Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Barkfräsens äventyr

80 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Stridis2

#46 » 19:58:19, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte något av alternativen är bra. Du vill ju inte hyvla bort tunna delar av barken, du vill få bort allt så snabbt som möjligt. Vad händer när du kommer genom barken? Jo, då fortsätter du hyvla bort träet.
Men om du nu vill hyvla så titta på hur en hyvelkutter ser ut. Toost:s offcentermontering. Under hans inritade stål ska det vara en rundning in så man bryter spånen istället för att göra jättelånga (minskar också risken för att det fastnar kåda och bark). Eggens vinkel ska vara så när den passerar topphöjden ska bakändan inte ta i materialet, men nästan.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Mikkel (trådstartaren)

#47 » 23:02:14, 26-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha ! Då får jag tänka om. :grin: Är det den övre eller nedre av Toosts förslag som bryter bort barken bäst ? Rundning under hur skärstålet, är det på stålet eller på fasta delen som är svetsad ? Förklarande bild på det vore bra....

Jag hade räknat med att den skulle hyvla bort torr bark och fläka bort färsk bark. Sen blir det lite hyvling på trät om jag drar den för sakta framåt, men det får jag väl lära mig, dvs att anpassa hastigheten som jag drar vagnen framåt.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#48 » 10:31:31, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag sagt innan, jag vet inte hur det funkar att hyvla bort bark, jag bara skriver vad jag tror. Jag försöker bara använda mina erfarenheter om att hyvla trä och att barka med manuell barkspade och flytta över detta på ditt projekt.
Tror du på din idé så kör! Om inte annat så lär vi oss något av det hela (för jag hoppas och tror att du delar med dig av både bra och dåliga erfarenheter).
Jag var precis ute och fotograferade kuttern på en rikthyvel. Första bilden roterar kuttern motsols (fotograferat från remskivesidan) och andra roterar den medsols (fotograferat från arbetssidan).
Bild
Bild

Här syns rundningen i spännlinjalen som bryter spånorna så de blir korta och släpper lätt. Jämför när man handhyvlar. Då kan man få spånor som är en halvmeter långa! Inget bra i maskinen.
Man ser även att spännlinjalen är konisk så även om skruvarna lossnar så kommer själva spännlinjalen fara ut en aning och låsa stålet så inte allt flyger iväg. Har hört en historia om en kraftig gjutjärnshyvel som antingen hade fyrkantskutter eller klaffkutter (kommer inte ihåg vilket). I båda fallen finns det lite tyngre järnbitar än stålen i en säkerhetskutter som jag fotograferade här ovan. I vilket fall som, något lossnade under drift och for, tack och lov, rakt neråt. Det slog av hyvelns gjutjärnskropp på mitten! :uupps:
Det är alltså mycket stora krafter i rörelse, så Skru'ares påpekande om att tänka på säkerheten är mycket viktigt.

När man hyvlar trä så vill man att stålen rör sig så mycket som möjligt längs med träet för att inte fläka upp. För din del borde det vara tvärt om eftersom du vill slå bort barken, alltså borde du ha så mycket lyft i hyvelstålet som möjligt. En kutter med liten diameter borde göra detta bättre än en stor. Jag gissar att det är lättare att ta all bark i ett spån istället för att ta flera tunna lager. Man borde kunna ha ett hjul som går framför kuttern och bestämmer hur djupt kuttern går. På detta vis får man en automatisk följning av stockens form. Justerbar höjdskillnad mellan kutter och hjul ger att man kan justera för olika tjock bark.
En hyvel vill man ha så vass som möjligt för att lätt kunna hyvla och skära genom träet. En barkspade ska vara lite halvtrubbig så den inte skär ner i träet. Jag gissar att du slår bort barken lättare med din kutter om den är trubbig eftersom den då inte skär av barken, men å andra sidan så kommer det att gå hemskt tungt om stålen kommer ner till träet.

När det gäller hållfastheten på framför allt stålen, men även kuttern, så har du en hård nöt att knäcka. Ju mindre stålen sticker ut från kuttern desto starkare blir det, men samtidigt kan du bara ta tunnare spån.
Ju flackare anfallsvinkel stålet har mot träet desto tjockare (och därmed starkare) blir stålets tvärsnittsarea, men ju mer man vinklar stålet desto längre ut mot periferin kommer detta på kuttern och försvarar denna. Det är här vi går mot Toost:s övre vänstra stål. Jag tror (än en gång baserat på hur en hyvelkutter ser ut) att du ska ligga där, alltså högt upp till vänster.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Toost

#49 » 16:25:51, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag sticker in en besservissernäsa igen...:-)
det blir ju naturligtvis skillnad då man har ett stillastående skär (handhyvel) som åker längs en bräda, då kan spånan bli lika lång som brädan, skillnad mot en snurrande cutter där skäret bara är i ingrepp under några grader av varvet, den spånan blir av naturen kortare.
Däremot tror jag fortsatt att du måste ha ett rätt rejält snedställt skär, annars fyller du upp med kladd framför skäret och då slutar den skotta bark omgående. -Se Stridis understa bild.
eller lite som den här :

Bild

( Hör till en Festool elhandhyvel, "FESTOOL HYVELKUTTER HK 82 SD".
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#50 » 23:00:16, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På större stationära hyvlar har man raka skär, i alla fall på de jag har tittat på. Där bygger det på att spånen vill slängas ut från kuttern av centrifugalkraften. Oftast har man en styrning för spånen så de följer med ett halvt varv och kastas nedåt på en rikthyvel och uppåt / bakåt på en planhyvel. Om man sedan låter spånen hamna på golvet eller om man har en spånsutshuv som suger upp dem är upp till var och en.
Jag tror man använder snedställda skär, som på Toost:s senaste bild, för att få en slätare yta utan de typiska kutterslagen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Skru'are

#51 » 23:36:58, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att krångla till det med ett spiralformat stål och motsvarande kutter för att barka av stock är nog overkill i kubik.
Lägg en bråkdel av det på att få en stabil kutter och infästning av stålet.
Eller en bra olycksfalls- och livförsäkring, med tanke på familjen, om du fortsatt inte skall ha en sådan kutter; av normal modell.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#52 » 23:52:41, 27-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det sent så min hjärna är nog än mindre aktiv än vanligt... :vissla: Men jag måste fråga (ursäkta om det framkommit tidigare i tråden), varför vill du ha stål över huvud taget? Vore det inte enklare att göra en "kutter" / vals som på Bark-Lasse? En massiv järncylinder med spiralvridna fyrkantsjärn påsvetsat. Detta fungerade bevisligen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel (trådstartaren)

#53 » 00:06:57, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Stridis o Toost för bra kommentarer. :buga: Det blir sena kvällssvar från min sida nu. Kvällsmacka med fika och maskinisten :coffee:

Ett förtydligande ang "Kutter" som inte blir en hel vals utan en axel 30mm med två gavlar på 150mm. Däri mellan öppet.
Så det finns större utrymme för spånet att flyga i än i en tät kutter.
Som sagt, något ska vi lära av detta, kan bli ombygge tills det blir bra.
Att ha en stödrulle eller hjul som går före och djupjustering kan bli en bra justering om den tar för mycket av trät.

Nya bilder som visar alternativen X. Y och Z.
Bild
Bild
Bild

Att jag från början tänkte mig alt Z var för att det skulle bl lättare att svetsa fast det svarta plattjärnet mot axeln och gavlarna.
Alt X verka ju påminna om Stridis bilder på skärstålet i kuttern när det gäller vinkeln mot trät Den är lite knepigare att svetsa symetriskt på plats-
Alt Y blir nog svårast att svetsa.
Går nu och väntar på Laserskärningar och axeln som behöver ett spår för krysskilen.
Laserskärningarna som är på gång mostvarar Alt Z och X. Kan ev även passa för Alt Y-
Funderar på om det räcker med två skärstål i stället för fyra :klia:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Simon_91

#54 » 02:03:18, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju Mikkel inne på ett annat spår som säkert är värt att prova med, men jag fyller på med lite industribarkning ändå.

Bild
1st platta, verktyget som skjuvar av barken. Hårdmetalspets som är fastlödd.

Bild
Armen som plattan är skruvad i, sedd från inmatningssidan, rotationsriktning utritad.

Bild
Och en bild från internet på hur det kan se ut monterat.

Armarna roterar runt stocken som matas igenom. När stocken når armarna pressas dom isär. Luftbälgar reglerar verktygstrycket.

Skulle jag provat detta så skulle jag haft en rund egg, rak till ”eftersläpande” skärvinkel och labbat med verktygstrycket. När en riktig barkmaskin fungerar bra blir det bara en svettig hinna kvar på stocken där barken skjuvats loss, inga vedskador.
Sedan beter sig gran och fura olika med, granbarken tenderar att bli långa slamsor.

Det är nog inget enkelt problem du valt att lösa, mycket har nog provats igenom åren :idee: :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

Mikkel (trådstartaren)

#55 » 06:09:35, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där barkmaskinen är mycket effektiv, tror att det är så Cambion fungerar. :thumme:

Nu är det inte vanlig barkning detta handlar om. Det är bara de träd som är barkborreangripna som ska barkas och de kommer sedan att sågas upp i bräder eller klyvas till ved. De rundade bakarna blir ved.
Det innebär att det inte gör något om trät på bakarna hyvlas av lite. Det kan även vara bra om barkmaskinen "fräser" ihjäl barkborrelarverna eller barkborrar som hunnit längre i utvecklingen.
Jag har under flera år handbarkat med barkspade och fått kontroll på angreppen, men det är ett jobb jag vill kunna effektivisera i den lilla skalan. Nu står hela landet inför en stor utmaning, titta på alla bruna granar efter vägarna.

Det var när jag köpte en begagnad Bamsesåg som möjligheten kom att sätta en barkningsmaskin på den. Ett alternativ kan vara Bamsefräsen, men då fräser man ju ner mer av stocken då den inte följer stockens form.
Allt som underlättar kampen mot barkborrar är värt att prova. :hota:
Allt är omöjligt, bara man vill !

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#56 » 08:47:54, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där ser man, jag hade alltså missat information (igen...). :vissla:
Två laserskurna gavlar med en axel igenom. Då är i alla fall en sak enkel att ordna, och det är läget på plåtarna. Skär ut tappar i de svarta plåtarna och motsvarande hål i gavlarna. Då är det bara att sätta ihop allt som ett pussel, spänna ihop med en skruvtving och svetsa. Blir kanon! :mrgreen:
Jag har gjort massor med konstruktioner på det viset. I lite kraftigare plåt brukar jag förstora hålet två tiondelar på alla håll jämfört med tappen. Tillräckligt bra precision för det som jag har gjort.

Jag tror Y-modellen är bäst rent hållfasthetsmässigt, men där får du nog ett annat problem. Barken kommer att tryckas in i centrum av kuttern, mellan stålen, och kommer inte ut. Skulle jag välja så hade jag gjort som bild X.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel (trådstartaren)

#57 » 23:35:30, 28-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, X får det bli. Imorn blire svejsning. :thumme:
Å bilder på de :photograph:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#58 » 12:34:49, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi en plan och tillverkningen kan börja ! :hurra:

Först vagnen som ska löpa på Bamsesägens balk. Här försökte jag att få köpa en färdig vagn från Bamsetillverkaren, men det gick inte så då får jag tillverka en själv. Mycket trevlig personal att tala med på Bamsesågstillverkaren.
Här ser vi Bamsesågens vagn som den nedre röda delen.
Bild
Motsvarande till Barkfräsen blir lite ändrad i måtten så den passar för barkfräsen.
Bild
Testar så den rullar bra på balken. Fick låna kullagerhjulen som ska sitta på sågen. Sågens ska jag renovera o sätta på barkfräsen.
Bild
Nu helsvetsad och med gångjärn ovanpå för lådan med motor o fräsrulle.
Bild
Sen var det lådan med motor, klokoppling, axel och fräsrulle. Förberett borrade hål för flänslager i gavlarna.
Bild
Vill ha en lucka så man kan skruva fast skärstålen från ovansidan. Ska få en täckplåt som lucka.
Bild
Klokopplingen. Lite knepigt att få allt att linjera, får nog skimsa motorn på foten. Finns det tips om hur man linjerar på något bra sätt ? :klia:
Bild
En jämförelse med ritningen. Måtten på ritningen stämmer inte riktigt längre då vissa saker hade missats, verkligheten fick bestämma :lmao:
Bild
Fortsättning följer. :grin:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Stridis2

#59 » 15:42:25, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En undring om barkborrarna. De lever väl i det tunna skiktet mellan barken och veden? Om man slår av barken så dödas väl en del, men inte alla? Ska du bränna barken efter du har slagit av den eller hur gör man?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mikkel (trådstartaren)

#60 » 19:06:18, 30-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De första veckorna efter angreppet så är de bara larver, som små vita risgryn, dom kan inte överleva om man barkar av. Brukar komma mycket smågrodor och fåglar som mumsar i sig larverna. Om de hunnit utvecklas till skalbaggar så är det bra om de blir dödade i fräsen. Jag har använt en motorsåg och kört svärdet på tvären tidigare. Har även kört med en Woodwizard, en hyvel man sätter på motorsågen. Jag har samlat upp det avrivna på en presenning och eldat upp dem för säkerhets skull i en eldningstunna.

Planerar att sätta uppsamlingsplåtar under, kanske med ett transportband och sedan ner i en säck. Kan ju vara praktiskt att ha även för sågspånet som inte samlas upp vid sågning. Antar att det flyger omkring sågspån både här o där. Vid sågen har jag även tänkt ha en spånsug kopplad.
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se