidsenhet ?

Impellern ser ut som dem på Billy Goat, MTD, osv tyngre lövsugar. Skall alltså spånen passera själva fläkten, eller skall fläkten skapa ett undertryck i uppsamlande "kärl" ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman (trådstartaren)

#11 » 12:17:02, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spånen skall passera fläkten. Sugslangen blir nog ca 1-2m och utblåset kanske 4m

Vad jag förstår av mina böcker har kugghjulsmotorer dåligt vrid så bra att fläkten väger lite. Har den bara fart ska det nog gå.

Orbitmotorer har bra vrid men dålig fart så inget alternativ. Växla upp den så tappar man ju iaf vrid.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg

#12 » 12:27:05, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ser jag det som en "lövsug".

De arbetar på upp till 3600rpm, drivs direkt av vevaxeln.
Bäst vore att växla upp lite, 4000-5000rpm, är lagom när man skall lyfta småkvistar, spån, mm som är tyngre än gräs och löv.
De användbara modellerna är på:
9-15hk
De för villatomten är standard 3.5hk sidventils B&S, men det är för klent!... man behöver minst 6hk toppventilsmotor...

Trumman måste utformas men venturi-effekt, eller så packar det ihop sig...
Behöver du tänkt i någon del att impeller skall behöva kunna "mosa", "krossa", dvs "mala" för ökad kompression av det uppsugna materialet?
Om så måste trumman dessutom ha "eggar" som hjälper till med det arbetet... se sprängskisserna på Billy Goat (tror jag la upp sådana under Belos lövsug...) - Autorepmeken kan gå sta å ha något på lager han med som ev., kan knuffa projektet vidare ;)

Lagerbock... håller med dig - bör ge kraftig avlastning, men de som säljs på Jula/Swedol... hm... prata med CNC-fräsmästaren ovan; han har för lite att göra, så sätt'en i arbete :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Jac

#13 » 12:34:28, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Är det ett flödesvred på denna?

Antingen det eller bara en av-på ventil. Både den och tryckbegränsningsventilen i det andra blocket är kopplade parallellt med motorn.


magloman skrev:Behöver man nån ventil mellan tur o retur?

Ja en strypventil parallellt med motorn är det enklaste sättet att justera hastigheten. Av och till sker det att folk sätter en strypventil i serie med en kugghjulspump vilket är helfel.

magloman skrev: Vet jag laga en skylift för ett tag sen och på den satt det en rattventil mellan som man ställde mjukheten med liksom. När man stanna i korgen så blev det liksom mjukt.
Intressant info faktiskt, tack för det. :smile:

magloman skrev:Men denna ska väl mest gå hela tiden men jag tänker på efter avslutat användning så kommer ju fläkthjulet vilja spinna vidare en stund trots oljeflödet stannar. Kommer väl döda interna packningar i motorn lätt.

En backventil parallellt med motorn funkar precis likadant som en släckdiod på en solenoid, null problem.

magloman skrev:Vad jag förstår av mina böcker har kugghjulsmotorer dåligt vrid så bra att fläkten väger lite. Har den bara fart ska det nog gå.

Orbitolmotorer har bra vrid men dålig fart så inget alternativ. Växla upp den så tappar man ju iaf vrid.

Tryck[bar] x deplacement[cm³]/3,14/20 x mek.verkningsgrad(typ 0,9)= vridmoment[Nm]. Samma formel oavsett motortyp, orbitmotorer brukar komma i större storlekar än kugghjulsmotorer. Verkninggrad skiljer några procent hit eller dit beroende på motortyp och belastning.

Edit: Det du säger stämmer nog med startmoment. Null problem här eftersom fläkten startar utan belastning, bara roterande massa.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

pelle3

#14 » 13:17:51, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
22cc,,,,,,du kan väl göra en remtransmision?då får du ju vilket varv du vill?
Eftersom du kommer att ligga vaken om nätterna o undra vad den kostar så berättar jag det själv.
det är godisätar vecka så får du den,,,jag är i ett sockerrus,,,,då kan du väl inte pruta? Haha

2 personer gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

magloman (trådstartaren)

#15 » 14:32:07, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

@dc_lindberg Nej, spånen behöver inte malas nåt mer så det är ren transport av varan det handlar om.

@Jac Mycket bra info :buga: Så om jag sätter en kombinerad strypventil och backventil enligt bilden här så lär det funka?

En VRFU ventil alltså
http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... eck-38-bsp

Bild

Vad kan var lämplig slangdiameter för 25-30 l/min, funkar 3/8 ?

@pelle3 Du får inte komma med såna där erbjudanden :slag: :lmao: Måste nog efter mycket övervägande tacka nej :svettas: Blir nog för mkt pyssel för mig att fixa. Lite lättare för dig som kan och har alla maskiner. Har väl accepterat att jag får köpa en motor. Blir nog inte så rackarns dyrt det här iaf.

Tryckbegränsare ska inte behövas då traktorn inte ger mer än 160 och motorn klarar typ 250.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se