Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Montera matarhjul på sågverk. Hydraul problem.

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#16 » 17:55:27, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Serie kopplade motorer blir det.

Jag tittade inte så noga på karasågen i grannbyn. Säger ni att det är mekanisk drivning så är det säkert så.

Det kanske blir en överströmmare på armen men jag ska fundera lite mer med hjälp av er hoppas jag.

Tänkte Koppla ihop spakarna till armen och bordet med nånn typ av länkage så att jag kan köra det med en spak. Hur det ska gå till löser sej förhoppningsvis när det blir aktuellt.

tack tack tack
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mimeck (trådstartaren)

#17 » 19:27:51, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Det verkar vara en omp eller omr motor,,,,om du tittar på gaveln så sitter det en plugg,,,,,motorplåten brukar vara runt om den,övermålad antagligen,,,det behöver inte vara så stor motor för att driva rullen.



Hydraulmotorn till bordet:


Det kanske står:

200 151-0214 4 nått mer såg inte jag pga. all färg.

Bild

Bild




Hittade en skylt på hydraulpumpen:

Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

johnh1

#18 » 08:21:04, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft ett kara f2000, den sågen hade hydraulisk drivning på rullen, orbitrolmotor till bordet och kugghjuls motor till matarrullen, hur dom löst oljefördelningen minns jag inte då jag sålde sågen för 10år sen
johnh1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:51:51, 02-05-2013
Ort: västernorrland
Maskintyp: Traktor

mimeck (trådstartaren)

#19 » 18:54:02, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Johnh1.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#20 » 19:56:04, 12-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hänt mycket med det här projektet. (mest pga. ett husbygge och arbete) men nu planerar jag för en fortsättning och då behöver jag div. delar.

Lite har hänt förresten. Har fått till ett hjul men än sitter det inte fast där det ska.

Det mesta eller nästan allt är överblivna saker som dom flesta skulle ha kastat bort så det blir inte riktigt som en Kara-såg.
Nu behöver jag en ny drivmotor för hjulet. Den som sitter där kommer från minilastaren och har totalhavererat. Bara ett tomt skal som jag använder under bygget.
Sedan behöver jag ventiler och sånt.




Baksidan av sågenheten.

Bild




Ventilpaket. Det har även en överbliven sektion.

Bild



Att dom nya delarna (ställningen för hjulet) har samma gröna färg som sågen är en ren slump. Efter all slipning och svetsning så är det inte mycket färg kvar.

Bild



Typskylt Hydraulpump till bord, hjul mm.

Bild
Bild


Typskylt Hydraulmotor till hjulet (mos invändigt. Ska köpa ny. Tar gärna emot tipps var jag hittar en billig och med samma fästen och axel.)

Bild



Funderar alltså på vilka delar jag behöver så att jag kanske kan beställa ventiler samtidigt som motorn till hjulet.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#21 » 18:15:49, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan jag köra oljan åt båda hållen genom den här ventilen?
Ska fördela oljan mellan två motorer som ska gå ungefär lika åt ena hållet. Motorerna går åt båda hållen men "bakåt" spelar det mindre roll om dom följer varandra.

Räcker om den fördelar oljan i en riktning men jag vill ju inte att den exploderar när jag kör oljan "fel väg"


Jag har förresten fått tag på motorn i ovanstående inlägg.
Det blev en i princip likadan men mindre. (160cc)


Bild
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#22 » 17:32:36, 30-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här ska ev. sitta på mitt sågverk.
Den ska styra flödet mellan bordet och matarrullen.
Dom kommer ju att gå åt båda hållen. Framåt och bakåt.

Behöver bara ha kontroll över flödet åt ett håll (framåt mot klingan). Då vill jag att drivrullen och bordet går ungefär lika fort.
Vad händer när man kör oljan baklänges genom den här ventilen?

Jag har förresten en 3/4" men det borde inte spela nånn roll.



Bild


https://hydrocap.net/uploads/VPR3.pdf

Tror jag glömt hur jag tänkte när jag köpte den här.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#23 » 20:52:17, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.hammars.se/shop/overstromningsventil-38-0-230-bar-30-lmin/

Har inget schema på dom här ventilerna. Funderar på om oljan överflödar tillbaks till tanken.
Jag tänkte använda den till att trycka in drivrullen mot stocken. Det behövs nog inte många kilos tryck på rullen. Jag har ju gjort det för hand utan hjälpmedel.

Det kan bli problem om för mycket olja går i retur. Då skulle det kunna bli för lite olja för övriga funktioner.

Den minsta varianten på 30L/minut hoppas jag räcker för en sån liten hydraulcylinder. Kanske 25mm i diameter och 800 slaglängd. (Ska köpa en som är längre än den som jag har och jag har inte bestämt exakta mått)

Var köper man sånt här? Det lutar åt hammars. Hittade inga överströmningsventiler på olsson. Tänkte köpa både ventil och hydraulcylinder på samma ställe om det är möjligt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#24 » 21:31:42, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan ventil skickar flödet till tank, mest troligt. Sitter den parallellt med alla andra ventiler så kommer den styra systemtrycket. Kanske det kan funka om du sätter en justerbar prioritetsventil före överströmmaren som skickar en liten mängd olja till överströmmaren och låter resten gå till övriga funktioner.

Bäst hade kanske varit en cylinder med fjäder i, eller en separat fjäder som ger klämkraften, och en hydraulcylinder som sedan motverkar fjädern.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

mimeck (trådstartaren)

#25 » 22:09:24, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

har övervägt en fjäder också.
Det är ju som sagt inte fråga om några extrema krafter.

Förra ägaren hade en liten rulle (utan drivning) som trycktes in med hydraulik och fjädrade med hjälp av en vanlig fjäder. Det funkade sådär. Det var för kort slaglängd på fjädern så man fick justera hjulet hydrauliskt medans man sågade. Jag vill att rullen ska trycka med jämn kraft oavsett hur grov/smal stocken är.
Rullen måste kunna röra sej närmare 50cm med hyffsat jämn tryckkraft mot stocken.

Har även funderat på en gasklocka på hydraulkolven.
På gamla överum plogar kunde man justera trycket på dom hydrauliskt.

Skulle ju kunna sätta en separat pump för det här. Kan ha nånn sånn liggandes men det är ju några timmars jobb att göra nått sånt.

Nu går jag och lägger mej. Ska bara duscha först. Gonatt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#26 » 22:35:23, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, köra mot en ack vore kanske inte så dumt. Då kan du ha en vanlig riktningsventil för att bygga lämpligt tryck, så får acken vara fjäder. Så behöver du inte pytsa i olja annat än när du öppnar/stänger.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

atlashjul

#27 » 23:19:54, 03-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du kör båda motorerna på samma pump / dubbelverkande ventil,, och trycket på rullen sist i systemet med ytterligare enkelverkande ventilpaket och en justerbar överströmnings ventil på trycksidan , som ett test. ??
då släpper trycket på rullen när du backar med?. Allt ska ju gå samtidigt när du sågar ändå. Borde ju utjämna sig :klia: . du måste ha returfjäder på rullen då.
(Ang trycket på rullen , inget roligt när det är för lågt, egen erfarenhet.)

Vet inte om detta går i praktiken,( hydrauliken kan ha ett eget liv även för hydraulikproffsen ibland :mrgreen: jag hör inte te till dom) men enklast billigast då du slipper köpa å experimentera med dyra ventiler, som kanske heller inte fungerar som du tänkt.

Bra eller dåligt tänkt ? Vi får se när du löst problemet som du vill ha det :photograph:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

mimeck (trådstartaren)

#28 » 20:36:02, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack fretchi och atlashjul.

Atlashjul: Fick läsa det några gånger men nu tror jag att jag förstår.

Skulle det vara en enkelverkande kolv med ventilpaket och överströmningsventil som sitter efter drivmotorerna och i serie med dom?
Vet inte hur det där blev men det skulle kunna fungera känns det som.

Gillar tanken på en överströmningsventil för dom är ju ganska billiga.

Jag tror du tänkte ganska bra! Kan vara värt ett försök iallafall.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#29 » 21:43:18, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte nu precis när jag öppna din tråd nu igen, kanske blev lite oklart: "tänkte som så" att enkelventilen var till cylinder= trycket på rullen, och inte drivningen.. Ja är varken formulerings eller hydraulexpert :huh: :lmao:
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

fretchi

#30 » 21:54:44, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon slags "omvänd chockventil" man kan montera dit, så skulle man ju kunna montera anhållscylindern parallellt med motorerna.
Alltså att den släpper på flöde till cylindern men stänger när inställt tryck är uppnått. Detta kombinerat med en tryckbegränsare så cylindern kan röra sig utåt om rotänden skulle komma sist.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se