Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Inmatarbord, stockbord till Laimet 120

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

FastFWD (trådstartaren)

#1 » 06:05:46, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallo

Jag går med lite planer om att bygga ett inmatarbord till min Laimet 120 cirkelsåg - i nuläget har jag inte koll på stockarna när jag skal ta in dom, dvs jag kan inte kontrollera
att en och en kommer i gången - jag risikerar att bli klämd imellan sågen och stockarna när jag ska "hamta in en stock". Detta kommer av den förra ägarens nuvärande konstruktion med en gammal körramp
som lutar mot sågen, helt inntil sågen... Riktigt risigt tycker jag (Jag ska forsöka ta några foton på nuläget senare..)

På Laimet'en har jag en stocklyft, som lyfter stocken helt från grundnivå, upp till sågbordet - planen är att laga en kedjedriven matning, som säkrar att jag får en och en stock i gången, och
som samtidigt säkrar at stockarna ligger kvar när jag håmtar en...

Jag har kollat en del på nätet, och här på forumet, och tror jag har hittat en lösning jag kan leva med.

På prinsipskissen under, har jag forsökt att skissera vad jag tänker bygga - vinkler/mätt och liknände är inte avklarad ennu - jag är på planeringsstadiet ännu :)
Bild
När priser osv på delar börjar manifestera sej, kommer jag täkna lite bättre, och lägga ut här.

Till kjedjedriften ser jag för mej att bruka Kohlswa stålkedja nr62 , m medbringare varav ca 50/80cm mellanrum, men det beror lite på pris... http://kohlswakedjan.com/produkter/index.html
För att driva kedjet har jag att utval av hydraulmotorer, och jag tänker anvanda en bidirektional med lågt varvtal, och høgt moment.

Själva bordet måste tåla en vikt på ungefär 10 ton + vikten av stock som släpps från timmerklypan ned på bordet, vilket betyder att jag kommer bygga balkarna i 8mm box - typ 15*20 cm i den bakra
delen av bordet där påfrestningarna kommer att bli högast.
Den framre delen blir lite klenare, men jag har inte gjort några "beräkningar" på edb maskinen ännu.....

Om jag tittar på nätet, ser jag att den här typ av inmatarbord ofta byggs med 3 kedjer, men jag tror det håller med 2.
Jag tänker då att avståndet mellan kedjerna blir ungefär 3,5 meter, sedan dom allra flesta stockarna jag använder är mellan 4,5 till 6,5 meter långa

Budgetmässigt, tanker jag forsöka att hålla mej under 20.000 för hela bordet - jag tror det blir en tuff budget, men om jag får tag på lite begagnada materialer kommer det nog att gå bra.

Nån som erfarenheter med samma typ bygge, eller har några goda kommentarer ?

FastFWD

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
FastFWD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:00, 22-07-2008
Ort: Norge
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455 2009
JD 6820 2012
MF 5450 2011
MF 5713s 2019
Avant 850 Kompaktlastare
Norcar A72 Kompaktlastare
Norcar 7236 Kompaktlastare
Lännen t221 gravare



Mikkel

#2 » 04:46:55, 24-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite input och funderingar: nu byggde jag bara ett enkelt stockbord till min vedmaskin utan kedjematning men det ligger i utvecklingsideerna .......
det blev ca 6m långt och 2,5m brett, två balkar. Med manuell stockrullning fungerar det inte med tre balkar när stockarna är krumma, men med bara två balkar kan det hända att det ramlar ner mellan om stocken är lite kortare och ligger lite åt ena sidan och en stock som åker ner på ena sidan är i te lätt att tas med. Så med kedjematning är det nog bra med tre balkar om det ska gå automatiskt utan avbrott.

Ser ut på bilden att du kan få två stock mellan medbringarna. Har sett en del bord utan medbringare men då lutar det inte så mycket. Då finns hakar vid slutet som faller ner mellan varje stock och när kedjan backas en bit så särar man på stockarna och får på så sätt en i taget.

Blir intressant att följa ditt bygge :thumme:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se