För att göra en grov koll på motorn kan du börja med att ohmmäta alla tre statorlindningarna och kolla att de har någotsånär lika resistans (inom 5 % om motorn har övergångslindning, dvs alla härvor är lika , inom 30 % om motorn har två- eller treplanslindning, dvs en av faserna har längre härvändar än de andra två). Ohmmät eller megga mellan lindningarna och
jord och kolla att det är bra isolation där - minst 10 Mohm. Om motorn har halvdan isolation mot jord men verkar frisk för övrigt, så bör statorlindningen torkas innan man gör en ny mätning och eventuellt provkör. Sådan torkning gör man lämpligen på vintern, det är ganska bekvämt att kunna ställa statorhuset med lindning på kaminen några kvällar, så behöver man inte komma i konflikt med Henne Som Bestämmer genom att ockupera ugnen för ändamålet.
Om du ska byta motorskydd, så se till att välja ett nytt som går att ställa in för rätt utlösningsström (se motorns typskylt). Om vedkapen har nödstoppknapp, så måste motorskyddet vara förberett för sådan (dvs ha nollspänningsutlösning, kallas ofta nollspänningsmagnet). Nollspänningsmagneten kan vara gjord för antingen 230 eller 400 V (beroende på om den är inkopplad mellan någon fas och nollan eller mellan två faser), se till att du får ett motorskydd med samma
spänning på denna som det gamla har.
När det är frågan om maskiner som kan bli stående ute i regn, så är det bättre att sätta båda kabelgenomföringarna nedtill på motorskyddets låda - mindre risk att det regnar in då. Ofta finns det en förberedd utstansning i plasten för att ordna dräneringshål, se till att den blir öppen på den kortsida som vetter nedåt.
Det finns inga krav på elinstallatörsbehörighet för att reparera en maskin med elutrustning, det är bara fasta installationer i byggnader (och i vissa fall fordon eller fartyg) som är behörighetspliktiga i Sverige. I andra länder kan regelverken se annorlunda ut.
Men även om arbetet inte kräver behörighet, så finns det ändå ett myndighetskrav på att den som utför arbetet ska "äga nödig kännedom".
Och om maskinen är så modern att den är eller borde vara CE-märkt (alltså tillverkad eller importerad
ungefär 1996 eller senare), så åker en eventuell klåparreparatör på att ta över produktansvaret från tillverkaren om en felaktig reparation ställer till med skada.