Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Montera matarhjul på sågverk. Hydraul problem.

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera såg- och vedmaskiner här

atlashjul

#31 » 22:16:42, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rullen går ju in/ut hela tiden längs stocken,Då man sällan sågar svarvade ämnen. Borde kompensera mot varandra om hyd-motorerna går på samma flöde, som jag försökte skriva.. Tror nästan enda chansen att finna ut är att koppla på det viset och provköra..om det blir, succé eller inte..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)



mimeck (trådstartaren)

#32 » 18:26:27, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det känns rätt att sätta en enkelverkande ventil som är öppen i neutralläget ("flytläge") efter drivmotorerna.

Tror vi försöker förklara samma sak fast med olika ord. Huvudsaken är att jag kanske kommer vidare i projektet. Om det funkar alltså..


Får nog köpa en enkelverkande ventil och en överströmningsventil men det borde inte bli alltför många tusenlappar.
Det här skulle ju vara ett lågbudget projekt (jag räknar givetvis inte arbetstimmarna). Jag lyckades inte laga hydraulmotorn (kommer från minilastaren) till rullen så jag har ju redan köpt en hydraulmotor till projektet och även en fördelningsventil.
Det är en dyr hobby vi har!!



Varför flimmrade skärmen i röda fält medans jag skrev dom sista raderna?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

atlashjul

#33 » 21:37:03, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beg enkelverkande kan inte va dyrt,, lägg ut köpes på fb eller något så hittar du nog någon i närheten där du bor . Eller sök på dessa nedan 5-600kr Dubbelverkande, men går ju å dra en ledning till retur från port 2 om man vill.

Ebay( kina) " 2 spool hydraulic directional control valve 11gpm, double acting cylinder spool."

Ebay (Gb) "Flowfit Hydraulic Log Splitter Auto Kick out Control Valve 3/4" ports ZZ005421"
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

mimeck (trådstartaren)

#34 » 12:32:58, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett eller två ventilpaket men dom är ju ihopbyggda med andra ventiler men jag ska kolla lite på dom.

Det lutar åt att jag beställer på olssons eller nått. Ska ha adaptrar och sånt också.
Har inte hittat överflödesventilen på olsson i ellös.

Finns det nånn fler firma med stort sortiment och bra sida för försäljning. Typ. postorder?

Cylindern blir nog en dubbelverkande som jag kör som enkel. Synd att den som satt på sågen tidigare är 1-2dm för kort men ev. kan jag köra med den. Problemet är att rullen inte går utanför bordet när den inte används. Det är lite trångt under bordet annars hade jag tagit en med större diameter som jag har liggandes men jag kanske ska mäta lite mer och se om det går att lösa. Fast det är ju lättsamt att beställa exakt rätt diameter och fästen från början..

Orkar inte hålla på med ebay och vänta på saker från kina. Det får bli nästa gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se