Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Bröderna Lindqvist sågverk

97 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Zukram (trådstartaren)

#91 » 19:15:03, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. ungefär så blir det när man linjerar efter lasern.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



Zukram (trådstartaren)

#92 » 19:35:14, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten behöver jag köpa timmer ifall någon vet av nåt i Sundsvallstrakten...
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gjutarolle

#93 » 00:38:34, 26-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

de bakre anhållen mot klingan (som du saknade) är kastskydd ifall klingan blir varm och börjar vobbla så ska dem dämpa ner kasten, de ska inte vara ställda så tight som de främre.
de främre ska ställas när klingar går på sitt arbetsvarvtal och jag brukar göra som föregående skrivare skrev att man drar åt tills de börjar gå imot sen backar de lite lite, Viktigt att de inte styr klingan!

din andra fråga, jag har alltid blocket dikt ann mot hela mothållet innan jag kör in den i klingan, men det förutsätter ju såklart att mothållet är i korrekt vinkel mot klingan/bänken, har man några ''test'' block så går det att köra ett par snitt med blocket fritt på bänken och se hur det linjerar mot mothållet (som är lite tillbakaskruvat) samt ifall blocket vill dra åt något håll!

lycka till :)
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

Zukram (trådstartaren)

#94 » 14:01:11, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är min tanke också, att blocket ska ligga dikt hela längden på anhållet, men jag undrar om mitt anhåll är 100% rakt isåfall.
Det får bli en omgång riktning igen till våren så får vi se hur bra det blev.

Ett tips till andra sågare som fungerar bra är att motnera en laser på anhållet. Det funkar faktiskt riktigt bra. Jag köpte n laser som blir ett streck, men det funkade inte bra, så jag tog bort rastret som gjorde linjen och använde enbart punkten. Enklaste sättet är att rita ett streck på bänken vid anhållet, backa bänken och sedan rikta in punkten till strecket, enkelt och effektivt. Men jag måste bygga ett stabilare fäste bara. Jag ska ta en bild vid tillfälle.

Det är väl inte helt nödvändigt, men om man har en mindre erfaren baksågare, så är det ett bra hjälpmedel. Jag brukar själv såga fram, eftersom jag är rädd att sonen/styvsonen eller vem som helst ska såga av sig kroppsdelar. Det känns bättre att jag tar den risken själv.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gjutarolle

#95 » 16:02:38, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det är lite pyssel med ett, inte så lätt alltid mäta heller eftersom klingan inte är korrekt när den står still.

jag byggde om mitt mothåll i sommras till rullar istället, så ser man även lätt om den ligger imot korrekt ( alla rullar snurrar) så hade lite ''skräp'' virke som jag sågade hej vilt i, först med mothållet endast ställt ganska nära brädan och fluktade med ögonmåttet så den varken gick ifrån eller imot, samt kollade så springan mellan plankan och mothållet var samma hela tiden, sen även kört med det imot med goda resultat. nu funkar det perfekt sågat stockar som är hela klingans höjd och det följer fint har film på detta men ska se om jag kan få med det mest för alltid kul med bild/film material i trådar :grin:

det gamla mothållet körde vi med lite släpp ifrån brädan närmst klingan då en del säger man ska ha det, men då uppstår andra problem,
1. om man råkar lägga stocken lite för mycket mot mothållet närmst klingan när man ska börja så blir brädan tjockare i början
2 om man har klingan/tjurig stock så den drar stocken lite mot mothållet så blir den tjockare på slutet
plus fler faktorer

så jag personligen föredrar ett mothåll helt 100 mot klingan, även lätt för baksågaren då att rikta in bakänden, främre sågaren trycker in stocken/blocket in mot mothållet närmast klingan, och baksågaren följer bara efter in tills den ligger imot hela mothållet (jag har även märken för tum bak på bordet)

mycket text och hög tänkande men kanske finner nån bra information i det :grin:

bifogar några bilder


Bild
Bild
Bild
Bild

samt en kort film, kör sakta för filmandet samt det hade satt sig i spånfläkten lite innan om undran om allt spån på bänken :cool: Obs: filmen har inget ljud!
https://youtu.be/_VxcXPuMmEM
/OLLE

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

Zukram (trådstartaren)

#96 » 16:15:58, 28-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe.. hyfsat med spån i kallingarna efter den sågningen va? :-D

Det där med rullar på anhållet har jag tänkt på mer än en gång. Även en sån där tryckrulle. Fungerar den bra?

Jag har fått göra om invägningen av bänken flera gånger. Till slut kom jag fram till att rullarna var hur sne som helst, så jag har bytt lager i och svarvat om flera av dem så de blev rak. Då blev det bättre, men det är fortfarande en del kvar. Konstigt att jag inte märkte det från början. Men tidigare ägare har fortsatt såga när lagren skurit och då har det blivit stora gropar i rullarna.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Gjutarolle

#97 » 00:06:18, 29-12-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Hehe.. hyfsat med spån i kallingarna efter den sågningen va? :-D

Det där med rullar på anhållet har jag tänkt på mer än en gång. Även en sån där tryckrulle. Fungerar den bra?

Jag har fått göra om invägningen av bänken flera gånger. Till slut kom jag fram till att rullarna var hur sne som helst, så jag har bytt lager i och svarvat om flera av dem så de blev rak. Då blev det bättre, men det är fortfarande en del kvar. Konstigt att jag inte märkte det från början. Men tidigare ägare har fortsatt såga när lagren skurit och då har det blivit stora gropar i rullarna.


en aning.. :skratta3: va en 8H sågning och det satte sig sista timmen men då var man mest sugen på bli färdig, mycket var övergrovt så var mycket kapande med motorsåg=ennu mer spån plus ganska tung stockhantering

hmm både ja och nej, eftersom det inte är drivning på den så motar den ganska mycket, man behöver inte lägga jätte mycket tryck på för att blocket ska stanna ska glida på bänken istället, och nu efter sista inriktning av bänk och mothåll så behövs den knappt endå faktist, :)
/OLLE

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se