Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Bamsesågens äventyr

104 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 19:02:40, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då har jag köpt en begagnad Bamsesåg, årsmodell 1995. Köptes av en "granne", 3 km bort. Här börjar äventyret att få hem den.... :svettas:
Färden börjar på hemmaplan med att jag sätter på min hemsnickrade träram på släpet som fungerar för transport av långa bräder eller som nu en längre manick.
Bild
Träramen spänner jag fast med spännband.
Bild
Färden går över stock o sten
Bild
Här står den klar för lastning
Bild
Lastning genom att tippa släpet bakåt och dra upp den på reglarna. Färden går hemmåt.
Bild
5 cm tillgodo mellan sågbalken och bilen. Körde med öppen lucka för säkerhets skull.
Bild
I bakänden spikade jag fast den.
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Mikkel (trådstartaren)

#2 » 19:33:08, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hemma så skulle den lastas av också....och nu var jag ensam.....men skam den som ger sig :mrgreen:
Tippning av släpet och hasa ner på träramen
Bild
Med tippat släp hasade jag för hand så bakändans ben kom på backen, sen drog jag med bilen så den hasade ut på kanten (jag har ju ingen tipp på släpet så tippning blir frikopplat släp och veva på stödhjulet).
Bild
Tippade vagnen igen och passade in två lecablock precis och så drog jag av den för hand.
Bild
och huxflux så stod den på sina egna ben
Bild
Motordelen var en tung klump. Fick bli en liten specialpall på pirran och in i verkstan för omvårdnad.
Bild
och nu till en fråga...den lilla bulten i den stora bulten, kan det vara en låsskruv eller fäste för skyddsplåt ?
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

magirus

#3 » 20:12:21, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :mon:
magirus
 

LeifAndersson

#4 » 21:13:45, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen kan ju säga annat än att det är en gedigen konstruktion. Tänk om man kunde få dit solosågens kuggstångslås på stocklyften, då vore det så bra det kan bli på en kedjesåg. Stål känns ju gedignare än aluminium, och enkelt att rikta och laga om man har lite "otur". Aluminium detaljer som skadas lär det bara vara att byta ut. Jag kollade lite reservdelspriser innan köp, och det är frågan om att det inte skulle löna sig att köpa en hel bänk när de säljs till specialpris och stuva undan som reservdelar! :insomnia: :klia:
Men just den där stocklyften och det nya kedjesågaggregatet gjorde att jag föll för solosågen, för det var just en begagnad Bamse jag sökte egentligen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ptr

#5 » 21:27:13, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De fungerar bra de där. Finns en del trix och fix dock.

Den ellådan är bra, trodde jag havererat min men det visade sig att det kommit in spån ända in i relät! Det var knökafullt därinne och då fungerar det inget bra.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#6 » 21:31:35, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Senast redigerad av Ptr 21:43:52, 25-11-2018, redigerad totalt 1 gång.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#7 » 21:34:38, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

och nu till en fråga...den lilla bulten i den stora bulten, kan det vara en låsskruv eller fäste för skyddsplåt ?
Bild[/quote]

Denna bulten med en skruv på är en viktig säkerhetsdetalj, det är kedjefångaren som förhoppningsvis ska fånga kedjan när den hoppar av eller vid kedjebrott.

Men attbropå avhoppade kedjor - ingen vistelse farmaför eller bakom svärdets förlägning - för kedjan, spikskott eller trasiga tänder kan få för sig att komma ut ut ena eller andra hållet, även om risken är liten kan knsekvensen blir onödigt stor.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

InläggDetta inlägg har raderats av Ptr den 21:47:21, 25-11-2018.
Anledning: Dubbelt

Mikkel (trådstartaren)

#9 » 21:55:40, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då vet jag vad det var för en liten skruv på bulten. Säkerheten först :thumme:
Den där kuggstångslåsningen på solosågen verkar vettig, ska söka o se om det syns på något youtubeklipp eller manual.
På denna Bamsesåg finns det ett sprintlås på en rulle på veven. En sprint som går in i en rulle och låser. Det sprinten har fastnat i rullen och handtaget är en liten plastknopp som man inte vågar ge för mycket våld. Så nu kan man inte veva på stocklyften. Men det ska fixas.
Det är nästan lika roligt att laga o mecka som att använda prylarna man köper :grin:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ivar Risslén

#10 » 22:18:34, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade du köpt en Solosåg så hade du lagt den ensam på takräcket till bilen. Det skiljer mycket i vikt. När en Bamsesäljare ringde till mig och ville sälja en såg så frågade jag vad den vägde. Det kunde hon inte svara på, bara att den nog var för tung att lyfta för en man.
Stål är bra men det rostar om det inte är galvat eller rostfritt. Solosågen är det bärande i eloxerad aluminium och klarar bra att stå utomhus året runt. När det blir skador är det bara att köpa nya delar man blir inte lurad att lägga ner jobb på att försöka rikta och laga. En fördel till är att varje stocklyft har egen vev så att man kan såga parallellt med fibrerna eller om man vill göra koniska bräder. Sedan så håller jag med Leif att reservdelar kostar. Den vanligaste orsaken till skador på sågbänken är orsakade av traktorer.

Att montera samma höjdinställning på en Bamse som på solosågen är nog lätt. Det är bara en kuggstång och en klinkmekanism för varje stocklyft. Man borde även kunna montera en elmotor som sköter att lyfta stockarna med lämplig automatik.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ptr

#11 » 23:16:30, 25-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som är det fina med Bamsesågn är att det är en vev till alla stocklyftare. Inte bra jämt men ofta och går att lösa med några klossar istället om man vill "canadasåga" som solofolket kallade det vid något tillfälle.

Angående lastning på släpkärra finns instruktion till det där man änvänder motordelen som motvikt och väger upp släpet.

Men attbropå väga, när du ställt upp sågverket löst utana att skruva fast det in något så skruva tvärgående plank och sen lägg något på detta i framkant då det är hög tyngdpunkt och när man vänder stock mot sig ståendes bakom balken kan man råka ut för att hela riggen vill välta mot en. Samma problem finns på Solosågen. Risken inte jättestor men helt onödig.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Mikkel (trådstartaren)

#12 » 04:27:19, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det en Bamsesåg för att min granne sålde en Bamsesåg, så jag behövde inte välja. :mrgreen:
Det är bra att få läsa era erfarenheter, för och emot, det ger en insikt i sågarens arbete och utmaningar. Det där med att såga parallellt med fibrerna tex. Vintern blir nog lång så jag ska nog hinna läsa på och skriva i trådarna innan våren kommer.
Att väga upp med motorn förstod vi men då skulle jag haft ett släp med längre drag, förbaskat eländigt kort drag på mitt släp. :ohnej: Eller så ska man dra med en sportbil cabriolet.

Tanken är att jag ska ställa den vid mitt stockbord som jag byggt till vedmaskinen, fast i andra änden. Stockbordet är drygt 6 m långt och rymmer ca 25 stock i ett lager och lastas med skogskranen direkt från skogen. Har planer på två enklare såghus, ett för vedmaskinen och ett för sågen i var ende på stockbordet. Men så är det det där med planer :vissla:
Senast redigerad av Mikkel 20:48:08, 26-11-2018, redigerad totalt 1 gång.
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ivar Risslén

#13 » 06:54:24, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ungefär samma historia som när jag skaffade min solosåg. Av en tillfällighet så var det en auktion 6 km hem ifrån där det fanns en som inte blev för dyr. Jag hade funderat på en Bamse tidigare för den syntes stadigare.

När jag hade bestämt mig var jag skulle ställa sågen så gjorde jag en liten bädd av grus med en betongplatta på toppen så att jag kunde få samma höjd under alla fötterna på sågen.

En sak som jag har upptäckt är att det är bra precision när jag sågar längder upptill 4,5 m sedan så får jag för mycket överhäng så timret böjer sig. :klia: Jag har standardmåttet 2 m mellan stockhyllorna och 1 m förlängningar i varje ände av sågbalken. Jag har inte kommit mig för att köpa mig någon extra stockhyllor då jag tycker att de har varit för dyra.

Nät du bygger dig ett såghus bygg det inte för tätt, då blir det för dammigt inne där då du sågar, det hjälper inte riktigt med att ha en spånsug.
Errare humanum est

4 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

LeifAndersson

#14 » 13:46:52, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag skulle ha en Bamse i dag så skulle jag omedelbart bygga om så man står still vis "startsidan" och vevar fram sågen som det ser ut på min solosåg. Kändes mycket bättre att vara på lite avstånd från motor och kedja under sågningen! Köp "veven" med linhjul från Logoisol och bygg om till stålvajer, funkade långt över förväntan. Även de som har äldre solosågar och tittat på min kommer att bygga om och flytta tillslaget och vev till samma plats som på min såg.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ptr

#15 » 14:28:14, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Om jag skulle ha en Bamse i dag så skulle jag omedelbart bygga om så man står still vis "startsidan" och vevar fram sågen som det ser ut på min solosåg. Kändes mycket bättre att vara på lite avstånd från motor och kedja under sågningen! Köp "veven" med linhjul från Logoisol och bygg om till stålvajer, funkade långt över förväntan. Även de som har äldre solosågar och tittat på min kommer att bygga om och flytta tillslaget och vev till samma plats som på min såg.


På bamsesågen sätter man dit drivning istället. Väldigt enkel konstruktion.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se