Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Byta vedprocessor. Hjälp mig att välja!

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 13:11:10, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Efter att ha ägt vår Bala agri 410 vedkombi i tio år har jag mer eller mindre bestämt mig för att byta i år. Farsan är mer och betalar hälften, vilket underlättade beslutet. (Vi arbetar med veden tillsammans.) Vi brukar inte såga mer än 50 m3 om året, men tanken är att öka mängden en aning och kanske börja sälja lite ved. Framför allt är jag ute efter något som är bättre än det jag har nu då jag sliter i onödan med en maskin som inte fixar mina behov.
Det är ett stort beslut och som så många andra har jag svårt att bestämma mig. Vår Bala har i ärlighetens namn inte varit särskilt bra. Deras processorer ser onekligen ganska annorlunda ut idag. För Bala har det hänt mycket på tio år, så jag dömer inte ut dem.

* Vår budget ligger omkring 200 000 ex moms
* Vi vill köra på el
* Vi vill kunna såga grov diameter
* Bra om processorn fixar även krökta stockar ((vi gallrar blandskog enligt kontinuitetsskogsbruk, så det blir allt mellan himmel och jord. Vi har dock en kapsåg som funkar bra till krökta stockar eller grov gren.)
* Jag uppskattar bra klyvkraft (har sju ton nu, det räcker inte på långa vägar)
* Begagnat är inte uteslutet
* Prisvärda tillbehör är intressant, men jag tror de flesta tar ungefär lika mycket för tillbehör. Har planer på att bygga
ett rejält stockbord i trä till våren eller mycket evetuallt köpa ett. Känns dock inte riktigt som det är värt typ 60 papp

De jag funderar på är mest Tajfun 400/480, Dalen 2054, Bala agri eller Kisa. Kanske Duun 420 kan vara en kandidat också?

Problem och frågetecken:

* Kölefors har ju upphört med sin tillverkning av Kisamaskiner. Man kan nå dem för reservdelar på måndagar, men frågan är hur länge det finns delar, firmor som jobbar med dem o.s.v. Verkar vara riktigt bra maskiner som bara går och går. De jag läst som har dem verkar knappt byta någonting. Min Bala har jag bytt allt möjlighet på under åren, som jämförelse. De har också tagit väldigt lång tid på sig att leverera delar. Något dyra för vår budget.

* Mycket nyfiken på Tajfun, men det verkar inte som 400 och 480 går på el? Pto eller el- respektive dieselvagn finns men det är inte intressant. 480 något dyr för vår budget men skönt att den tar upp till 48 cm. (Vår Bala tar 41 cm men vi klyver en del stock för hand nu ändå. Blir förstås så när man gallrar allt.) Mycket elektronik ett orosmoment på lång sikt. En fördel med Tajfun är att en granne jobbar på en firma i närheten som har både dem och Bala i sitt sortiment. Han är duktig på det mesta mekaniskt vilket ju inte skadar.

* Är som sagt inte supernöjd med Bala hittills, och de verkar ha fasat ut sin 410-serie till förmån för 450. 45 cm är trevligt, men bara grundpriset ligger på över 200 papp.

* Användaren Stegmaster har kört med sin Dalen 2054 i många år. Jag har följt hans (dina, om du ser det här) inlägg en längre tid och duger den åt honom, duger den åt mig. Är möjligtvis inte fullt så automatiserad som Tajfun men verkar gediget byggd och något billigare än motsvarande Tajfun? Tror dock inte den säljs i Sverige så kanske åka över och köpa en i Norge i så fall.

* Någonstans har jag för mig att jag läst 35A på säkringar till någon av dessa maskiner, men det hittar jag inte nu. Jag tror att vi har 32A här nu men det är ju lätt att kolla. Dalen kräver 32-35 beroende på modell i alla fall, vet jag.

Tacksam för alla tips och tankar! :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



magloman

#2 » 14:12:33, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är skitnöjd med min hakki easy 38
Tar max 38cm diam och kräver 25a har jag för mig. Kör min på traktorn.

Vet ej klyvkraft men har aldrig kört fast nåt i den på tre år. Kommer trädet på tvären så går det av.

Joystick ska det va o svärd för o va mångsidig.

Stockbord kan man bygga själv om man är lite händig. Jag byggde eget och finns ju flee här som gjort.
Beg stockbord är inte så billiga o nya är hutlöst dyra.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bert

#3 » 19:27:02, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han som hade den hakki pilke Easy37 som vi har köpte en ny med el men han ångrade sig nästan för han tyckte det var stor skillnad mellan el och traktor
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#4 » 21:49:32, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman: Jo jag minns att du är nöjd med din. 38 cm känns aningen i underkant. Det blir en del grovt och jag vill komma från mycket av allt det där sidojobbet vi håller på med. Dra stock över åkern för hand, kapa tunga stockar, klyva dem för hand osv. Joystick är absolut med i planen. Finns väl nästan inte ens någon vettig processor kvar utan det. På vår gamle stånk finns vare sig backningsbart inmatningsband, joystick eller automatisk stockhållare. Allt är manuellt kan man säga. :P Det finns fler problem men den, men det är inte det tråden handlar om.
Jag ligger inte på din mekarnivå, men har tänkt mig ett stockbord i just stock. Längst ner någon sorts säkerhetsspärr så det inte kan rulla på en, och så förhoppningsvis någon slags lösning med axel och "dina" hardoxplåptar. :)

bert: På vilket sätt menar du (eller han) att traktor är bättre? Om en maskin är specificerad till ex. 32A bör ju inte en traktor göra ett bättre jobb.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

magloman

#5 » 21:53:55, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hakki har större maskiner än min

Fyller man inte stockbordet rågat så saknar man inte spärren där nere. Går ju bra o fylla en extra gång om det inte är industri.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bert

#6 » 22:05:02, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag fattade så var det inte samma fart/ork i klyven vid el som med traktor enl hans tycke
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#7 » 23:44:03, 30-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman: jo, men jag tror att 42 och definitivt 43 är dyrare sett till vad man får jämfört med flera andra märken jag överväger, vad jag kan se. Ska kika närmare.

bert: hmm, knepigt, men alltid intressant med åsikter. Tack. :)
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

Martin.Eriksson

#8 » 00:12:30, 31-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen har en hakkipilke 37 elle vad den heter å den kapar ja min ved med och ja är då väldigt nöjd. Är dom grövre så lyfter man bara på oljelådan

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Burn0ut

#9 » 23:05:24, 18-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är synd att Kölefors slutat tillverka maskiner. Har en Vedproffs 400 och om man bortser från ett elfel har inget annat varit trasigt på 16 år. Min far köpte maskinen 2001 och vi använde den till 2013 sen fick jag den och den har bara används sporadiskt. Men den har gått minst 20 000m3 och det är bra =)
Burn0ut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:22, 18-10-2010
Ort: Skåne =)
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JPEG, Lennart Svensson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se