Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Råkade köpa en grej...

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

LeifAndersson (trådstartaren)

#1 » 20:46:52, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Impulsköpte ett litet sågverk!




Bild
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



Skru'are

#2 » 20:55:28, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Sågat virke eller fräst timmer? El eller bensin? :skriva2: :photograph: :photograph:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#3 » 20:57:14, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur litet?
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#4 » 21:01:23, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

El, klarar 5,5m längd och grovleken får vi se. Tror inte det är bekvämt/möjligt att såga de grovlekar de snackar om! (60cm)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#5 » 21:13:29, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en skojig hobby att såga virke. Speciellt om man har egen skog där man får några vindfällen ibland. Sedan så kan man göra sig lite specialdimensioner och längder som inte finns hos byggmax och andra liknande varuhus.

Efter ett tag så vill du även ha en hyvel för att få exakta mått eller specialprofiler. Sedan så kommer önskan om en virkestork och en timmerfräs. Då blir det dags att ordna till logistiken runt sågen så att det blir smidigt att lyfta timmer och få bort bräder, plank och bakar.
Errare humanum est

7 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

63an

#6 » 21:47:01, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir att ljuta då så den står fast 60 cm är ju svintungt på den längden verkar de gå att lira med matningen? :idea:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

johan.eriksson

#7 » 21:54:31, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gratulerar, där kommer du att ha många roliga stunder framför dig.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Mathias Lindgren

#8 » 21:58:20, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en solosåg m6 ett tag. Fungerade bra.
Dock så slet den alltid svärdet snett (ej längre 90 grader på kedjespårsytan mot ovan/undersida svärd) och då drog den alltid uppåt eller nedåt(tror det var nedåt) Tog ett tag innan jag fattade att svärdet var så himla kinkigt.

Om du har möjlighet att montera den fast på en betongplatta med ett stock bord framför så är det också att föredra.

Saknar mitt sågverk...
Med en förbannad envishet och en gnutta tur går det mesta
Användarvisningsbild
Mathias Lindgren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:12, 21-03-2008
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: PC120
BM 500

dejvi

#9 » 22:42:22, 08-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är riktigt kul det där. Köpte själv en bamsesåg i sommar, har väl sågat ett 30-tal stockar på den nu och är nog lite imponerad. Inte kan man tävla med Kara-cirkelsågen nere på byasågen, men det går åtminstone så pass snabbt att man inte hinner tröttna.

Sågade mycket stockar i storleken runt 50cm i brösthöjd, inga problem på bamsen. Då var jag ensam hela tiden också. Lyfte på med kran förståss...tungt att hantera blocken, men man lär sig snabbt knepen.

Provade klocka lite också, snittade ca 30min per stock (50cm), då sågade jag så mycket plank som möjligt o bräder från sidoutbytet. I tiden ingår också att barka o stapla/ströa virket. Tycker det är helt godkännt. Gissar att vi på cirkelsågen hade sågat upp samma stockar på knappt 10min då med 4man och då återstår att barka o ströa ännu. Men ska man såga bara bräder förlorar man nog mycket mer. Är lite snål på klingsågen som bamse marknadsför.

Vill gärna få tips på hur man sågar när det är tjur i virket. På cirkelsågen har man ju mothåll att trycka mot o kan på så vis tämja tjuren lite. Men på bamse/solosågen ligger ju blocket stilla o drar det sig far toleranserna direkt... Sen handlar det väl lite om att lära sig att hitta/se spänningar i stocken o få bort så mycket som möjligt av tjuren när man blockar, men ändå...någon som har tips?

1 person gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

fretchi

#10 » 17:13:16, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farsan har en liknande, bamsesågen tror jag det är. Han hade problem med att stocken sviktade när han kom mot sista brädan. Löstes till viss del genom att montera en löstagbar aluprofil mellan upplagen som stöttar bättre. Men en hyvel är nästintill ett måste ändå om det handlar om tunnare brädor.

Edit: Kan tillägga att han nu skulle komplettera med elektisk matning och automatisk smörjning av svärdet. Gravitationsmatningen lämnade enligt honom en del att önska, och det blev ett jäkla vevande när det blev lite volymer att såga. Kan vara värt att tänka på :smile: .

Själv har jag länge varit sugen på ett bandsågverk, men utan direkt behov har det varit svårt att motivera :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

DNBM

#11 » 18:35:08, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill gärna få tips på hur man sågar när det är tjur i virket. På cirkelsågen har man ju mothåll att trycka mot o kan på så vis tämja tjuren lite. Men på bamse/solosågen ligger ju blocket stilla o drar det sig far toleranserna direkt... Sen handlar det väl lite om att lära sig att hitta/se spänningar i stocken o få bort så mycket som möjligt av tjuren när man blockar, men ändå...någon som har tips?[/quot


Riktig rejäl tjurstock tycker jag du ska göra ved av. Tjur brädor och plankor vrider och böjer sig och är bara ett otyg att ha tycker jag då.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

Ivar Risslén

#12 » 19:01:50, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som Bamse kommer med som nyheter har funnits sen lång tid tillbaka hos Logosol. Det finns olika modeller av stockstöd att köpa som tillbehör från fabriken.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Gustavors

#13 » 19:22:28, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipmall för kedjorna. 2-3 extra kedjor.
Stoset för spånsugen. Spånsug med slang.
En vinkelhake graderad i tum.
En stockvändare
De höga stockhållarna "XL".

Är min rekomendation.
MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

LeifAndersson (trådstartaren)

#14 » 20:02:14, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick med 5 kedjor och ett extra svärd plus en riktig bra slipmaskin enligt säljaren, slipmaskin har vi redan men i den sitter 0,325 så då slipper man byta slipskiva när något ska slipas. Och det blir fint att ha sågens slipmaskin monterad i såghuset. Ett par gamla stockvändare med riktigt träskaft har vi också sedan tidigare så de får förlängt förtroende.
Funderar på hur stockmatningen ska fixas, som det är i dag funderar jag på den gamla lösningen att rulla fram stocken till sågen på en "tralla", då kan sågen och vedmaskinen dela på samma stockbord. Vedmaskinen blir "direktmatad" från bordet och till sågen får stocken åka "tralla" 5-6 meter i sidled och kommer fram till sågen i lagom höjd att bara rulla upp på sågen. Vi får se vart det hamnar, men det är tanken just nu! :thumme:
Men att ha både såg och vedmaskin i samma "hus" med ett gemensamt intag känns lockande. Men som sagt, vi får se hur det blir med det! Mina projekt brukar som bekant inte landa riktigt som det var tänkt från början! :???: Men får man fler funktioner i samma byggnad så kan man få lite högre standard på prylarna när kostnaderna blir fördelade på fler funktioner hoppas jag.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#15 » 20:31:44, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skruvat ihop det mesta på sågen i eftermiddag, tjuvstartade lite när det var tänkt som fredagssyssla. Måste säga att det är otrolig passform och finish på prylarna. Men lite som att sätta samman Ikea-möbler är det, bara med den skillnaden att alla prylar finns med, och för att vara på den säkra sidan så skickade de med en ordentlig påse märkt med: Reservskruv! :thumme:
Montaget gick bra trots lite mysko monteringsanvisningar och i ett fall hade jag fått fel anvisning till de prylar jag köpt! Men det ordnade upp sig efter ett telefonsamtal, korrekt manual kom på mail på några minuter efter samtalet! Nöjd med både produkt och säljare i vart fall så här långt. Blir provkörning så smått i helgen, får se om man är lika nöjd efter det testet? Har kört lite gammal Legosol tidigare med motorsåg, och inte blev man speciellt imponerad av den! Men känslan av de här prylarna är ändå att det är helt andra prylar det här är frågan om, så vi får se om den motsvarar förväntningarna. Tycker det var bra att de plockade ihop en anläggning som är körklar och även har utrustning för drift en lite längre tid, inget försäljarsnack och bantade "startpaket" som man raskt får komplettera för att kunna använda efter provkörning. Blev t.o.m. avrådd att köpa ett tillbehör för några tusen kronor när säljaren inte tyckte att det ökade kapaciteten, möjligen bekvämligheten något men han tyckte inte det var värt pengarna!
Ska skiva upp lite torrt granbarkborretimmer i helgen, lika bra att testa på något motsträvigt när man ändå ska testa! :grin: :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se