Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Råkade köpa en grej...

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Mikkel

#46 » 21:16:16, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blir affär så kommer det bilder. :photograph:
Ställningen/bordet borde man väl kunna ta på släpet som det står och sågdelen vid sidan om.
Ja det är faktiskt så nästgårds så jag funderar på att ta traktor och skogsvagnen med kran. :driver:
Bamsesågens ställning är väl lite tyngre att lyfta på släpet.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



LeifAndersson (trådstartaren)

#47 » 22:53:37, 24-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bamsesågen är inte lätt att demontera för transport, den levereras normalt hopsatt och justerad från tillverkaren som ett stort jädra kolli! Så man brukar få transportera den som den är, men den går att flytta på en normal skoterkärra. Finns en bamse i grannskapet, och den brukar andelsägarna transportera på vår skoterkärra när den ska flyttas.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mikkel

#48 » 14:21:00, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev affär, 15 lappar med kedjeslip, extrakedjor, lite annat braåhajox tex 50 st 3 m 20mm-armeringsjärn, en kraftuttagsaxel mm. Prisdiskussionen avslutades med mitt starkaste argument att norrlandsgurun Leif Andersson säger att det inte ska kosta mer än 15 papp, så fick det bli. :mrgreen:
Bilder kommer ikväll. Det får väl bli en egen tråd för den behöver lite service och goda råd.
Leif hade rätt att den är stor att transportera men det gick...........
Allt är omöjligt, bara man vill !

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson (trådstartaren)

#49 » 16:16:12, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till "husbehovssågarklubben", du blir säkert nöjd med den där! Bamsen är lite kraftigare allt med sig, men det krävs att den ställs upp väl även den om den ska gå riktigt bra! Man tror inte att den grova "huvudbalken" kan vrida sig, men det krävs justering trots det. Skulle nästan tro att Bamsen är känsligare om det är lite fel när den liksom kan "vrida" sig om den inte står perfekt. Men så är det ju med alla sågar, det är uppställning och justering som gör det där lilla extra. Vi har kört mycket med mobil bandsåg, och det är nyckfullt! Ibland bara jäklades det fast den skulle vara korrekt uppställd, och så bara flyttade man sågen lite och vägde in den på hytt och då kunde det funka hur bra som helst. Det var egentligen bandsågarnas tekniska egenheter som gjorde att vi bestämde oss för en kedjesåg av något slag fast det är simplare teknik. Och det är 15-20 år sedan man försökte filea någon stock med kedjesåg, men så här långt är jag mer än nöjd att valet föll på en kedjesåg.

Och förra helgens provsågning är nu avslutad på riktigt, nu har bakorna blivit till 50cm ved och ger just nu värmen i kåken! Går fint att såga 50cm ved direkt i gripen på skogaren med motorsåg, hade fått till 3 gripar som skivades upp på en kvart eller så.
Sedan tog det längre tid att stapla eländet i en stor skopa för transport till pannrummet... Det är ju fan att det alltid ska bli något riktigt urbota manuellt arbete oavsett vad man gör! :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ghaven

#50 » 16:42:00, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Husbehovsagarklubben var en bra ide og gjene noen bilder på maskinistenes forskjellige løsninger og sager som jeg vet at det finns en del av hvis lef tillater i tråden
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Mikkel

#51 » 18:42:52, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Affär blev det och jag tackar för medlemsskapet i "Husbehovssågarklubben" :thumme: Jag ska väl inte kapa Leifs tråd men en bild smyger jag in :mrgreen: Efter en 7-jädrans dag att få hem Bamsesågen så känner jag mig mer som Skalman…...helt utmattad. Men det blir en annan tråd. Här uppställd hos säljaren.
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

LeifAndersson (trådstartaren)

#52 » 12:47:40, 01-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet av en kvaddad 20 fots container? Ska bara använda bottenplattan till botten/golv i mitt såghus. Behagligare att gå på ett ordentligt trägolv än på betong. Och fick man tag i en botten från en container så kunde man bygga det mesta av såghuset i verkstaden och bara ställa det på plats till våren. En containerplattform blir inte riktigt bra när de är för höga, när de ofta är konstruerade för 30t last. Men botten från en slaktad sjöcontainer skulle bli lämplig.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se