Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Vedsåg

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Pianogreen (trådstartaren)

#1 » 09:43:38, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har övertagit en såg som på bilden. Troligen är den ok men sladdlådan har varit öppen och sladdarna har torkat och vissa lossnat. Är det någon som har en manual så att man vet hur den ska kopplas och kan kolla om allt ser bra ut? Jag kan ingenting om sånt här och hoppas på all hjälp.

Googlebild för uppmärksamhet.

Bild
Senast redigerad av magloman 09:51:56, 04-08-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: la in bilden
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier



johaniskogen

#2 » 10:12:40, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simpelt pådrag med inbyggt motorskydd?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702

#3 » 10:20:49, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ett jobb för en elektriker, han behöver ingen manual för att göra det. Manualer brukar inte heller omfatta elschemor för dessa saker.
Skulle nog ta mig en rejäl fundering över placering av på/av-brytaren också. Inte så kul att behöva sträcka sig över vid klingan om man behöver få stopp snabbt.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

2 personer gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

v702

#4 » 10:22:54, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

johaniskogen skrev:Simpelt pådrag med inbyggt motorskydd?


Vad är det för fel med det och vad kan man ersätta det med? Frågar bara för att jag har två likadana.
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mikkel

#5 » 12:14:53, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en gammal Faxe vedkap eller liknande. Hittade denna gamla Faxebroschyr med nödstopp och som v702 påpekar att nödstoppet verkar sitta svåråtkomligt på din vedkap.


Med "sladdlådan" antar jag att du menar kapslingsboxen med av/på med motorskydd i. Ditt ser ut att kunna vara från Malmbergs, dom fanns på JULA men ersattes av liknande RUTAB för några år sedan. Första bilden är en box från Malmbergs. Hittade även en manual som jag TROR hör till en RUTAB, alltså inte till Malmbergs.
Som sagt så skall detta kopplas av elektriker, vilket absolut inte jag är :grin:
Bild
Bild
Bild
Nedanstående bild tillhör förmodligen inte Malmbergs utan KAN vara en RUTAB.
Bild

En tanke, om någon har varit inne och tagit lös sladdar i boxen så kan det bero på att motorskyddet är trasigt, i så fall köper du en ny box med motorskydd, då ska du kolla så att det har samma märkning, t.ex 4,0 - 6,3 A så att det passar din elmotor. Det står på motorskyddets framsida.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Pianogreen (trådstartaren)

#6 » 20:57:04, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får nog bli en elektriker. Men man kan ju alltid pröva själv och sätta dit en jordbrytare innan man startar :)
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier

uppland2

#7 » 21:00:25, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pianogreen skrev:man kan ju alltid pröva själv och sätta dit en jordbrytare innan man startar :)


Jordbrytare!?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Pianogreen (trådstartaren)

#8 » 21:01:39, 04-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SKoja bara. Tanken var att om man hade kopplat fel skulle jordfelsbrytaren rädda mig.
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier

ac tc

#9 » 13:54:14, 24-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är egentligen ganska enkelt men jag tror nog du ska ta en elektriker till hjälp.
Om brytar lådan står öppen så har men troligen börjat med att leta nåt fel...
- jag skulle börja med att kolla motorn så den är schysst. Man brukar ofta leta fel på motorer från brytare då den oftast är bekvämare att komma åt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Pianogreen (trådstartaren)

#10 » 18:37:17, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Det här är egentligen ganska enkelt men jag tror nog du ska ta en elektriker till hjälp.
Om brytar lådan står öppen så har men troligen börjat med att leta nåt fel...
- jag skulle börja med att kolla motorn så den är schysst. Man brukar ofta leta fel på motorer från brytare då den oftast är bekvämare att komma åt.


Har du tips på hur man kan kolla motorn? Jag har inte koppplat in ström till den ännu? Måste försöka fixa detta nu eftersom veden börjar sina :)
Pianogreen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:20, 28-07-2018
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 425 Terrier

torbjorn_forsman

#11 » 00:08:19, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra en grov koll på motorn kan du börja med att ohmmäta alla tre statorlindningarna och kolla att de har någotsånär lika resistans (inom 5 % om motorn har övergångslindning, dvs alla härvor är lika , inom 30 % om motorn har två- eller treplanslindning, dvs en av faserna har längre härvändar än de andra två). Ohmmät eller megga mellan lindningarna och jord och kolla att det är bra isolation där - minst 10 Mohm. Om motorn har halvdan isolation mot jord men verkar frisk för övrigt, så bör statorlindningen torkas innan man gör en ny mätning och eventuellt provkör. Sådan torkning gör man lämpligen på vintern, det är ganska bekvämt att kunna ställa statorhuset med lindning på kaminen några kvällar, så behöver man inte komma i konflikt med Henne Som Bestämmer genom att ockupera ugnen för ändamålet.

Om du ska byta motorskydd, så se till att välja ett nytt som går att ställa in för rätt utlösningsström (se motorns typskylt). Om vedkapen har nödstoppknapp, så måste motorskyddet vara förberett för sådan (dvs ha nollspänningsutlösning, kallas ofta nollspänningsmagnet). Nollspänningsmagneten kan vara gjord för antingen 230 eller 400 V (beroende på om den är inkopplad mellan någon fas och nollan eller mellan två faser), se till att du får ett motorskydd med samma spänning på denna som det gamla har.

När det är frågan om maskiner som kan bli stående ute i regn, så är det bättre att sätta båda kabelgenomföringarna nedtill på motorskyddets låda - mindre risk att det regnar in då. Ofta finns det en förberedd utstansning i plasten för att ordna dräneringshål, se till att den blir öppen på den kortsida som vetter nedåt.

Det finns inga krav på elinstallatörsbehörighet för att reparera en maskin med elutrustning, det är bara fasta installationer i byggnader (och i vissa fall fordon eller fartyg) som är behörighetspliktiga i Sverige. I andra länder kan regelverken se annorlunda ut.
Men även om arbetet inte kräver behörighet, så finns det ändå ett myndighetskrav på att den som utför arbetet ska "äga nödig kännedom".
Och om maskinen är så modern att den är eller borde vara CE-märkt (alltså tillverkad eller importerad ungefär 1996 eller senare), så åker en eventuell klåparreparatör på att ta över produktansvaret från tillverkaren om en felaktig reparation ställer till med skada.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#12 » 10:36:25, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den där lilla skulle jag bara koppla förbi motorskyddet och sätta i kontakten för att se om motorn snurrar igång...håll koll på nolla och skyddsjord så inte någon av dessa kopplas till lindningen, de tre faserna spelar ingen roll i detta läge. ( rotationsriktning, går den åt fel håll, byt plats på två faser.)
- går säkringen så är det slut med motorn om allt runt ikring snurrar som det ska och inte sitter fast.
Går motorn utan att låta som ett utslitet hjullager så är det bara att sätta i ett nytt motorskydd.
- låter den illa eller skjuter säkringar så är det bara att byta motor, en så liten motor lindas inte om- det blir dyrare än en ny. ( lagerbyte är dock ingen större konst att göra själv, lagertyp står nog på typskylten.)
- om motorn byts pga att säkringarna går så ska det även bytas motorskydd, ett trasigt sådant kan skada motorn- dvs det kan vara grundorsak till motorhaveri.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Volvot24

#13 » 17:05:50, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

En liten fråga.

Är det inte en jädrans massa bök, att mata vaggan med virke?
Typ tunga lyft och ont i ryggen...

Behöver ju vara minst två man!

.

Typ dubbla jobbet än att såga med motorsåg.

Sågade upp 6 m3 i dag.

Behöver inte ens el.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

ac tc

#14 » 08:27:19, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar bra jmfr med att stå som en metkrok och dela virket på marken med motorsåg.
- grovt får man fortfarande kapa med sågen då det helt enkelt blir för tungt att lyfta på, min gräns går vid runt 20 cm i dia.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Peter Persson

#15 » 08:42:47, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stockbordet tycker jag är det viktigaste i en vedanläggning, vilken maskin man sen kör med är inte lika viktigt men bordet. Utan det blir det jobbigt med vilken maskin som helst.
Detta förutsätter dock att du har något att lyfta upp stockarna på bordet med :grin:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se