Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

sågsvärd och hydraulmotor

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

ingiza (trådstartaren)

#1 » 17:45:19, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag undrar hur hydrauliken fungerar med ett sågsvärd och en hydraulmotor,har kollat på en massa vedmaskiner på Youtube men har inte förstått hur dom funkar.kedjan står ju still i uppfällt läge startar samtidigt som svärdet börjar röra sej.stannar när svärdet är i botten.om det är en hudraulkolv som åstadkommer rörelsen hur regleras trycket på stocken.måste det vara två funktioner på hydrauliken eller räcker det med en om det är ihopkopplat på nåt vis.tanken är att använda en minigrävare för att underlätta kapning av grova träd.är snart klar med en hydraulklyv att hänga på grävaren. har även byggt en förlängningsarm med rotator och grip.dock inte klar med hydrauliken på sistnämnda.synpunkter mottages tacksamt..
mvh inge

1 person gillar det här inlägget.
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.



Simnil

#2 » 08:20:07, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ett skördaraggregat exempelvis, och säkert på en del vedmaskiner också, går ju alla funktioner på en egen ventil men det antar jag inte var vad du funderade över.

För att styra utmatningen via/med sågmotorn finns exempelvis dessa två system:

Enklaste utmatningssystemet kräver ingenting mer än en strypning i returledningen från sågmotorn, (efter sågmotorn). Ta ut utmatningstrycket mellan sågmotorn och strypning.
Fördelen med detta system är att det blir självjusterande. Går sågmotorn lätt, (höga varv på sågmotorn), så har du högt flöde och tryckfallet över strypningen blir högt vilket leder till högt utmatningstryck. Börjar det gå tungt, (varvtalet sjunker), dvs du håller på att såga fast, sjunker tryckfallet och så sjunker även utmatningstrycket.
Sen du väl provat ut storleken på strypningen så är detta det enklaste och billigaste systemet utan tryckreducerare och annat jox. detta system brukar funka bäst på maskiner med måttlig prestanda dvs begränsat flöde.
Nackdelen med detta system är att du får en ständig effektförlust över strypningen. Hursomhelst en väldigt vanlig variant på gripsågar etc.

Alternativet är att ta ut ett tryck före sågmotorn och reducera det till lämplig nivå. Detta kräver dock att maskinen har tillräckligt högt flöde för att tryckfallet över motorn ska bli stort nog för att skapa det erforderliga utmatningstrycket även vid tomsågning. Detta system används på maskiner med större kapacitet, är lite känsligare men har potentiellt aningens högre kapacitet då man inte har extrastrypningen i returledningen. Denna variant används också på gripsågar.

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

ingiza (trådstartaren)

#3 » 21:58:14, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för tipsen jag tror jag förstår hur det ska funka.mycket intressant!har inga delar ännu men skall börja så småningom.måste färdigställa dom andra projekten först.
Med vänlig hälsning inge
ingiza
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:59, 11-03-2014
Ort: Norra Finspångs kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 430, Ferguson grålle diesel 54, 2 BM-boxer på området mina söner äger dom,Terex TC 16.Belos 284, o lite annat.

mathiast

#4 » 22:18:43, 09-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strypningen är en vanlig ide på vedmaskiner,har man problem att svärdet fastnar efter en bit så ligger det oftast i filningen av kedjan/svärdet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se