Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Drömmen om ett mindre sågverk.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

johan.eriksson (trådstartaren)

#1 » 09:00:06, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i många år varit sugen på en egen såg av något slag, drömmen vore ju en kombination logosol för övergrovt samt sågbänk med tändkula för normalgrovt och det man blockat upp med motorsåg. Då tyvärr varken ekonomi eller utrymme tillåter det så har jag sneglat lite på Alaskan Mill, så tillslut fick jag loss tummen och byggde ett. Efter ett förflutet som lastbilspåbyggare så fanns lite matrial hemma för ett enklare bygge. Kan i dagsläget såga upp till 65cm brett, men finns grejer för ett bygge som tar 140cm brett.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Senast redigerad av johan.eriksson 09:27:23, 18-07-2017, redigerad totalt 1 gång.

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Ulf

#2 » 09:14:56, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här varianten har jag inte sett förut.
I all sin enkelhet verkar den fungera bra.
Men det är ingen risk att släden "åker upp" och plankan blir smalare?
Stegens vridstyvhet kan nog påverka resultatet!

Du har kommit längre än jag, för mig är det fortfarande bara en dröm!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

johan.eriksson (trådstartaren)

#3 » 09:25:46, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller man bara lite koll på glidplankorna så de ligger an så är det inga problem, självklart så måste ju svärd och kedjor vara iordning med. Stegen upplevde jag inte vred sig, den är fastskruvad med hålband i stocken ganska nära ändarna och man kan ju kila under på några ställen med om man vill. Dock så får man ju kolla så man inte drar den skev när man skruvar fast den. Stegen används bara för att såga första brädan sen kör man direkt på stocken.
Svårast är början och slutet, när man bara har en planka som styr höjden, men är man bara lite noga och håller i så är det inga problem. Vill man ha det perfekt så är det bra om man kan justerkapa ändarna, så en något längre stock än vad den färdiga brädan ska ha är att föredra. Slår inte på 2mm i tjocklek på en 3" skiva och det är jag mer än nöjd med då mitt mål är att göra några bänkar att sitta på.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

tortap

#4 » 09:41:30, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd! Har en övergrov gran på gården som jag skulle vilja göra nånting med en vacker dag.

Borde inte början/slutet ordna upp sig med en lång stege så båda plankorna har stöd?
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

johan.eriksson (trådstartaren)

#5 » 13:00:59, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Kul tråd! Har en övergrov gran på gården som jag skulle vilja göra nånting med en vacker dag.

Borde inte början/slutet ordna upp sig med en lång stege så båda plankorna har stöd?


Jo, när man kör första snittet så är det inga problem, men andra snittet och vidare så brukar man köra utan stege som stöd och då är det lite kinkigare.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se