Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedmaskinsprototyp skrotas

91 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Turbodiesel

#61 » 02:34:23, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir en liten snabb genomgång av vad som skett, lite nu & då, förra året. Någon egentlig skaparglädje eller ens energi har inte funnits, men jag har så smått tvingat mig till några små förändringar.. Cirka sex kubikmeter mellan modifieringarna, det är ett nytt rekord, kanske även personbästa när jag tänker efter :vissla:

Knivlyft på plats, den höjer själv knivkassetten 40mm när klyvtrycket går över 100bar. Undviker därmed att veden tvingas mellan klyvrännan & knivens fyra? undersidor. Trycket tas ut direkt på pumplinjen, så funktionen påverkar inte resten av maskinen märkbart.

Stor skillnad i klyvens effektbehov, och kniven blir inte speciellt varm längre.

Bild


Tillfällig effektbegränsning, för att kunna köra maskinen med 40-50 slappa hästkrafter. Idén finns beskriven lite längre upp, den fungerar, men det går för den skull inte bra, med ännu mindre traktor. Jag har provat utan framgång. :vissla:

Ett lätt avsvarvat kugghjul står för några avläsbara kuggar, det hade ju t,o,m klämbussning, vilket alltid uppskattas. Lite snålt tilltagen storlek, men fullt tillräckligt.
Bild

Bild

Hallsensor, troligen från en Audi V6TDI, tål 12V och lämnar en sund fyrkantsvåg ut.

Bild

H7CX räknarrelä, en härlig universalräknegrunka, som är bra på en hel del som jag har nytta av. 440rpm är en fin sweetspot.

Bild


När inställt varvtal nås, ändrar bakgrundsbelysningen färg, en extremt uppskattad porrfunktion. :thumme:
Bild

Dräneringsventil för LS-linjen, och en väl tilltagen strypventil för att dämpa saken något. Letade nålventilsämnen en stund, men yxade dit denna istället. Lite värmekänsligt, men fungerar tillräckligt bra för att vara användbart.
Bild

Lite mer automatikgrejer letade sig in, lite utprovning med en samling billiga biltillbehörsreläer, innan jag kom fram till att det räcker med två stycken trepoliga & lite black-magic. Fråga mig inte hur, eller varför det funkar, det är lite oklart i nuläget.
Bild

Autoprylarna får samsas vid varvräknaren & knivlyften. Hade jag köpt arduinos istället för dyra industrireläer, ja, då hade jag nog varit majoritetsägare vid det här laget.. :snow:
Bild

Maskinen går att köra både hel & halvautomatiskt, det gör jag inte avkall på. Och sista biten känner den av, och inväntar föraren.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



bert

#62 » 08:17:20, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket kör du i timmen ?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jac

#63 » 15:06:54, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser mycket bra ut.
Men hur många slangar bör det vara på en hydraulcylinder egentligen? Hänger det samman med längden på saxpinnarna?

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#64 » 15:29:16, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Hur mycket kör du i timmen ?


Det är svårt att uppskatta, har ju kört en del, men någon ren produktionstimme har inte dykt upp. Vi har inte tillräckligt många timmerbilar i området för att hålla med stock i den takten.. :skratta3: :bira:

Det behövs ju ett par slavar runt om, för allt småplock. Själva maskinen är sällan någon flaskhals.

Jac skrev:Ser mycket bra ut.
Men hur många slangar bör det vara på en hydraulcylinder egentligen? Hänger det samman med längden på saxpinnarna?


Ingen aning, men det brukar ofta bli runt fyra stycken, innan jag anser den åt hållen fullbestyckad. Klyvcylindern har fyra 3/4" anslutningar, för flödets skull. Borde ritas om helt & hållet egentligen, och flänsas i någon herrejössesstorlek. Regenereringen bör egentligen ske precis vid cylindern, eller inuti den, men platsen finns inte riktigt. Över 3/4" är dessutom prislappen väl tilltagen.

Antalet aktiva skruvtvingar hos patienten lär dyka upp som ett diagnoskriterium i någon DSM-manual framöver, kanske kommer även hydraulcylindrars anslutningsantal med på någon punkt, som en indikator.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bert

#65 » 16:11:30, 13-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä känner igen det där de blir så trångt å bökigt och behöva ha stockabilarna på kö för de inte råvaran skall tryta

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Turbodiesel

#66 » 02:00:31, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi skulle egentligen bara flytta maskinen till sin helgposition.


Bild

Det här var den enda matchande traktor vi hittade, den är rätt hyfsat viktad, men känns ändå svajig.
Bild

Hittade en ganska passande skylt i alla fall, har aldrig sett den förut, men håller mig vanligen ifrån samlad bebyggelse så gott jag kan. Här i skogen brukar vi automatiskt köra lite vid sidan om, när något står i vägen. Men det kanske inte är självklart för alla.
Bild

Ja, det blir inga bra bilder, mitt i natten..
Bild


Här någon typ av Flexitrac som plockar i stocksortimentet, tyvärr lite för snabb för att komma med på bild.
Bild

Det blev en 30-40 IBC korgar, trots att vi bara skulle se att det fungerade.
Bild

Drängarna får köra lite själva imorrn, det är ett bra sätt att se om något drastiskt behöver ändras.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

raggsockan

#67 » 03:18:00, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
:bira:
just hit it like your making love to a porcupine, very gently

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

bert

#68 » 06:51:03, 14-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har väl med nån idé om ett bygge men är nog frågan om det inte kostar mer än vad det ger å köra med

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Turbodiesel

#69 » 02:33:10, 15-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina duktiga drängar har hittat en liten trevlig bugg, inmatningen fungerar inte manuellt, under den lilla tiden som klyven återgår, men i automatläge, som jag experimenterade med sist, går den. Vågade inte ändra något på måfå ikväll, elschemat behöver egentligen uppdateras, baserat på verkligheten som råder.

Troligen är det någon halvmiss i automatikrelähörnan, och det går högst troligt att fixa med någon diod. Om jag känner det här elskåpet rätt, det är ju trots allt bara plus & minus, och lite relädynamik..

bert skrev:Har väl med nån idé om ett bygge men är nog frågan om det inte kostar mer än vad det ger å köra med


En liten idé är en bra start :shake_hands:

Ca 10 kubik 35cm´s i timmen, inklusive diskussioner, allmänt surr, och bärgning av en vippad flexitrac, är dagens betyg, med lite gröna, men i övrigt högst maskinvana användare.

Leende per krona håller sig på en fortsatt hög nivå i alla fall,, en nog så viktig faktor. Och den drivande kraften i just detta projektet.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#70 » 15:37:44, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letar lite sporadiskt efter en (i närheten av) 28cc LS-pump, gärna Rexroth serie 31.. Ska försöka inventera TK´s sortiment av pumpar någon dag. Går ju bra med den gamla skottsäkra Vickersmodellen också.

Hittade annars ett lagom stort aggregat här : https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... t/86170992

Dessutom redan försett med två pumpar, kanske man ska passa på att göra den eldriven, och klimatcertifierad? Behöver då säkra upp en smula, 125A lär inte räcka, ens med mjukstart.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bert

#71 » 18:18:14, 17-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde bli ös i grejerna så de räcker :)
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

edgein

#72 » 07:36:36, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet hur tråkigt det är med gamla (och nya) trådar med Blocket-annonser som är borta så jag lägger in infon från annonsen ovan här till eftervärlden.

I övrigt, och som jag nog sagt innan, ett riktigt grymt bygge/mod turbodiesel!

Hydraulaggregat i Container 20fot NYTT
2x160kw motorer
800L/MIN
350Bar
Komplett

Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
edgein
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:17, 03-10-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: * STOCKA 2050 motviktstruck
* Varierande antal vedklyvar som jag köpt och/eller byggt.

BM425

#73 » 09:52:19, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns säker dieseldrivna elverk som skulle passa att driva det hydraulaggregatet.
Gör som alla andra "glöm" bara bort att tala om var kraften kommer ifrån :thumme:
Räcker att säga att den är eldriven :mrgreen:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Turbodiesel

#74 » 16:31:44, 23-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka filma lite mer nästa gång, det kan vara så att de andra har några småsnuttar från förra helgen.

Kollade till de igår, men då var allt redan färdigkört.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

skogsflane

#75 » 21:43:22, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

väldigt imponerande fart på såg och klyv (framåt). enda jag tyckte när jag såg filmerna var att inmatning och klyvretur skulle vara lite snabbare för att uppnå perfektion

1 person gillar det här inlägget.
skogsflane
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:09, 10-05-2011
Maskintyp: Traktor


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se