Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHandhållna maskiner

Köra in motorsåg

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera handhållna maskiner här

Holmbergoo (trådstartaren)

#1 » 13:37:36, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Ska ta ner några träd, ja ,det är väl så man firar midsommar? Sågen är en Husqvarna 560 XPG och enligt manualen ska den inte fullvarvas de första tio timmarna, som en typ av inkörning tror jag. Men en såg ska väl gå på fullvarv, då får den ju smörjning och kylning och kopplingen slirar inte heller. Jag har väl inte följt detta på de andra sågarna direkt, 10 timmar är ju några tankar...
Hur gör ni gott folk?
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G



Osaka

#2 » 14:40:15, 23-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder den, men kanske inte till att kapa grov ved. Lite försiktigare kan man vara men man ska nog använda den på riktigt iaf.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#3 » 23:30:26, 24-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till en bra såg.
Köpte nyss en likadan, den fick börja i vedhögen med en gång.
- inte en tanke på inkörning från mig.
Bra såg förövrigt, stark å bra ax.
Jag har dömt min till att gå på aspen eller ok´s färdigblandade soppa. Den fick av misstag vanlig oljeblandad
från macken så då märkte man hr autotunen jobbade, gick som en påse nötter första kapet se hade den justerat in sig.
Om man får tro vad som skrivs på nätet så ska den helst köras på full skaft för att inte justera bort sig, om det är nån
sanning i detta ska va osagt. Autotunen skulle tydligen heller inte gilla att kvista länge men efter att ha tagit ner ett par alár med vidrigt mycke kvist på gårn så vill jag nog påstå att det var en överdrift.
- den kan verka fyrtakta ibland men det är varvstoppet som går in.
Håll kedjan vass å ryttarna låga så den får nått att jobba mot....
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Holmbergoo (trådstartaren)

#4 » 08:00:06, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis du med:). Jag upplevde också att den gick bäst med öppna spjäll och vass kedja. Riktigt härlig motor och pigg acceleration. Jag stör mig dock på kedjespänningen, varför har dom gått ifrån skruven framifrån? Det hände ett par gånger att jag fick ta bort hela kåpan och rengöra, för att det skulle gå att spänna kedjan. Då var min gamla 55:a bättre på den punkten, den kunde köras i flera dagar utan att smutsen påverkade kedjespänningens funktion.
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G

ac tc

#5 » 16:36:59, 28-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avskydde hela lösningen på kåpan med dom oförlorbara svärdsmuttrarna först men det var mest en vane sak.
har inte haft nå bekymmer med kedjespännaren utan tycker att den är bra då man slipper försöka få in kombinyckeln snett efter svärdet.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Holmbergoo (trådstartaren)

#6 » 07:55:30, 29-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter bra, då kanske det funkar bättre när den är lite mer inkörd, eller om man får in det rätta knycket kanske:)
Holmbergoo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:24, 17-06-2014
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 230 1956
Schaeff HR 16
Suzuki GSX1100G


Återgå till Handhållna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se