Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedmaskinsprototyp skrotas

86 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Turbodiesel

#76 » 02:58:27, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns alltid något att förbättra, problemet är att samtidigt hålla det, något åt hållen, enkelt.. En liten ändring drar gärna med sig en hel del. Och harmoni är viktigare än att en enskild funktion går tokfort.

Maskinen har endast en pump, och det är en av flaskhalsarna. Det behövs fler pumpar, så att in & utmatning, spånfläkt, kylflöde och lite annat lågeffektsrelaterat inte behöver trängas med såg & klyv.

Klyven har snabbgångsventil, så det är därför den går snabbare utåt än inåt. Och med tanke på att den trycker över 20 ton så går den ändå inte speciellt sakta.

Inmatningen skulle kunna ha ett snabbare läge, för att köra fram en ny stock, Vid normal körning är hastigheten däremot perfekt.

Det borde filmas lite mer, synd att det sällan är ljust när det kapas ved..

I övrigt så är maskinen numera hjulburen, det är enklare att släpa 2,5 ton hydraulik än att bära det. Dessutom ska det dit en egen motor framöver.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Turbodiesel

#77 » 18:20:01, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utbandet är ett återkommande problem, detta transportband skulle egentligen vara med högst tillfälligt. I väntan på tillverkning av något mer passande.

Å andra sidan så finns det ingenting som är så permanent som en tillfällig lösning. :mrgreen:

Bild

Kärran är som byggd för mig, även om jag bara har den till låns emellanåt.
Bild

Nåja, byggt är byggt.. Det är bara att börja någonstans, och sedan gå vidare, antingen spårar det ur, eller så går det i mål..
Bild

Hittade varken 30mm bussningar eller något lämpligt material till ämnesröret, däremot fanns det ett större överskott på gamla repade & böjda engcon gripkolvstänger. De hade lämpliga 30mm ledlager med fäste, bra donatorer.
Bild

Bandet fick sig några 6mm fästen till ledpunkten.
Bild

Halvfärdigt fäste.
Bild

Cardboard Aided Design som vanligt, det blir något bättre än att rita två likadana bitar helt på frihand.
Bild

10mm tryckkärlsplåt är vad som fanns tillgängligt den dagen, det får duga.
Bild

Finjustering, kanske sög mallen åt sig lite luftfuktighet och svällde en aning, eller så nyktrade jag till en smula mellan bitarna, vad vet jag.. :help:
Bild

Hittade ingen närbild på lyftcylindern, men här är det i alla fall monterat och i funktion. Även ändringen från buren till bogserad syns här. Det är sparsamt med bilder på den modifieringen.
Bild

Det återstår att göra bandet ledat någonstans på mitten, antingen fällbart bakåt som de brukar vara, eller framåt över maskinen.

Estetiskt och funktionsmässigt skulle jag föredra att lägga det framåt, på något stöd. Det behöver även göras en tratt så att lite av veden faktiskt hamnar på bandet, istället för att rasa ut på sidorna.. Kanske av plåt, istället för virke och murken plyfa.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

19 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

magloman

#78 » 18:41:13, 15-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt bygge! Riktig mad max stil. :thumme:

Snyggt skuret, jag är så dålig o skära så jag köpte en plasma.

Blir lite avundsjuk med hydraulisk vinkling på bandet. Har funderat på att bygga det på min maskin. De fasta lägena som jag har är ofta lite fel, men man ska inte klaga.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#79 » 18:20:42, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det dök, helt oväntat, upp någon typ av potatissorteringsgrunka, kanske går den att modifiera & använda för att skräpa av veden en smula.

Det följer med en del sågspån & småbös, vilket inte ser så kul ut i säckar för avsalu. Även om mängd & vikt är högst begränsad.

Eventuellt kan det behövas någon ändring från hål till springor på någon sektion, men jag provar troligen som den är, till en början.

Trumman är typ 2,5 meter lång, och runt 75cm i diameter, det borde fungera bra även med full (50cm) vedlängd utan att trassla.

Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

v702

#80 » 20:04:38, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Estetiskt och funktionsmässigt skulle jag föredra att lägga det framåt, på något stöd. Det behöver även göras en tratt så att lite av veden faktiskt hamnar på bandet, istället för att rasa ut på sidorna.. Kanske av plåt, istället för virke och murken plyfa.


Jag hade också problem med ved som föll på marken istället för att åka upp. Provade flera olika lösningar för att få iväg veden utan att lyckas. Mitt band hade kammar ca 20 mm höga på bandet, bytte ut dessa till 40 mm höga och det löste problemet.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#81 » 20:27:42, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattan har från början rätt höga kammar (typ 40-50mm) fastvulkade, de flesta har dock ramlat bort med tiden, helt eller delvis, det gör såklart sitt till. Har inte gjort något åt det, eftersom bandet egentligen inte skulle användas till detta från början..


Det stora? problemet är att det dräller friskt, just mellan maskinen & bandet, och där krävs det någon typ av tratt eller styrning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#82 » 16:19:48, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slängde ihop trumman mellan snö & regnoväder, minusgrader och annat skoj.

Från början satt det någon kuggremshistoria, men remskivorna hade i stort sett rostat bort. Beställde lite kedjeprylar istället, det är billigt, och duger nog till detta. Någon liten kedjespännarhistoria finns på att-göra-listan.. Utväxlingen är vald efter den orbitmotor jag hade liggandes, och det blev faktiskt rätt hyfsat på en gång..

Under så syns även skräpet den sorterar bort, i stort sett all användbar tändved åker igenom, och skräp & spån sorteras bort.
Bild


Bild

Trumman står på två hjulförsedda axlar, original var det troligen PU-belagda hjul, jag vulkade fast diamantmönstrat remmaterial från en rundbalspress. Lite drivmönster gör nog inget. Det finns även två småhjul som styr trumman i längsled, så att den inte konstant ligger mot drivhjulens kant.
Bild

Grejade även lite smått med motormontaget, men det hanns inte med denna gång, mellan oväder, arbete & sjukdomsperioder.. Det hade varit skoj att prova ut det under denna, lite större legokörningen. Men under våren borde det gå att få till det.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#83 » 01:04:02, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite detaljer för pump-på-motor montage, finns ju köpeprylar för de på andra sidan socialgrupp tre..

En centaflexkoppling till en JF Hydroflex som inte är i livet längre, samt en omborrad drivplatta till Voith certa-nå't. Hade tänkt att använda den runda pumpkopplingen med klämförband, men det är lite för fin till detta.

Bild

Plåt med improviserat SAE#3 bultmönster, strecken är vid de hålen som inte passade på första försöket, vill ha det tajt, så lite finjustering är ok..
Bild

Drivnavet till någon JD front-PTO passade ihop med centaflexkopplingen, sedan vidare ut i en hydraulpumpsdrivaxel till USA-JD i 30-40-50-serien, helt fantastiskt att den hade standard-normal SAE-splines, i rätt storlek dessutom.
Bild'
'
Så här blev det sig.
Bild

Bra med en testpump att prova med.
Bild

Bild

Bild

Bild

Turbomontage är obligatoriskt före provkörning, denna är från den klassiska TD40 sexan, tyvärr alldeles för stort avgashus, bör bytas ut till något mer passande vartefter, men det behövs egentligen inte alls, så.. Självklart en liten katalysator, så G-reta inte torkar ihop fullständigt.
Bild

Motor & hydraulik lite lätt provkört i tomme.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#84 » 01:50:29, 23-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spånproblemet minskade knappt märkbart med egen motor, trots att en hel del fastnar i kylaren, och lite i luftfiltret.

Spånfläkt på agendan. I väntan på en vettigare hydraulmotor så skrotade jag en gammal bränd boggielyftspump, blev glatt överraskad då dess elmotor var kullagrad. 4cc pumpen går utmärkt att köras som hydraulmotor i en riktning, och är nu inkopplad i serie med dieselmotorns kylfläktsmotor. Nackdelen är att stödlagret hamnar i spånflödet, men det får duga tills vidare.

Konstruktion baserat på minnesluckor om hur en fläkt ser ut, den skulle gärna ha fått flåsa lite mer, men man kan inte få allt. den blåser i alla fall i rätt riktning. Version två på fläkthjulet kan bli baserat på vetenskapligt förankrad fläktfakta.

En skruv hamnade naturligtvis precis vid original toppstångsfäste, nåja, det är ju trots allt en permanent prototyp.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

processengine

#85 » 10:11:32, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja j*vlar... :buga: :buga: :buga:
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...

1 person gillar det här inlägget.
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Turbodiesel

#86 » 06:57:35, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir en tidig legokörning i år, om vädret håller sig stabilt vill säga. Snöar det eller blir för halt så får den stå.

Två bil & släp med björk finns att värma upp med, tydligen bättre dimensionerat sortiment än förra året, då 1/3 var tandpetare, och vissa 55cm grova. Stickor är ingen idé att köra, och för stora vågiga björkrotändor får inte plats i kniven, även om kraften finns.

Det är även på gång en del färsk barr, vi plockar troligen ur det finaste sågbara ur det lasset.

Har bara smygkört ca 30 kubik hemmavid med fast motor, så det blir ett bra shakedowntest.

Borde beställa/söka upp en splineshylsa och lite MV99 gavelbitar under året, det skulle vara elegant att flytta sågen och några småfunktioner (inmatning & knivhiss) till en egen variabel 45cc pump. Utbandet, skräptrumman, motorkylfläkten & spånfläkten har fått en egen fast pump att dela på, och är nöjda & glada.

Så länge skrammelburken sköter kraftleveranserna, bränsleförbrukningen & röktillverkningen väl, så finns det ju gott om vridmoment att ta av.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se