Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Råkade köpa en grej...

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

magirus

#16 » 21:35:18, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och bilderna kommer sen på kvällen :hurra: :buga: :mon:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 



LeifAndersson (trådstartaren)

#17 » 22:37:09, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:...och bilderna kommer sen på kvällen :hurra: :buga: :mon:


Det får vi se! Går det åt skogen så kanske jag har "glömt" att ta med kameran. :vissla:
Har som mål eller kanske snarare förhoppning att få till 25-30 2"x3" som om det går bra. Blir i så fall resvirke till ett förråd på "skullen" i stora stallet. Under alla förhållanden så blir det bara provsågning, sedan blir det vinterförvaring i maskinhallen för sågen i väntan på ett riktigt såghus. Men det vore skoj att få provköra lite innan den ställs undan i väntan på eget tak över huvudet. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

igelkottar

#18 » 22:38:51, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lycka till Leif :thummar: (även med bilderna) :photograph:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

ghaven

#19 » 03:41:19, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lykke til med solo sagen .En artig hobby å lage eget trevirke. Etter å ha stilt og justert på alt som kan beveges uten å få virket bra ble den gamle sirkelsagen på gården pensjonert og jeg kjøpte en norvood som ble bestilt som en blanding av 26 og 29 etter eget ønske for noen uker siden. Pluss at jeg ikke kunne dy meg for å bygge noe eget utstyr og modifiseringer. Første sagingen ble til 38 2x8 30 2x2 og 20 2x4 på ca 6 meter til en bekjent, pluss en del bord a restene. Du kommer til å ha det artig med den sagen er jeg sikker på , jeg er nok blitt hektet på saging kan en si. Ser frem til noen bilder fra sagingen og komentar om sagen. Hilsen ghaven

2 personer gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Fosson

#20 » 10:46:49, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:.......i väntan på ett riktigt såghus. Men det vore skoj att få provköra lite innan den ställs undan i väntan på eget tak över huvudet. :thumme:



Logosol använder fortfarande mobiliteten som ett försäljningsargument till sin sågar, men alla jag ser bygger såghus istället :grin:
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Andy80

#21 » 10:59:54, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

DNBM skrev:Vill gärna få tips på hur man sågar när det är tjur i virket. På cirkelsågen har man ju mothåll att trycka mot o kan på så vis tämja tjuren lite. Men på bamse/solosågen ligger ju blocket stilla o drar det sig far toleranserna direkt... Sen handlar det väl lite om att lära sig att hitta/se spänningar i stocken o få bort så mycket som möjligt av tjuren när man blockar, men ändå...någon som har tips?[/quot


Riktig rejäl tjurstock tycker jag du ska göra ved av. Tjur brädor och plankor vrider och böjer sig och är bara ett otyg att ha tycker jag då.


Prova att vända blocket då och då och såga från båda sidor
Andy80
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:42:10, 08-10-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymac 580B

LeifAndersson (trådstartaren)

#22 » 11:05:25, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:
LeifAndersson skrev:.......i väntan på ett riktigt såghus. Men det vore skoj att få provköra lite innan den ställs undan i väntan på eget tak över huvudet. :thumme:



Logosol använder fortfarande mobiliteten som ett försäljningsargument till sin sågar, men alla jag ser bygger såghus istället :grin:


Som jag ser det så är grejen med ett litet sågverk att man kan gå ut och skära till lite virke en regnig dag, när det blivit lite tid över och då vill nog de flesta stå under tak. Det där med mobiliteten tror jag är överskattat. Möjligen på de enklaste anläggningarna kan det vara av betydelse, men på lite mer avancerade anläggningar så är det nog mer eller mindre stationärt bruk som gäller. Det tar ju ändå mycket tid att justera in en anläggning om resultatet ska bli bra, så där faller mycket av mobiliteten tror jag.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Fosson

#23 » 11:28:33, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag håller med till fullo, jag har aldrig sett någon som släpar ut sågverket i skogen.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

ghaven

#24 » 12:09:02, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ikke hva som menes med tjur, men om det er spenninger i stokken som menes pleier jeg å sette stokken på høy kant og skjære bord av de verste slik at bøyen blir på flatsiden og ikke der det er smalest. På sirkelsagen var det ingen problem da pressrullen trykket stokken inn, men en må passe på å se om virket bøyer seg og snu stokken deretter. På nye sagen har jeg noen ganger spendt fast stokken for at den ikke skal bøye seg og løfte seg fra anlegget ellers blir det tynnere i ene enden. Men kommer vel an på hvor stiv benken er. Vet ikke om solosagen er stiv nok til å sette fast stokker med bøy som kommer til syne etter noen kutt
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Fosson

#25 » 12:12:50, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stockar med mycket tjur i sig blir ved direkt hos mig. Jag har inte tålamod längre att hålla på med bräder och plankor som är tjurved i.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Trondos

#26 » 14:41:44, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjurved, er ikke det vi i Norge kaller for tennar, eller reaksjonsved?

Se på side 7 her:
http://www.trefokus.no/resources/filer/ ... skaper.pdf

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

LeifAndersson (trådstartaren)

#27 » 21:27:50, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:Ja, jag håller med till fullo, jag har aldrig sett någon som släpar ut sågverket i skogen.


Ja varför skulle man, möjligen om man ska bygga något på en bergstopp någonstans? Och i mitt fall blev det ju till att skaffa en förbaskat lång kabel...
Senast redigerad av LeifAndersson 21:37:04, 16-11-2018, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#28 » 21:32:02, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Fosson skrev:Ja, jag håller med till fullo, jag har aldrig sett någon som släpar ut sågverket i skogen.


Ja varför skulle man, möjligen om man ska bygga något på en bergstopp någonstans? Och i mitt fall blev det ju till att skaffa en förbaskat lång kabel...

:wave: är det inte smidigare med ett traktordrivet elverk, du har ju ändå med dig traktorn för att dra fram stockarna...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Lars_karlsson

#29 » 21:34:14, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Tjurved, er ikke det vi i Norge kaller for tennar, eller reaksjonsved?

Se på side 7 her:
http://www.trefokus.no/resources/filer/ ... skaper.pdf


Är rätt,, kallas också dragved eller tryckved, beroende vilken sida den finns :shake_hands:
Är egentligen en styrka fast svårt att jobba med

1 person gillar det här inlägget.
Lars_karlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:36, 02-09-2007
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6000
Ih 674 såld
valtra 900

Ivar Risslén

#30 » 21:53:56, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man bygga något litet i skogen så kan man använda "Timmerjiggen" och några lämpliga bräder. https://www.logosol.se/store/timberjig-minisagverk.html
Det var med den som jag började att såga upp vindfällen för att sedan skaffa mig en Solosåg M6HD med elsåg. Den fick jag till ett bra pris på en bondauktion för drygt 10 år sedan. Timmerjiggen har jag även använt senare för att blocka längre stockar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se