Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Köpa bandsågverk men vilket?

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 14:41:18, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen en tråd om valet av bandsåg

Jag har sporadisk tillgång till grovt timmer som man inte vill spilla till ved utan hellre gör något roligt av.
Att såga panel till ekonomibyggnaderna av normaltimmer är också en kommande uppgift.
Och sist men inte minst så är det ju skitroligt att såga eget virke. :hurra:

Woodland Mills HM126 är prismässigt där jag vill vara men är det det bästa köpet för dom pengarna om man blandar in begagnat (Som det knappt finns att få tag i)
Råd och dåd mottages tacksamt!

Summan blir att jag vill ha ett prisvärt vettigt sågverk, men har begränsning i budget då den ska matcha nyttjan i någon mån, det är liksom min grundfilosofi..
Oavsett vad jag köper så blir det nog en rejäl uppgradering från dagens hemmabygge baserat på en husky med meter svärd.

Bild
Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



jonnordvall

#2 » 14:51:12, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du får många bra svar och att du följer upp det här.
Är en mindre dröm jag har att få såga mitt eget virke:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

LeifAndersson

#3 » 15:04:39, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag rotade rätt mycket i det där innan jag köpte såg, hade bestämt mig för Woodland Mills efter att nagelfarit marknadens bandsågar. Den var tillräckligt bra till det den skulle användas till hur man än vände och vred på det!
Nu blev det ändå ingen sådan utan en ny kedjesåg, men det berodde enbart på att jag fick ett mycket bra erbjudande på en sådan och att den ger mer spån var faktiskt positivt för mig som har tillgång till mycket virke men köper spån för 30-35000/år. :uupps:
Jag är förövrigt mycket nöjd med kedjesågen med elmotordrift så jag har inte ångrat den affären på något vis. Största fördelen som jag ser det med kedjesågen är att det finns nästan inget som kräver underhåll! Jäklas det och man byter kedja och svärd så finns inget mer att mixtra med i övrigt. Och jag har sågat med bandsågar, och där har man fått justerat både det ena och andra innan de funkat som jag vill! Det var baserat på de erfarenheterna jag landade i en Woodland Mills när den är gjord för att vara enkel att handha och justera. Bandspänningen på den är fantastiskt enkel men samtidigt en helt överlägsen konstruktion.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Ptr

#4 » 17:47:50, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många stirrar sig när nog blinda på detta att det skulle bli så mycket mer spån!

Visst - blir lite mer att köra bort men att det skulle motsvara några hemska kostnader för timmret så får det vara dyrt timmer i så fall!

Kedja har en del fördelar med hållbarhet, även om eggen lätt blir skämd där med. Provkörde enklare bandsåg och tyckt eatt där var hopplöst att mata nog så lätt på hand för att det inte skulle bli slött omedelbart, men var man bara det så gick det bra och fint.

Här blev valet en Bamsesåg - mer av slumpen än något annat och är nöjd med den även om där skulle kunna förbättras det med givetvis. Oftast helskrotar jag inte kedja om där är någon spik, och det är väl det jag uppskattar mest hos kedjesågen.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

fretchi

#5 » 19:23:36, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med ett bandsågverk borde ju vara att det är mer lättdrivet. Farsan har planer på att byta sin bamsesåg mot ett bandsågverk, så det är till salu om någon skulle vara intresserad.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

robin.gustavsson

#6 » 19:44:33, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant. Jag och farsan han pratat länge om att köpa ett eget, nu lejer vi in en med ett portabelt woodmizer, tidseffektivt och ekonomiskt men ett j*vla slit när väl han kommer och sågar upp ett par hundra stock på några dar. Så tanken är att kunna ha ett lugnare tempo och pyssla när man har tid över.

Kikade på ett logosol b751?. Smidig fastspänning av stocken och en enkel konstruktion var första intrycket. Lutar åt en beställning till våren. Även woodmizer har några enklare modeller för vettig peng. Sen är ju frågan om du tänkt el eller bensindriven? För våran del blir det el, låter bara illa när det behövs. Helst vill man ju ha som dom mobila med hydraulik till stocklyft, vändare spännare mm. Men då blir det helt fel prisklass.

Jag avvaktar en stund och tänkte göra rätt från början med att bygga om ett gammalt fårhus där man får in allt under tak och en gjuten platta att gå på. Måste börja med att dra ny elmatning några hundra meter dit först.

Skickat från min F5321 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

ghaven

#7 » 03:04:45, 12-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har norwood 29 og synes den er veldig grei og lett operert. Bandspenning kan vel ikke gjøres lettere og adkomst uten verktøy eller noe deksel som trenger av. Valgte 13 hk bensin for en gang i fremtiden å få den på hjul . Ingen justeringer utover montering har vært nødvendig til nå og det har blitt mange hengerlass med tømmer. Veldig fornøyd til nå . Jeg valgte norwood famfor logosol, både på pris og størrelse på stokker som kan skjæres og syntes logosol var litt spinkel ut fra bildene jeg fikk, men disse to sagene er omtrent identiske av utseende og størrelse. Begge selges av logosol, men norwood kunne leveres på tre dager og logosol på tre månder så da var det enkelt syntes jeg

1 person gillar det här inlägget.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

robin.gustavsson

#8 » 22:17:34, 21-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det Anders.b? Blivit nått sågverk än?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Anders.B (trådstartaren)

#9 » 14:16:49, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej,
Men många funderingar och blocketspaningar, är nog kvar i Woodland Mills spåret.
Den som väntar på något gott osv..
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

robin.gustavsson

#10 » 20:12:04, 22-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Samma läge som här då. Blocket har man koll på men de få sågverk som dyker upp där är antingen i andra änden av landet eller åt helvete för dyr.

woodland mills verkar helt klart vettiga. Och prismässigt så ligger ju dom bättre än de flesta bandsågar. Sneglat en del på ett hm130 med bensinmotor.

Har insett att mitt projekt med såghus osv knapp ryms inom min 10 års plan så började fundera på en solosåg istället men ska man ha nå vettiga grejer så blev det lika, om inte dyrare än ett woodland. Tänkte att en solosåg går det ju att ställa undan enkelt när man inte har behov av den.

Får fundera vidare men har då bestämt mig att innan våren ska jag då ha nått sågverk.
Ska rensa en tomt på stora fina tallar som ska jag såga, törs inte leja in ordinarie sågare då han blir så grinig när han kör i spik.



Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

fretchi

#11 » 00:38:48, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Far min slog till på minsta woodmizern. Jag har nog hunnit såga ett 20-tal stockar själv och tycker det funkar kalas. Elektrisk höjdjustering var ett mycket trevligt tillval. Har inte märkt någon direkt oskärpa i sågbandet ännu. Förutom då jag råkade såga i ett anhåll. Lätt hänt man glömmer fälla ner dessa. Det är det enda negativa jag noterat.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

kimmen

#12 » 10:47:21, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försökte citera, men det funka inte :uupps:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

robin.gustavsson

#13 » 11:33:21, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Far min slog till på minsta woodmizern. Jag har nog hunnit såga ett 20-tal stockar själv och tycker det funkar kalas. Elektrisk höjdjustering var ett mycket trevligt tillval. Har inte märkt någon direkt oskärpa i sågbandet ännu. Förutom då jag råkade såga i ett anhåll. Lätt hänt man glömmer fälla ner dessa. Det är det enda negativa jag noterat.
Lt15?
Hade bytt från bamsesåg till band?
Isåfall vad var huvudargumentet för det bytet?

Igentligen borde väl jag köpa ett wood mizer då importören håller till bara en mil härifrån och vet att de är bra folk där och dom slipar band också.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Peter Persson

#14 » 13:47:49, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett Woodlandmills som jag är nöjd med, köpte det 2016 så det har blivit några stockar.. :grin:



/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

kimmen

#15 » 16:51:50, 23-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en solosåg, den enkla varianten. Ojj... vad sågspån det blir, och sen finns det risk att man väcker döda med ljudet från motorsågen, men bra blir det, och vadkul det är
Skulle jag köpa en ny såg, blev det en bandsåg
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se