Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Montera matarhjul på sågverk. Hydraul problem.

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

mimeck (trådstartaren)

#1 » 22:25:48, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte montera ett drivhjul på sågverket.

Sågen funkar hyffsat (jag har inte lärt mej hur man gör än) men det skulle nog bli bättre med ett drivhjul. Gubben som hade den innan sågade enligt uppgift mycket med den. Den är "mobil" eller iallafall delbar i sektioner så han monterade upp den där det skulle sågas.

Tror jag har det mesta som behövs men jag funderar på hur man löser det med hydrauliken?

Har inga bilder på hela sågen och nu är den delvis isärtagen men den ser ut som en vanlig "enmanssåg" typ kara.



Drivmotorn. Klingan drivs hydrauliskt. Det verkar fungera utan problem.

Bild
Bild



Tog in sågen i verkstan.

Bild



Monterade på en gammal elmotor för att kunna köra hydrauliken lite lättsamt vid ombyggnaden
Den driver den lilla pumpen för bordet och annat. Även matarhjulet ska drivas via den pumpen.
Elmotorn tar jag bort vid sågning. Då drivs lilla pumpen från klingans axel.

Bild


Ventilpaketet har en funktion över. Troligtvis en vanlig dubbelverkande. Har även några ventilpaket liggandes. Lite osäker på dom men det ena har två dubbelverkande sektioner. Det andra är lite likt det som sitter på sågen men jag har inte kollat upp det. Okänt skick.
Pumpen på sågen kanske blir för liten för att driva även ett matarhjul. Har även några större pumpar liggande. Också i okänt skick

Bild




Bild



Fotade en Kara såg i grannbyn. (Utan att fråga) Det är nått sånt jag tänkte försöka får till. Bordet på min såg är ganska lik kara sågen. Kanske en föregångare eller en hembyggd efter-apning.

Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



mimeck (trådstartaren)

#2 » 19:19:26, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här gick det trögt!
Hoppas att nånn orkar engagera sej. Förr eller senare händer det..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#3 » 23:06:45, 26-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte ge dig någon hjälp.
Är med en skräckblandad förtjusning jag läser och tittar på rätt mkt om gamla sågar. Eller, både gamla och nyare modeller.
Skulle bra gärna haft mig en gammal bondsåg men händerna skulle aldrig palla med jobbet.
Och trots att dom är dåliga (händerna) så vill jag allt ha kvar dom ett tag till....;)
Jobbat på både sågverk och hyvleri och har även suttit fast med vänster hand i en hyvel, smått rädd där innan jag märkte att handen var hel å att det bara var ett finger som brutits.

Men det finns en galen dragningskraft till sågbänkar. Vem vet, en dag kanske:)

Hoppas du får hjälp:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

pelle3

#4 » 02:40:30, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är lite osäker på frågan mimeck,,,,,,tänker du ha en hydraulmotor till drivningen av bordet? O en likadan hydraulmotor till rullen? Jag byggde ett sånt verk för många år sedan,,,,,,då hade jag två likadana orbimotorer,,,tror att det var omr 315,,,,dom körde jag i serie ifrån samma pump,,,,,vet att rullen satt direktmonterad på hydraulmotorn,,,har för mej att omr motorn är bättre lagrad än omp motorn,,,,,,såg bordet drevs av en vajertrumma,,jag har för mej att jag hade kedja imellan motorn o trumman,,,,sen tror jag att drivrullen ska gå några lite fortare än bordet,,,
,kolven som trycker in drivrullen måste kunna följa stocken med ett visst tryck???hur gjorde jag då??? Jag tror att det reglaget var ett som man kunde låsa fast spaken i en riktning,,,,,ställde nog överströmmaren så den fick jobba,,,,,jag kan även ha haft en extern överströmmare.

Jag har glömt mycke av det där tyvärr,,många år sen,,,,,,,jag vet att jag tog lite ideer ifrån kara,laimet, var även o interjuvade gubbar som byggt själva.

Ska se om jag hittar några siffror på hastigheter .

Det ser ju bra ut det där,,,,,kommer att bli ett bra sågverk
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

mimeck (trådstartaren)

#5 » 17:14:32, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

John Nordvall:

Jag blir också nervös när klingan snurrar.

I fjol snubblade jag till i närheten av sågen och i en tiondels sekund kändes det som att jag skulle ramla in i klingan.
Nu var jag flera meter från sågen och jag ramlade inte. Ska fixa lite bättre säkerhet runt sågen.


pelle3:

Det sitter en hydraulmotor till drivningen av bordet.
Förra ägaren (köpte sågen av ett dödsbo) sågade enligt uppgift ganska mycket med sågen.

Jag har sågat en del också (inte mycket) och jag tror det skulle gå ännu bättre med ett matarhjul.
Nästa projekt på sågen blir nog en stockvändare. Det kanske blir nått annat år.

Jag har en hydraulmotor som setat på minilastaren. Den är för dålig för minilastaren men jag hoppas att jag kan laga den så att jag kan ha den på sågen. Avant 520 slutade driva på hjulen.

Annars har jag även funderat på en gammal rotator (typ skogsvagn. Den satt på en skördare och gick av med en stor tall i aggregatet. Det går att montera tex. ett drev på den.)
Har en motor från ett valmet aggregat också men den är onödigt stor tycker jag.

Har inte löst hur man får lagom tryck mot stocken. Forskar i det nu. Bla. i den här tråden. Ska fråga på en hydraulfirma vid tillfälle.

Tack john och pelle
Senast redigerad av ja-bond77 11:19:24, 29-05-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Inga url-koder förutom i specialfall!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#6 » 20:01:55, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den motorn är överkurs tror jag,,,går åt mycke olja,, har du nåt kort på matarmotorn till bordet,,,,,,vet du hur mycke olja din pump ger?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

jonnordvall

#7 » 20:33:33, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska följa tråden med glädje. Även om jag inte kan hjälpa dig så hoppas jag på fina uppdateringar:)

jag är ju så jäkla klantig av mig. Därför jag är rädd...

Jobbade ett par är på ett stort sågverk, trodde allt var bryter men tydligen inte.
Kliver upp på en stegmatare som stannat därför att det låg skräp på en fotocell, och när jag petar bort skräpet så hoppar stegmataren igång. Och jag dansar som en gammal flottare på dom barkade stockarna tills jag lyckades hoppa därifrån. Hade jag ramlar ner med en fot där hade det varit slut för att för den lär inte nöjt sig med foten utan sakta tuggat i sig resten av mig oxå.

På samma sågverk gick jag bredvid såglinjen så en stock bestämmer sig att den vill rymma, klen stock i kanske 20 meter i sekunden som bestämmer sig att flyga rakt upp från linjen, ner för en trappa några meter bort och ner i källaren. Som tur va åt andra hållet mot där jag gick:)

senare jobbade jag på ett hyvleri där jag stod och skruvade på hyveln. Kompisen hade stängt av. Men inte allt.. plötsligt när jag har handen på bordet skickar inmatningen in en 75x175 i en jäkla far mot min hand,
handen slås åt sidan och fortsätter in mellan biten och en pressfot före första kuttern..... kom dock aldrig åt kuttern även om denna avstängd. Tog några minuter att få loss mig och maken till nervös har jag aldrig varit.
handen var bokstavligen talat hälften så tjock som den brukar vara. Men allt som var skadat var ett bruten finger. Fint rent brott alldeles vid nageln typ. Inget annat skadat.

Sedan lyckades jag lägga finger på klingan här på vår egen lilla snickarverkstad. Small till. Mkt nervöst där oxå innan jag vågade titta efter men hade bara naggat lite i köttet längst ut på pekfingret:)

Klantig! Det är jag det:) känns lite som att jag inte har så mkt tur kvar att spela med
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

mimeck (trådstartaren)

#8 » 18:21:11, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:Den motorn är överkurs tror jag,,,går åt mycke olja,, har du nåt kort på matarmotorn till bordet,,,,,,vet du hur mycke olja din pump ger?


Matarmotorn till bordet syns på dom första bilderna. Har inte sett nånn skylt på den motorn. Under ventil paketet.
Har ingen aning vad pumpen ger. Har några större pumpar som jag kan testa med om det skiter sej.

Det lär sluta med att jag får köpa en ny hydraulmotor.


Jag har förresten flera gamla troligen kasserade sågmotorer till ett valmet 945 aggregat. Om nånn av dom råkar snurra runt. kan man då använda den till att driva en matarrulle?
Har dom nånn styrka i sej om man har ett lågt oljeflöde och tryck till dom?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mimeck (trådstartaren)

#9 » 18:25:24, 28-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Ska följa tråden med glädje. Även om jag inte kan hjälpa dig så hoppas jag på fina uppdateringar:)

jag är ju så jäkla klantig av mig. Därför jag är rädd...

Jobbade ett par är på ett stort sågverk, trodde allt var bryter men tydligen inte.
Kliver upp på en stegmatare som stannat därför att det låg skräp på en fotocell, och när jag petar bort skräpet så hoppar stegmataren igång. Och jag dansar som en gammal flottare på dom barkade stockarna tills jag lyckades hoppa därifrån. Hade jag ramlar ner med en fot där hade det varit slut för att för den lär inte nöjt sig med foten utan sakta tuggat i sig resten av mig oxå.

På samma sågverk gick jag bredvid såglinjen så en stock bestämmer sig att den vill rymma, klen stock i kanske 20 meter i sekunden som bestämmer sig att flyga rakt upp från linjen, ner för en trappa några meter bort och ner i källaren. Som tur va åt andra hållet mot där jag gick:)

senare jobbade jag på ett hyvleri där jag stod och skruvade på hyveln. Kompisen hade stängt av. Men inte allt.. plötsligt när jag har handen på bordet skickar inmatningen in en 75x175 i en jäkla far mot min hand,
handen slås åt sidan och fortsätter in mellan biten och en pressfot före första kuttern..... kom dock aldrig åt kuttern även om denna avstängd. Tog några minuter att få loss mig och maken till nervös har jag aldrig varit.
handen var bokstavligen talat hälften så tjock som den brukar vara. Men allt som var skadat var ett bruten finger. Fint rent brott alldeles vid nageln typ. Inget annat skadat.

Sedan lyckades jag lägga finger på klingan här på vår egen lilla snickarverkstad. Small till. Mkt nervöst där oxå innan jag vågade titta efter men hade bara naggat lite i köttet längst ut på pekfingret:)

Klantig! Det är jag det:) känns lite som att jag inte har så mkt tur kvar att spela med



Det här är ett långtidsprojekt som det mesta jag gör. Jag är inte snabb av mej och har mycket på G samtidigt. Börjar på en sak och gör nått annat medans jag funderar hur jag ska göra med den första saken.
Hoppas också att jag får anledning till uppdateringar. Helst positiva sådana.

3 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#10 » 02:02:10, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara en omp eller omr motor,,,,om du tittar på gaveln så sitter det en plugg,,,,,motorplåten brukar vara runt om den,övermålad antagligen,,,det behöver inte vara så stor motor för att driva rullen.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

atlashjul

#11 » 10:41:34, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske har tänkt på det, men om inte,så måste? rullen följa bordet i hastighet riktning.På kara`n så är det mekanisk drivning FRÅN/via bord-matningen så rullen följer bordet exakt fram/bak och hastighet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

mimeck (trådstartaren)

#12 » 18:26:18, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte det såg ut som en hydraulmotor på karan jag glodde på. Kanske tittade fel.

Pelle3 använde en hydraulmotor på rullen i ett tidigare inlägg.

Tänkte kanske koppla motorerna parallellt och ev. nånn ventil emellan.

Flera åsikter mottages tacksamt!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#13 » 19:44:20, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nää mimek,,,inte paralellt,,,du måste köra serie på motorerna,,,,därför är det bra om du har samma motorer,,,har du kollat om du hittar datan på din motor,,,,,,tryckrullearmen tror jag du kan köra mot en överströmmare,,,då sköter den fjädringen åt dej,,,,,kan tänka mej att du skulle kunna ha en ackumulator också,, typ som sitter på en överumsplog till utlösningen.

Jag skulle nog satsa på ett enspaks dubbelverkande reglage,,,med hållande åt ett håll,,,sen en överströmmare till fjädringen.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

atlashjul

#14 » 20:54:06, 29-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan hända att de nyare har hydraulisk separat drivmotor, men inte den du hade bild på vill jag påstå.Såg väldigt lik ut den jag har. Men hur som helst bör de automat synkroniseras.Tror inte man klarar synka det med fler spakar eller liknande är nog att tänka på ändå just när man sågar tycker jag. Om det är separat på de nyare så är det garanterat ventiler som styr så att det sköter sig som det ska samtidigt. Men fråga grannen du snodde bilden hos om du får glo lite närmare å mäta mm.Locket till kedjan som drar rullen är lätt att ta av.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

pelle3

#15 » 02:46:45, 30-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju helt rätt atlas,,,,,mekaniskt drivning med en motor är ju det bästa,,,,men det fungerar med seriekopplade motorer också jag vet,,,haha,,,,,,jag tror att laimet gör så,,,,,
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se