Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

TTs Tajfun RCA 400 liv & leverne

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#1 » 19:15:38, 30-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha funderat i några år, och varit konstant missnöjd med den tidiga årgång av Balas 410-serie jag ägt sedan 2006, slog jag och farsan till på en Tajfun RCA 400 i vintras. I vinter har det dragits 32A-elkabel, skapats en liten sluttning med gamla telestolpar som ett första försök till enkelt stockbord, och sedan har jag byggt reglar till en kommande "carport" till alltihop. I helgen skulle jag börja såga, då var det elproblem. Mindre kul. Lyckligtvis fick jag snabb respons hos Staffans maskin och har som tur var en granne som är duktig mek. där. Ett relä var svajigt kopplat, så efter att ha omdirigerat lite kablage gick första stocken igenom i förrgår. En jäkla dröm jämfört med min gamla maskin. Till helgen ska det förhoppningsvis upparbetas några kubik. Mer foton kommer säkert vad det lider.
Trevlig sommar på er!

**Edit**
Bildfunktionen fungerar inte för mig. Får försöka igen senare. :/ Prövat både snabbsvar och fullständig redigerare. Pop up-rutan tuggar till den tajmar ut.

**Edit#2**
Jahopp. En timme senare fungerade det. Då, så! :) Jag hoppas att det här ska bli riktigt bra. Troligtvis kommer jag testa att köpa ett timmerlass i år också för att utvärdera mängden tid kontra pengar.
Vad gäller stockbordet är det som alltid i livet, saker och ting kostar pengar. Det lyftbord vi valde kostade under 15 000 medan ett klassiskt v-format stockbord kostar över 50, så vi kör på detta och utvärderar efter ett tag.
Bild

**Edit#3**
Nu såg jag att jag ju skrivit i en stockbordstråd. Sorry. Jag vet inte varför jag fick för mig att det var en bredare vedprocessortråd. Har inte haft tid att vara inne så mycket det senaste året.

2 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol



magloman

#2 » 15:10:21, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser fin ut :thumme: Har haft gott öga till dom där i flera år. Är det tjeckiska maskiner?

Ser fram emot mer bilder :eat:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tompa Tveskägg (trådstartaren)

#3 » 21:57:18, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slovenien tror jag, men är inte hundra. Östeuropa i alla fall. Ja, jag har också funderat länge. Om inte Kisa hade lagt ner (de har öppet en dag i veckan, men det kändes lite riskabelt att köpa utgående maskiner. Dessutom är de lite Rolls Royce och bra men dyra) hade jag kanske köpt en av deras vedkombi, men tajfun har sett mycket stabila ut när jag jämfört med andra maskiner. Den stora nedsidan för mig är den fristående elmotordelen. Det känns lite sådär, men jag kan leva med det. Vill inte använda traktordrift, och det är möjligt att det är svårt att bygga in 32A i en maskin.

Har kanske kört 15 kubik hittills. Som så ofta med processorer är maskinen snabb när den får raka stockar, men kräver lite mer meck med krökta grejer. Inte så konstigt.
Centreringen av kubbar vid klyvkilen är bättre än på min Bala = färre lyft av buren och färre stopp. Den är inte perfekt, men det är nog svårt. Ved är levande grejer, trots allt.
När allt går som det ska är den ruggigt snabb! En stock på fem meter kör jag igenom på under en minut, utan överdrift. Joystickdelen fungerar utan anmärkning. Ljudnivån är okej.
Det lyftbord jag har (snikversion av stockbord, 15 papp istället för 55) rör en del på sig, men det har de troligtvis tänkt på då det finns hål i dess fötter för ev. fastmontering i ex. plankor undertill. Rullarna är jag inte hundra nöjd med. Det händer relativt ofta att den inte klarar att köra in en stock till inmatningsdelen och jag får dra i den med en gripklo/timmersax. Dock, vi brukar ta ungefär fem meter långa stockar och till nästa år ska vi gå ner på fyra. Dels blir stockarna mer lätthanterliga, men framför allt: på fem meter innebär det att jag inte når joysticken om jag samtidigt måste tynga ner eller lyfta i en ände om stocken väger över på en sida, och också att bordet får svårare att föra in stocken. Jag använder ett kvastskaft nu de gånger jag måste hjälpa en stock för att trycka på joysticken. Inget problem men inte ultimat. Dessutom kommer bordet närmare delen med fyrametare, vilket gör hela inmatningen bättre överlag.

De plattor som håller en kubbe på plats under kapningen och sedan öppnar sig när den släpps ner, fastnar ibland mot en kubbe som inte gått igenom. Det är faktiskt helt onödigt som jag ser det och något de borde kunnat eliminera efter så många år med modellen. Det har inte hänt mig mer än tre, fyra gånger på kanske två dagars arbete, men ändå. En mindre grej.
Transportbandet är kanon. Att kunna justera hastigheten är en bättre finess än jag reflekterat över innan köpet, ex. om det fastnat i nästa instans eller stockar sig med mycket kubbar. Att justera den hydrauliskt i sidled är ingen jättegrej, men visst, man sparar ju en del sekunder för varje gång man gör det, och kör man ex. i tre pallar eller en stor tippvagn är det en väldigt angenäm grej att slippa tänka på. Smidigt.
Mina 15 tons klyvkraft är bra. Den matar igenom i stort sett allt, även om någon hamnar åt fel håll. Plus för att Tajfun till skillnad från Bala (förr i alla fall) tänkt på att sätta ett stöddigt mothåll bakom klyvdelen. Min klyvkil på min gamla 410 böjde sig ordentligt ibland och vi fick slå den rät med slägga ett par gånger. Denna sitter stadigt.
Plus också för att det är en enkel process att starta och stänga av. Huvudströmbrytare och av/på-knapp på dosa med kabel på säkert tre meter borgar för att man slipper gå fram och tillbaka runt maskinen. Bra ergonomi och logistik.

Buren är delad som på många moderna maskiner = inte så tungt att lyfta, för det blir ju några öppningar på en dag. Balan var rätt tung faktiskt.
Ett minus är att tajfunen faktiskt skvätter en del spån upp mot ansiktet. Det har faktiskt hänt att jag fått ganska stora spån i ögontrakten. Känns onödigt, de kunde bara gjort nätet i buren mer finmaskigt kan jag tycka. Man ska inte behöva ha skyddshjälm när man använder en processor. Jag funderar på att sätta ngt tunt där, kanske lite plast från köksrullen eller nåt enkelt. Ingen stor grej.
Prismässigt är en av de stora fördelarna. Vi köpte på Staffans maskin och jag och sambon delar med mina föräldrar. Vi fick 30 (+ moms) för vår gamla som hämtades upp, och vi lade 62 500 per hushåll + moms har jag för mig. 160 papp inklusive allt. Jag hade räknat med upp emot 200.

Det är de jag kommer på nu. Fråga gärna den som är nyfiken. :) Det finns en hel del tillbehör, som dock bekant kostar en del, så vi avvaktar medan jag lär känna maskinen, så får vi se allt eftrersom.

3 personer gillar det här inlägget.
Tompa Tveskägg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:17, 01-10-2008
Ort: Sannum, Nol

magloman

#4 » 22:09:10, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen mkt av det du skriver. Bra o noggrann recension :buga:

Långa stock ska va raka o ligga åt rätt håll för att funka. I mitt fall tjänar jag inge på o köra långt. 3-4m är rätt lagomt. Desto grövre eller krokigare, desto kortare ska dom va. Riktigt krokiga sågar jag av lite med motorsåg först.
Du kan ju ha en elektrisk vid maskin. Lite smidigare.

På min maskin är det heltäckt framför svärdet så inga spån eller olja kommer på operatören.

Buren har två gasfjädrar så den väger nästan jämt.

Min kniv flexar rejält ibland så man tror den ska gå av men det gör den inte.

Stockbord bygger du ju ett eget sen. Ja kollade på några köpalternativ men insåg det fanns snabba pengar o tjäna om man byggde eget. Mitt funkar helt ok.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se