Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Mariannelund sågverk - är vi fler som har det?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Gjutarolle (trådstartaren)

#1 » 22:32:29, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Kollade runt och kunde mig inte se en endaste tråd om hedliga Mariannelund sågverk. Borde väl Endå finnas ett par maskinister som brukar sådana?
Här i byn finns de iallafall 2st.
1 som förfaller och våran som vi andvänder,
”Storbonden” i byn hade förr en mariannelund såg där min morfar va med och sågade mycket plank, tillslut så ville han ha ett eget sågverk och letade reda på ett eget hederligt sågverk samt en hyvel och byggde upp ett hus för detta (1974) tror jag, han sågade mycket åt sig själv och även en hel del åt andra. jag som liten sågade mycket med min morfar och fick lite pengar som betalt. Sågen finns kvar och andvänds fortfarande inte lika mycket men Gud vad roligt det är att såga :grin:

Grannens sågverk som har tagit pension håller på att bli ett med naturen när hans son istället ställde upp ett larmet sågverk, det är man allt lite avis på får man Endå säga :mrgreen:

Har haft lite problem med att våran såg har velat dra snett, men efter lite omjusterande av klingan verkar de nu funka mycket bättre! Kvar återstår att byta ut liggarna på sågbordet då dom börjar bli väl använda och rundade,,


Bild
Bild
/OLLE

17 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80



magirus

#2 » 23:27:47, 10-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så Vackert!!! :levitera: :buga:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

JD400

#3 » 00:09:02, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häftigt! Men samtidigt ser det ju totalt livsfarligt ut! Ett felsteg där och man kan hälsa hem för gott!

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

johan.eriksson

#4 » 09:40:59, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad har ni för motor i sågen?
Är något visst med gamla sågverk, någon gång i livet ska jag hitta mark så jag kan sätta upp en bänk med min 25hk Torp råoljemotor som drivkälla.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Gjutarolle (trådstartaren)

#5 » 12:30:39, 11-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Vad har ni för motor i sågen?
Är något visst med gamla sågverk, någon gång i livet ska jag hitta mark så jag kan sätta upp en bänk med min 25hk Torp råoljemotor som drivkälla.


Ja visst är de :mrgreen:

Sågen drivs av en gammal bolinder munktell 4cylindrig industrimotor, lite för klen effekt igentligen om de är sega stockar då får man ta några omtag, men tror även vårat bord går lite för fort,
Hyvlen drivs av en luftkyld deutz motor,

Ska lägga ut lite mer bilder framöver men hade varit kul om andra gjorde det samma :photograph:
/OLLE

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

Stridis2

#6 » 14:19:40, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där vevinställningsmekaniken av anslaget påminner om en grannes såg när jag var liten. Har varit med och dragit mycket ytor där i barnaåren. Sågen finns kvar, men ägaren är inte i skick att kunna såga längre. :sad:
Han drev sin såg med en gammal lastbil. Bakändan upphissad (och troligen svetsad diff, men det kommer jag inte ihåg) och en lång plattrem runt bakhjulet till sågens remskiva. Lastbilen var helt upprostad, men motorn gick riktigt fint.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

63an

#7 » 15:58:34, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är som vanligt att den som har gammaldags virkessåg endera är för gammal, då blir det inget riktigt underhåll när de är träbänkar eller så kör de bara tills vidare... nån söderut skrev något om tennsoldater :huh: Vissa människor har inte rätt filosofi om sågverk! :huh:
Ur verkliga livet på vishan Ö-vik på 50-talet: En granne köpte de finaste mekaniskt sågverk bygden skådat, hade en skaplig Fordson fotogenare som drog fanns inga plank alls i detta utan bara stål å riktiga kullager i bänkarna nerljutna pålningar 3-växlad matare rev. någon expert var dit kallad för invägning av hela alltet! Man var ju dit å kollade när de körde. Fordson hade pelle i botten kanske 24 hkr timmer kördes dit å förväntan lika :thummar: Startade med högsta matning å motorn sackade , då var de ju fel men på 2-an då funkade matningen hela bygden var där å tittade :vissla: Nån sa att är klingan filad nej de hade ingen tänkt på så då gjordes den saken på direkten men på baksidan för hand? :huh: Man höll på å till slut så skruvar en dräng i växellådan sen var 2-an växel kaputt! Ena plankan efter den andra visade att klingan svängde i skäret så de blev bara sekunda plank! :coffee: Nu kom någon med den lysande :idee3: att traktorn orkade inte så kraken som fick stå för allt fick tag på en kraftverks 2-cyl kultändare på 36 hkr vattenkyld färskvatten när den var monterad å startades upp så gick väldigt fint men int fan orkade den å inget gjordes åt växellådan fortsättningsvis, nu var klingan så kådig å svart för inget gjordes att den skulle få frigång i spåret... potentiella kunder bara dröp därifrån till slut var all aktivitet över skingrades för vinden!
Men bonn som aldrig fick nån glädje av sågen satsade på en MF å redskap bl.a. Fräs å fick jobb utåt med kyrkogårdar! Sorgligt när fel människor tar över å inte behöver betala! :huh:
Bylins i Högland sågade virke åt folk å de visste hur Vad som gällde om sågning å jag glöömmer inte så lätt sågbänken gick man tryckte lite å de rullade tyst iväg sådana sågverk kan vara värda att satsa på :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Gjutarolle (trådstartaren)

#8 » 22:30:10, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul läsning 63:an! Ligger mycket under du säger!
Min morfar va mycket haj på denna sågen och underhöll den friskt ! Han har byggt en egen maskin man hänger upp klingan och slipar den i.
Men Alla år av sågande och även naturens gång börjar ta på grejerna! Inte något allvarligt men behövs justeras lite så allt går i våg samt renovera bordet då alla 1000 tals stockar som luggit på börjar ta ut sin rätt! Just bordet i sig är jättefint är bara de övre bräderna som behöver bytas ut,
Såghuset är byggt med ganska platt tak vilket resulterar i att de behöver skottas på vintrarna, men far vill vi ska renovera upp såghuset samt byta till riktiga takstolar
/OLLE

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

63an

#9 » 22:50:27, 12-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synd att ta över tråden sådär våldsamt men nämnde aldrig att min far hade haft eget byggt hemma såg å 10hkr kultändare så han frågade ut mej va dom gjorde å domen blev: de går inte 1 år när han hört att de filade klingan på baksidan. Låt du farsgubben bestämma så inte snön får bestämma brukar bli bra det :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Sudderland@home.se

#10 » 18:45:15, 13-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå här finns en till som kör på en Mariannelund, träbänk från 40-talet. En hel del meck har det blivit för en nybörjare för att förstå vad som behövs för att såga rakt. Jag har en 1000 mm klinga och använder likaledes 1000 varv/minut allt drivet med en 15 hästars Hägglundsmotor som helt klart är lite för klen men elmotororer har ju den stora fördelen att de tål att överbelastas ganska rejält om de bara får vila därimellan vilket ju blir det naturliga fallet när stocken ska gå tillbaka och riktas.
Bild
Bild
Bild
Bild

12 personer gillar det här inlägget.
Sudderland@home.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:36:42, 28-08-2015
Ort: Hållen, Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor, MF 135
Motorbrandspruta, Albin 25

SwedEh

#11 » 06:36:04, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Så Vackert!!! :levitera: :buga:


Visst noterade du att det finns ett som inte används och kanske skulle behöva räddas innan det helt återgår till naturen.... :smile:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

63an

#12 » 06:49:06, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär ren å fin ska klingan se ut, bra läggning på klingan sågar lätt å ger snygg yta på planket! Så enkelt om att rensa sidorna på klingan med en kraftig fil som man håller emot å svarvar bort skiten så ingen onödig värme bildas av "skivbromsen" :huh: Ibland kommer stock som vrider sej då går de tungt oavsett :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Kloge

#13 » 11:01:25, 14-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild

Ser ut som mitt sågverk. Finns ingen skylt

2 personer gillar det här inlägget.
Kloge
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:13:37, 18-03-2008
Ort: Oderljunga
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22-49
Volvo T32-55
Volvo Krabat-59
Volvo Buster 320-63

Samuelormes

#14 » 00:39:21, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag anmäler inträde i tråden!
Bild

Vi jobbar nu energiskt med en ordentlig upprustning av gårdens sågverk och har hittills hunnit med dränering i-och runt byggnaden samt monterat cyklon på utsidan. . Härnäst kommer vi gjuta platta och förenkla virkesintag.

I skrivande stund har jag endast bild
på plåten tillgänglig. Är det någon som kan berätta mer om modellen? Förstår jag skylten rätt att den är av modell A5? Jag har verkligen finkammat internet utan resultat. Faktum är att jag inte hittat någon information alls om de olika sågverken från mariannelund.

5 personer gillar det här inlägget.
Samuelormes
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:35, 09-07-2016
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ggh

SK Racing

#15 » 17:50:27, 10-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig tråd, kul att kulturarvet lever vidare :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se