Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Bamsesågens äventyr

104 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera såg- och vedmaskiner här

jonnordvall

#46 » 19:47:26, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bli av med det är väl inget större problem på landet...... så länge det är någorlunda hanterbara volymer.
Men vore som kul att hitta någon nytta av det :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990



Mikkel (trådstartaren)

#47 » 20:13:35, 16-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle tillverka en pelletspress.
En med skruv

eller en med rullvalsar

eller en brikettmaskin
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

ante.b

#48 » 20:18:45, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:Blir intressant att följa. Köpte en exakt likadan såg i somras jag också. Årsmodell 1995, med vanlig målad sågbalk. Vet inte när de blev rostfria men efter 95 tydligen...

Är det 5,5 eller 7,5 kW motor på din?

Har handbok om det behövs.

Har också hunnit med lite modifieringar. Kan nog försöka ta lite bilder på det också. Finns lite ideer att bygga egen cirkelsåg också... Men för mycket annat som ska hinnas med.

Är ju många här som håller på med husbehovssågning...borde finnas en tråd med lite sågnings tips o tricks. Är ju ganska samma teknik med solo o bamse. (O bandsågarna också iofs)

Lycka till med sågen!


Har du handboken så kanske du kan kolla hur man justerar svärdet så det är i lod med stockhyllorna??
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Realmode

#49 » 08:11:27, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en svärdshållare i lite olika modeller. i änden en magnet som hjälper svärdstoppen lite.
annars brukar jag mäta mellan svärdet och stockhållaren, utan kedjan där, funkar bra och jag har aldrig krökt något svärd så jag ser inte att det ska vara ett stort och återkommande bekymmer.
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

ante.b

#50 » 19:22:27, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Realmode skrev:Jag har en svärdshållare i lite olika modeller. i änden en magnet som hjälper svärdstoppen lite.
annars brukar jag mäta mellan svärdet och stockhållaren, utan kedjan där, funkar bra och jag har aldrig krökt något svärd så jag ser inte att det ska vara ett stort och återkommande bekymmer.

tar man i svärdstoppen och böjer för att få lika avstånd vid svärdstopp och svärdsfästen mot stockhyllorna?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Ptr

#51 » 19:51:49, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på var det blivit krokigt.

Bäst blir att ta dän värdet och serva det. Försiktig ihopknackning av bommarna och riktning. Har inte fått kläm på det riktigt än.
När kedjan inte glappar i spåret både styr det bättre och det blir inte grader på samma sätt. Men blir det för trångt blir det varmt och inte bra alls.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

ante.b

#52 » 19:55:56, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Det beror på var det blivit krokigt.

Bäst blir att ta dän värdet och serva det. Försiktig ihopknackning av bommarna och riktning. Har inte fått kläm på det riktigt än.
När kedjan inte glappar i spåret både styr det bättre och det blir inte grader på samma sätt. Men blir det för trångt blir det varmt och inte bra alls.


Så ett nytt svärd sågar exakt efter montering och inte kilformat?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Realmode

#53 » 20:56:17, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det är väl inte helt säkert. Rullar etc kan ju slitas men jag har aldrig varit med om att svärdet inte hållit riktning om kedjan är likvärdig på bägge sidor. köpte min ny och den kalibrerades innan leverans. Det var 2014 och funkar än. Jag vänder svärdet då och då men inte med något system.
Realmode
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:58, 08-08-2007
Maskin: BM 430
Ferguson Grålle TEF 20
Kockum 836B
Garret Kockum 820
Ferguson 35 23C

PeterR

#54 » 21:35:23, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart Du skall bygga en pelletspress! Avsättning är ju det minsta problemet nu.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

ante.b

#55 » 09:52:53, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Realmode skrev:Jag har en svärdshållare i lite olika modeller. i änden en magnet som hjälper svärdstoppen lite.
annars brukar jag mäta mellan svärdet och stockhållaren, utan kedjan där, funkar bra och jag har aldrig krökt något svärd så jag ser inte att det ska vara ett stort och återkommande bekymmer.


Hej, om det inte måttet stämmer längsmed svärd och stockhylla hur justeras det då ? annars blir ju bräder/plank kilformat sett från ändytan
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Ptr

#56 » 17:50:05, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ante.b skrev:
Realmode skrev:Jag har en svärdshållare i lite olika modeller. i änden en magnet som hjälper svärdstoppen lite.
annars brukar jag mäta mellan svärdet och stockhållaren, utan kedjan där, funkar bra och jag har aldrig krökt något svärd så jag ser inte att det ska vara ett stort och återkommande bekymmer.


Hej, om det inte måttet stämmer längsmed svärd och stockhylla hur justeras det då ? annars blir ju bräder/plank kilformat sett från ändytan


Är svärdet rakt men det blir snett ändå så går det att lägga i under den del som sågen sitter på. Men har det varit rakt så borde det fortsätta att vara rakt. Stocklyftarna kan vara något för löst justerade med, kan vara meckigt att få det helt bra och lagom tajt.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ivar Risslén

#57 » 18:22:36, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På konkurrenten Logosols Solosåg så är det lätt att justera att svärd och stockhylla är parallella även att alla stockhyllor håller samma höjd.
När jag köpte min begagnade Solosåg så sågade jag 4 meter långa 1x6" med en noggrannhet på en millimeter. Nu har jag lite sämre måttnoggrannhet p.g.a. av att den har blivit lite mer kantstött och på påkörd av en traktor en natt. Efter den olyckan fick jag inte till samma måttnoggrannhet som innan fast jag bytte de synbart skadade delarna.
Jag har inte kollat på någon Bamsesåg hur de har löst justeringarna för ofta så har ägarna varit så rädda om sågen så att jag nästan inte har fått titta på deras verk. Men hur man ska justera borde tillverkarna i Ske-å kunna svara på.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ante.b

#58 » 20:20:52, 16-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:På konkurrenten Logosols Solosåg så är det lätt att justera att svärd och stockhylla är parallella även att alla stockhyllor håller samma höjd.
När jag köpte min begagnade Solosåg så sågade jag 4 meter långa 1x6" med en noggrannhet på en millimeter. Nu har jag lite sämre måttnoggrannhet p.g.a. av att den har blivit lite mer kantstött och på påkörd av en traktor en natt. Efter den olyckan fick jag inte till samma måttnoggrannhet som innan fast jag bytte de synbart skadade delarna.
Jag har inte kollat på någon Bamsesåg hur de har löst justeringarna för ofta så har ägarna varit så rädda om sågen så att jag nästan inte har fått titta på deras verk. Men hur man ska justera borde tillverkarna i Ske-å kunna svara på.


Är ett jonsered 600 med elmotor som jag har men det borda vara lika sågen logosols med elmotor men det kanske är stockhyllorna som justeras? på jonsered så är det räls med fasta stockhyllor de går ej att ändra.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

Mikkel (trådstartaren)

#59 » 13:21:50, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en Jonsered 600 så ser den inte exakt ut som en Bamse men titta 19min 15 sek in i denna så ser du när han kollar inställningen.

På min Bamse-instruktion så står följande instruktion vid problem.
Bild
Den nedre/undre av de tre rullarna (muttrarna syns utifrån) är excentrisk och kan spännas så att vagnen rullar med minimalt glapp. Vagnen är ju helsvetsad med fasta hål för rullarna och den långa sågbalken är ju fast, så om de inte är skadade så borde det bli rakt. Men nu har du ju en Jonsered 600, den kan jag inte så mycket om. Du får visa någon bild på din såg det är alltid intressant och underlättar när man ska ge råd :photograph:
Bild
Excentrisk rulle (den nedre i mitten på bilden ovan)
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ptr

#60 » 19:25:42, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De justerbara lagren är till för att lägga åt lagom så det inte glapper men ändå inte går trögt. Inte för att justera vinkeln. På övre bilden syns hur sågen sitter ihopskruvad med vagnen, lägga emellan där vid behov.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se