Det blir en liten snabb genomgång av vad som skett, lite nu & då, förra året. Någon egentlig skaparglädje eller ens energi har inte funnits, men jag har så smått tvingat mig till några små förändringar.. Cirka sex kubikmeter mellan modifieringarna, det är ett nytt rekord, kanske även personbästa när jag tänker efter
Knivlyft på plats, den höjer själv knivkassetten 40mm när klyvtrycket går över 100bar. Undviker därmed att veden tvingas mellan klyvrännan & knivens fyra? undersidor. Trycket tas ut direkt på pumplinjen, så funktionen påverkar inte resten av maskinen märkbart.
Stor skillnad i klyvens effektbehov, och kniven blir inte speciellt varm längre.
Tillfällig effektbegränsning, för att kunna köra maskinen med 40-50 slappa hästkrafter. Idén finns beskriven lite längre upp, den fungerar, men det går för den skull inte bra, med ännu mindre traktor. Jag har provat utan framgång.
Ett lätt avsvarvat kugghjul står för några avläsbara kuggar, det hade ju t,o,m klämbussning, vilket alltid uppskattas. Lite snålt tilltagen storlek, men fullt tillräckligt.
Hallsensor, troligen från en Audi V6TDI, tål 12V och lämnar en sund fyrkantsvåg ut.
H7CX räknarrelä, en härlig universalräknegrunka, som är bra på en hel del som jag har nytta av. 440rpm är en fin sweetspot.
När inställt varvtal nås, ändrar bakgrundsbelysningen färg, en extremt uppskattad porrfunktion.
Dräneringsventil för LS-linjen, och en väl tilltagen strypventil för att dämpa saken något. Letade nålventilsämnen en stund, men yxade dit denna istället. Lite värmekänsligt, men fungerar tillräckligt bra för att vara användbart.
Lite mer automatikgrejer letade sig in, lite utprovning med en samling billiga biltillbehörsreläer, innan jag kom fram till att det räcker med två stycken trepoliga & lite black-magic. Fråga mig inte hur, eller varför det funkar, det är lite oklart i nuläget.
Autoprylarna får samsas vid varvräknaren & knivlyften. Hade jag köpt arduinos istället för dyra industrireläer, ja, då hade jag nog varit majoritetsägare vid det här laget..
Maskinen går att köra både hel & halvautomatiskt, det gör jag inte avkall på. Och sista biten känner den av, och inväntar föraren.