Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Bamsesågens äventyr

104 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera såg- och vedmaskiner här

dejvi

#16 » 18:07:14, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir intressant att följa. Köpte en exakt likadan såg i somras jag också. Årsmodell 1995, med vanlig målad sågbalk. Vet inte när de blev rostfria men efter 95 tydligen...

Är det 5,5 eller 7,5 kW motor på din?

Har handbok om det behövs.

Har också hunnit med lite modifieringar. Kan nog försöka ta lite bilder på det också. Finns lite ideer att bygga egen cirkelsåg också... Men för mycket annat som ska hinnas med.

Är ju många här som håller på med husbehovssågning...borde finnas en tråd med lite sågnings tips o tricks. Är ju ganska samma teknik med solo o bamse. (O bandsågarna också iofs)

Lycka till med sågen!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -



LeifAndersson

#17 » 19:20:36, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:
LeifAndersson skrev:Om jag skulle ha en Bamse i dag så skulle jag omedelbart bygga om så man står still vis "startsidan" och vevar fram sågen som det ser ut på min solosåg. Kändes mycket bättre att vara på lite avstånd från motor och kedja under sågningen! Köp "veven" med linhjul från Logoisol och bygg om till stålvajer, funkade långt över förväntan. Även de som har äldre solosågar och tittat på min kommer att bygga om och flytta tillslaget och vev till samma plats som på min såg.


På bamsesågen sätter man dit drivning istället. Väldigt enkel konstruktion.


Tänkte köpa elmatning till min Solosåg, men blev avrådd av säljaren! Han sade att det var effektivare att handmata när känslan annars går förlorad, och tyckte jag skulle testa den nya handmatningen innan jag funderade på elmatning. Nu efter en kortare test så är inte elmatning något jag funderar på i nuläget. Som en annan Solosågsägare sade som har samma matning men en lite annan bänk: En elmatning är inget för själva sågningen, utan är mer att betrakta som en hjälp för den som har svårt att veva sågen av någon anledning. Han hade provkört med elmatning på en visning men inte blivit ett dugg köpsugen. Min tanke var annars att själv bygga en matning efter eget huvud, med gränslägen, reversering och en massa sådana idéer. Men nu lägger jag den energin på att få till ett bra såghus med praktiska funktioner istället och låter matningen vara som den är så länge! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ivar Risslén

#18 » 19:55:06, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När ni bygger såghusen så kan ni spänna upp en vajer ovanför sågen. Där hänger ni upp spånslangen och elkablar med trissor så att de inte ligger och släpar på golvet och är i vägen när man går.
Errare humanum est

5 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mikkel (trådstartaren)

#19 » 21:21:18, 26-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorns märkning är vänd mot en plåt så det går inte att läsa, kanske med en tandläkarspegel, i instruktionsboken står 5,5 hk maskinskrift och 7,5 hk handtextat, säljaren minns inte. Det ska jag nog klura ut.
Instruktionsboken dryper av fett som en ål stekt i smör :mrgreen: så det är inget bra ex att ladda upp på downloads heller.

Logosolens matning ska studeras. Men jag börjar med Bamsen som den är utrustad så får vi se vad det blir.

Såghusen tänkte jag lägga upp lite skisser på. Ska mest vara ett skydd för regn o sol under sågtider och övrig tid skydd för maskinerna. Kanske blir det löstagbara eller öppningsbara luckor. Man vill ju gärna stå öppet när det är hyfsat väder.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ivar Risslén

#20 » 00:32:44, 27-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både Bamse och Logosol har bilder på olika såghus på sina hemsidor.
Om du registrerar dig på deras hemsidor så får du deras reklamtidningar kostnadsfritt. De innehåller olika reportage på vad folk har tillverkat med de olika sågarna.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dejvi

#21 » 21:32:59, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med sågen?

Laddar upp broschyr o instruktionsbok så finns det sparat här på forumet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

4 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Mikkel (trådstartaren)

#22 » 23:24:00, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt där dejvi. :thumme:
Ställningen står ute under en pressenning och sågmotorn i verkstan.
Det har inte hänt så mycket mer än att jag har börjat göra en inköpslista.
Kommer att serva upp den och då kom manualerna som på beställning.
Efter julhelgen blir det ut å fälla lite o köra hem så jag harnågot att såga.

Har försökt lossa låsbulten som spärrar vevhjulet. Men det är en plastknopp som inte tål så mycket våld.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ptr

#23 » 00:06:48, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där finns ett forum som heter Alternativ.nu som har en grov genomgång av småskalig sågteknik. Man måste logga in för att komma åt den under "handbok".
http://handbok.alternativ.nu/Övriga_ä ... Sågteknik. 
Är ju magstarkt att knycka hela texten så därav länk, även om det är mindre poppis på forumet.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Ptr

#24 » 00:12:06, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är den delen av texten jag själv bidragigt med - så den tycker jag mig kunna dela med mig av även här.

Exempel på sågteknik
Här nedan följer ett exempel på sågteknik av en stock, detta är ett av många sätt för att uppnå samma resultat

Sågning med stocken liggandes på ett fåtal stockhyllor och som man reglerar tjockleken genom att höja eller sänka stocken får man börja med att såga dalsidan, eller insidan på böjen, då den är svår att lägga med ryggen upp på ett bra sätt.

Höj, spärra hyllan vid topppänden (bamsesåg) och sänk tills måttet blir samma från kärnan till sågsnittet på båda ändar. Var inte rädd för att ta lite för mycket bak, men överddriv inte då virket slår sig ännu mer då.

Såga.

Vänd stocken ett halvt varv och höj till rätt höjd, det är nu man får bestämma sig för vilket sortement man ska ta ut ur blocket. Räkna med lite vingelmån, och bli inte förtvivlad när det inte stämmer! En vanlig grovlek på kedjan ger en kvarttum sågspår, vilket är lite mer än 6mm.

Ta ut klensortement av lägre kvalite under snålbaken på ryggsidan, de duger till strö.Ta ev en till för att få en mera symetrisk start på det som sen ska tas ut.

Vänd sen stocken så att insidan på kröken av de sidor som är bak kvar hamnar uppåt och lägg en plan sida mot anhållen. Lås fast lite lätt först och upprepa att veva upp,spärra och sänka. Om man nu tittar efter kärnan i den yta man sågat så ser man hur stocken ligger, jämför med balken på något sätt, de ska vara paralella. Lås fast ordentligt så att inte stocken vrider sig, det är retligt med propellervirke.

Såga

Vänd stocken ett halvt varv och sen är det dax att fundera på vilken blockbredd man ska ha och om man ska ta ut nåt kantsortiment, nåt klenare under baken kanske två eller nåt grövre på ena sidan. Blocket bör bli så symetriskt över kärnan som det går, och helst lika i båda ändar.

Såga

Vänd ställ in och såga, först tills där blir blockbredd, sen från vart håll på blocket, vänta dock med sista snittet tills det finns två block att lägga biten imellan innan den sågas så är det ofta lättare att få den hyfsat rak.

Om det är mycket spänning i virket kan man behöva kila lite bakom svärdet när man sågar för att det ska gå rakt, men inte för mycket för då svänger det av det i stället, och det följer inte mycket till logik så det är till att prova sig fram.

Annars så är en standardlösning på nästan allt som avviker vid själva sågningen - fila eller slipa. Går sakta, går varmt, går trögt, styr dåligt, spånet dammar ja det går att fylla på länge!

2 personer gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Mikkel (trådstartaren)

#25 » 00:20:03, 24-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativ.nu är jag registrerad på så det var ett bra tips.
Inser att det finns en hel del man kan läsa på om sågning.
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Ptr

#26 » 16:33:12, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkat igång min Bamsesåg igen efter lite för lång vila. Men återigen så lägger oljepumpen av. Aldrig så slitt på snäckdrevet av plast så stannar oljepumpen. Något tryck ger väl inte den sortens pump att tala om, eller är där något annat fel tro. Gammal olja hade bekat i så kughjulet gick trögt så det var väl den primära orsaken den här gången.
Jag får så fula kliande utslag när jag änvänder mineralolja så därför kör jag vegolja. Men veifan om de inte blir allt sämre de där oljorna i takt med att de höjer priset!

Det jag nu undrar är om det är någon som vet vilka flöden det handlar om? Om man skulle skippa mekaniske pumpen och få dit en elektrisk istället.

1 person gillar det här inlägget.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

fretchi

#27 » 22:55:59, 03-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rapsolja har jag hört är ett populärt alternativ om man vill köra på bioolja utan kladdet med ”riktiga” biooljor. Kanske kan funka?

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Mikkel (trådstartaren)

#28 » 18:03:48, 04-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag byggde min vedmaskin så luskade jag efter flöden.
Mikkel @ Stockbord-kap-klyv alltiett

Nu har jag kapat ca 100 kubik utan att behöva byta kedjan, smörjer bra och inte går det åt så mycket olja heller. :grin:

Mikkel skrev:Sågkedjesmörjningen:
Sågkedjeoljan kommer från en dunk som jag hänger i en bygel under pumpen.
Slangen går in och ut i botten på skåpet med pump och vidare upp till sågen.
Får se om det blir någon annan placering av dunken framöver, men detta är enkelt
och jag hade en dunk med "nivåfönster" så man vet hur mycket olja som går åt.
Slangpumpen, blå, (eller Peristaltisk pump på finspråk) kan ställas in på olika flöden
1,2 - 32 ml/min med 3mm slang. Skulle det behövs kan jag byta till 4 eller 5 mm-slang.
En Husqvarna motorsåg kan ställas in på fyra lägen 4 - 20 ml/min, för svärd 18-24 tum
rekommenderas läge 3 = ca 15 ml/min (full effekt 8500 v/min).
Jag har 20-tumssvärd men lite längre kedja (dubbla svärd) det ska väl räcka, får väl prova mig fram.
Bild
Från pumpen upp till röret och sågen, lite trångt under, måste fästa röret i plattan.
Bild
Röret går in i röda svärdsklossen och in i svärdets kedjespår
Bild
Svårt att veta hur mycket två svärd ska smörjas när man bara använder ena halvan på varje svärd.
Det lär visa sig. :grin:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#29 » 09:24:33, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har då äntligen blivit lite såga av på Bamsesågen.
Först lite uppfräschning och nya reservdelar.
Ställningen står nu på gjutna plintar och man kan rulla stockarna från stockbordet intill.

Första snittet
Bild
Tredje snittet, ändstockshållaren sitter så man sågar i träbiten om man inte passar sig, felmonterad?
Bild
Blocket klart, ska ha några stolpar till ett vedupplags projekt
Bild
Mycket spån blir det, tänkte hänga en uppsamlingslåda, tex 20L plastdunk så länge
Bild
Bild

Att såga och räkna på torkmån 4% och de 6 mm som sågen tar är något jag antar man lär sig
har denna snabbguide att börja med
Bild

Sen blåste jag rent med tryckluft och konstaterar att det var kul att såga, i år ska det sågas :grin:
Allt är omöjligt, bara man vill !

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

robin.gustavsson

#30 » 19:09:18, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det härligt med att stå å såga.
Blev några stockar här hemma genom bamsesågen idag. Panelvirke för min del, en tum tjockt och bredd allt mellan 3-7tum.
Man får ut mycket plank ur en halvgrov stock. Räknade lite på Byggmax priser och ligger på över 1000 spänn per stock i vad det skulle kosta på brägårn. Mitt sågverk har då betalat sig.

Ändstoppet är ju gjort för att det precis ska gå fritt, bara skruva dit en bräda och sen justera in den genom att såga förbi den en gång.

Spånlåda är det absolut bästa tillbehöret jag har. Den är på 35 liter och blir full på ett drag.
Tömmer spånet rätt ner i en sopsäck.
När jag fått ihop ett gäng säckar så kommer farsan förbi och hämtar dom och ströar åt hästarna. Liten bytes affär vi har, jag tar hans timmerstockar och han för tillbaka spånet.

Jag byggde min spånlåda själv i plåt utefter bilder på bamsesågens modell.
Kan fixa bilder om du vill?

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk

7 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se