Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Service/Uppgraderingsfundering av bala agri ep 110

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Andert (trådstartaren)

#1 » 00:09:26, 26-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en äldre bala agri: http://www.lantbutiken.se/butik/bala-ag ... ep110.html
Fungerar ganska bra har nog klyvt en 500-600kbm med den den läcker lite smått och jag tänkte packa om cylindern och byta olja i vinter. Allt som oftast använder jag 4 klyven, blir lite extra spill men sparar tid. Det känns som om den skulle klara av iaf 6 klyvare så jag funderar på att svetsa på en bit bockad. Så att större bitar slipper jag klyva om de nedre 4 iaf.
Bild
något sånt
Bild
Jag har en bit skopstål liggande jag tänkte jag kan bocka och svetsa. Nån som byggt egen "yxa" och är nöjd med den? eller moddat? bör jag tänka helt om? känner inte att jag kommer hela vägen fram till nån bra ide här. Jag skulle vilja behålla original yxan som bas eftersom jag inte har tid att göra en helt ny från grunden just nu.

1 person gillar det här inlägget.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Lagex

#2 » 13:24:43, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser intressant ut. Jag såg en som gjort en 8-kniv till sin Faxes klyv och det verkar ännu bättre :grin:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Ingemar Kenndal

#3 » 13:49:59, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att klyven klarar av 6 bitar. Jag har själv en BA P812 och vad jag kan läsa ut borde det va samma cylinder och samma tryck. Har själv problem med stora bitar tjurved som fastnar, trots jag ställt upp trycket något.
Ingemar Kenndal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:49, 15-05-2009
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex TC125
MF375

Lagex

#4 » 21:49:08, 28-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faxen är väldigt stark och klarar säkert 6-8 bitar om veden är torr och någorlunda kvistfri. Men visst går det att köra fast i vresigare ved redan med en vanlig 4-kniv. Man kanske skulle ha en 4 kniv och en 8 kniv som man kan växla mellan :idee3:
Lagex
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:37, 26-11-2012
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#5 » 11:56:22, 29-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ca 10ton tryck i balan. Visst är det problem med kvistiga grova bitar redan vid 4 bitar. Kanske måste ha kvar enkelklyvsmöjligheten. Mängd klyvningen är för att slippa klyva om ex rötgran, min kassapanna går enormt mycket bättre om pinnarna är max 15 cm i diameter. Skulle gå att sätta extra skäret uppåt och då vid behov av en klvy bara lyfta kubbarna lite
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se