Du räknar ut omkretsen sen dividerar du bara så får du ration.
Har du omkrets som är dubbel så blir det 2:1 så motorns varv blir hälften.
Liten till stor saktar ner, och stor till liten ökar.
Tänk dig en cykel; stort drev vid tramporna och litet bak. Det ger hög hastighet men svag.
En moped tvärtom, litet drev vid motorn och stort bak; sänker hastigheten från lådan men gör den starkare.
Så vill du ha 80 m/s på 700mm klinga blir det:
Omkrets ca 2200mm
Och axelns varv ca 2183 rpm
Ger motorn då 2880 rpm, så kan vi räkna ut att ration ska vara 2880/2183=1,32 ggr.
Sen kan en större
remskiva överföra högre vridmoment så jag har sett flera kapor med 3-4 remmar för att få ner diametern på remskivan. Finns tabeller som visar hur mkt moment som klaras vid olika storlekar mm.
Så har du 120 mm
diameter(blir 377 mm omkrets) på axeln på klingan, så ska motorns remskiva vara (377/1,32=286 omkrets) 90 mm diameter
...om jag tänkte rätt