Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Barkningsmaskin

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Ludde77 (trådstartaren)

#1 » 18:42:57, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla vedtokiga. Finns här någon annan som barkar massaveden och låter den torka som tre meters innan ni vidareförädlar den endera till flis eller klabbar? Jag skaffade just själv en barkningsmaskin, vk-16, som jag nu provkört en dryg timme, och är helt nöjd tillsvidare iallafall :hurra:
Har fliseldning på gården, går åt kanske en 60-70 fast kubik per år, och därutöver kakelugn i huset var jag bor. Hjälpeldar vintertid kanske 4-5 fast kubik. Tidigare kluvit flisveden i stockcirkeln för att få den o torka, och klabbat i 1,5m3 säckar på tork det jag eldar hemma. Nu hoppas jag kunna komma undan med mindre jobb i och med barkandet (trots att det nog är tungt arbete det också, eftersom matningen är manuell. Lasset med barkad björmassaved tog ca en timme att barka.
Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Ludde77
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:01:31, 21-07-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo l30b
Valmet 805



Turbodiesel

#2 » 18:59:19, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grannen hade en gammal "Barklasse" ståendes i skrothögen, hann dock inte att hämta den innan sista resan. Hade varit intressant att prova om inte annat..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se