Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Lite info om sågning

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

AN (trådstartaren)

#1 » 12:16:47, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har blivit ganska intresserad av sågning. Har ett Lennartsfors bandsågverk som jag sågade lite med i somras.
Finns det några bra böcker om sågning, som sträcker sej från Träd i skogen till färdighyvlat?
Kanske kan få hjälp här från forumet med lite tum-regler.
När är bästa tiden att fälla?
Hur länge ska/får det ligga innan sågning?
Hur ska det sågade ligga på tork? Ute så det får blåst och sol, eller under tak? Eller en kombination.
Vad länge dröjer det innan det är hyveltorrt, om man inte har virkestork? Vid vilken fuktighet kan man hyvla.

Om det sedan är ekonomiskt att såga själv eller inte har jag inte funderat så mycket på, utan vill helt enkelt lära mej. En hobby alltså :grin:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Ivar Risslén

#2 » 14:01:32, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa tiden att hugga träden är på vintern. Här uppe så känner man en stor skillnad i vikt mellan januari och mars. I mars så tror man att man har blivit orkeslös, man orkar inte lyfta samma storlek på stockarna som vid jultiden. Så bästa tiden är nog mellan oktober- november och mars. Då innehåller träden minst vatten.

På våren är det torrast i luften så då är det bäst att såga men det går att såga året om. Det gör nog inget att stockarna ligger till sommaren men tallvirke brukar ha lätt för att bli blått invändigt. Det är inget fint ifall man hade tänkt det som möbelvirke eller där man inte ska måla ytan. Så tall bör man såga upp så fort som möjligt och lägga på tork.

Jag brukar strölägga virket ute med 1-2" strö emellan och ett regnskydd över med öppna sidor. Har man möjlighet så kan man lägga det undertak i hus innan det blir allt för fuktigt på hösten. Men man måste se till att det finns lite luftväxling runt om, annars så kan det mögla.
Beroende på hur torrt det är där du lagrar virket så säger folk att man ska lagra det i 2 till 5 år innan man kan börja använda det till snickerier.

Böcker kan finnas hos de som säljer sågar. http://www.logosol.se http://www.bamseprodukter.se och kanske även http://www.skogma.se har. Vissa böcker har jag hittat hos Bokus til lägre priser.

Ekonomist eller inte beror på hur man räknar. Att sälja vindfällor eller enstaka träd ger inte så mycket per kubik men om du sågar och räknar om priset till vad du får ge för virke hos bygghandeln så blir förtjänsten mycket bättre.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stridis2

#3 » 00:57:34, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, jag är varken sågare eller timmerman, men jag umgås en hel del med snickare av den gamla skolan och har snappat upp en del saker. Jag har också varit hantlangare på både cirkelsåg och bandsågverk (Woodmizer LT15).
Lite spridda tankar som ploppar upp i mitt huvud. Helt utan garantier, med reservation för att jag missuppfattat något. Prova på egen risk. :vissla: :mrgreen:

En gammal snickare påstår att man ska fälla virket när det är som kallast på vintern och när månen är i nedan. Visst, folk skrattar åt detta och säger att det är skrock, men som han säger då, kan månen påverka världshaven så kan den säkert också påverka vattnet i träden.

Torkning bör ske i skugga och luftigt. Om solen skiner på virket är risken större att det spricker. Vi ströar upp med 1" ribbor. Ska det in i virkestork så ströas det på 50 cm avstånd, ska det lufttorka kan man dra ut på det lite längre. Mycket viktigt att virket ligger plant och stabilt under torkningen. Då slår det sig mindre.

Mjukt trä, som gran och fur, torkar ett tum per år. En tvåtumsplanka torkar alltså till konstruktionsvirkestorrt på ett år (ett tum från var sida). Hårt trä som t.ex. ek torkar ett halvt tum per år. Bästa torksäsongen är tidig vår fram till innan midsommar.

Det mesta virke bör sågas direkt. Som Ivar Rissén sa så kan fur få blåsvamp. Därför bör man inte fälla fur efter april (?). Ek, däremot, mår bra av att ligga till sig, gärna i tre år innan man sågar detta. Då är det mindre risk att träet spricker.

Mycket lövträ går det lätt mask i, bl.a. björk. Därför bör detta torkas och därefter förvaras varmt inomhus.

Det kan vara svårt att såga om stocken är frusen.

Virket går att hyvla grönt, men frågan är vad du vill ha för resultat. Du kan (nästan) aldrig torka något till snickeritorrt ute. I bästa fall får du ner det till kanske 15% medan du bör vara under 8% om du ska göra ett snyggt golv eller möbler. Har man ingen tork kan man lägga in träet i den miljö där det ska vara när det är färdigbehandlat. Här får det ligga under lång tid, kanske ett år, innan man fortsätter bearbetningen.
Klädselbrädor, å andra sidan, kan spikas upp mer eller mindre grönt, så om man bara vill plana baksidan för att få alla jämntjocka så går detta bra.

När det gäller sågen. Se till att den står absolut rätt. Ju bredare band desto större chans att den sågar rakt. Släpp bandspänningen när du slutar såga, annars ökar risken för bandbrott.

Med risk för att svära i kyrkan, det borde finnas bättre forum för sågtips än Maskinisten. Utan att någonsin ha varit ute på något av dessa har jag hört om Skogsforum samt att Logosol tydligen också har någon form av forum.

Det går att såga det mesta själv. I princip allt virke till mitt husbygge (som kan läsas om i annan tråd här på M) är hemmasågat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

aunnr1

#4 » 11:15:43, 05-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med om det mesta som Ivar o stridis2 skrev utom att det skulle vara svårt att såga fruset virke?? det förstår jag inte men nu har jag aldrig sågat med bandsåg,utom med torrklyv men då är ju virket torkat i oftast minst två år, så det är ju en annan sak.
Med fruset virke går klingan kallare, timmret har mindre tendens att röra sig när man klyver upp det, spånavgången är bättre o du får inte lika mycket kåda på klingan eller i spånet vilket gör att klingan känns att gå lättare.

Jag torkar virket minst ett år ute under tak, gärna ett år inne också innan det hyvlas, då har du torrt hyvel virke till byggnation Panel golv osv, men då låter jag detta virke ligga ströat med tunna strön på varannat varv inomhus i plusgrader ett år.

Snickeri virke måste nog ligga ännu längre lite beroende på hur torr lokal du har, det är bra om du kan spänna ihop virkespaketen när dom ligger å torkar, o som stridis2 skriver mycket viktigt att det ligger rakt.

1 person gillar det här inlägget.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300

Viktorputts

#5 » 17:25:29, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brädgårdstorkning
Vi har ett sågverk där vi ströar med 25*50 läkt det sågade till virkespaket på ca 1 m3. Paketen som är 1,2 m breda staplar vi sedan med 100 mm mellanlägg upp i stabbar ca 3,5 m höga utomhus. Överst på översta paketet lägger vi sekunda bräder som skydd.
Funderar på att bygga någon typ av öppen lagerbyggnad med tak att stapla stabbarna direkt i. För att snabba på tork så tänker vi ha solfångare på taket och blåsa in luften därifrån med fläkt.
Är det någon som har erfarenhet av att göra så här eller egna tankar om detta blir bra?
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

rospigg

#6 » 19:12:53, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju skillnad på att torka virket till en husstomme eller om det ska användas till finsnickerier.
Till huset räcker det (nog) gott att strölägga och se till att det är ett bra regnskydd över det hela i något år, men om virket ska in i en snickeriverkstad för att bli stolar eller dörrfoder inomhus så kan det vara på sin plats med ett solfångarvärmt virke (som tidigare torkat långsamt).
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Stridis2

#7 » 21:49:58, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal regel, om trädet är fällt korrekt mitt i vintern när det är som kallast:
Mjuka träslag torkar en tum per år. En tvåtumsregel i gran behöver alltså ett år på sig att torka under förutsättning den är korrekt upplavad, ströad och täckt, förvarat luftigt men inte i direkt solljus.
Hårda träslag torkar en halv tum per år, så en fyratums ekstolpe behöver minst fyra år på sig att torka (de torkar ju från två sidor, därför det "bara" tar fyra år.

Ska jag vara ärlig så tror jag du inte kommer att märka någon skillnad med eller utan solfångare, så dålig tror jag verkningsgraden kommer att bli. I en vanlig torrtork vill jag minnas man ska upp till ca 70 grader för att få någon effekt, och då tar det runt tio dagar att torka entumsbrädor i fur.

Edit: Ooops, såg precis att jag redan hade skrivit om torktider i den här tråden. Inte lätt när man är gammal och glömsk... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

aunnr1

#8 » 22:13:25, 06-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ärligt talat så tyckte jag att det lät inte som en så tokig ide med solfångare,
Om vi tänker på samma sak med solfångare
virke torkar ju till omgivande luftens fuktighet o skulle man kunna ha en hyfsat tät byggnad där man använde solfångare för att på ett billigt sätt torka den cirkulerande luften så kunde man nog ändå korta torktiden en hel del, kanske till hälften vilket ju ändå betyder lång tid jämfört med en varm tork men väldigt mycket billigare.
aunnr1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:21:40, 23-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: volvo nb88 trailer-66
libherr 921
scania 110 med linden tornkran
stalo 3/4 bandare skogstraktor
volvo 4300


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se