Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Ta bort bett på flishugg

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

Bengt Erik Eriksson

#16 » 23:16:58, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erjohuggen är en trumhug som har en uppvarvande remtransmission. 1-2eller 1-3 typ.. Så trumman varvar väl 1000-1500rpm.. Hade väl fyra olika traktorer för den och det var väl bara den sista som verkligen orkade med den. Det var zetor 8011 och 10046. Valmet 6400 och same laser 150. Alla utom den sista fick slita ont med den men det vaf heller inte förrän med valmeten jag kom på att ta ur två av knivarna. Samen var väl lite överkvalificerad körde den på 1000 rpm uttag och halvt varv men var ändå den ende som brännde remmar istället för att få motorstopp.

Jag hade inget istället för stålet. Det balanserade ändå när jag tog ur de som satt mitt för varandra. Stålet satt i ett kilformat fack med en stålhållare som klämde fast stålet mot ena sidan.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



kimmen

#17 » 23:44:14, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Erjohuggen är en trumhug som har en uppvarvande remtransmission. 1-2eller 1-3 typ.. Så trumman varvar väl 1000-1500rpm.. Hade väl fyra olika traktorer för den och det var väl bara den sista som verkligen orkade med den. Det var zetor 8011 och 10046. Valmet 6400 och same laser 150. Alla utom den sista fick slita ont med den men det vaf heller inte förrän med valmeten jag kom på att ta ur två av knivarna. Samen var väl lite överkvalificerad körde den på 1000 rpm uttag och halvt varv men var ändå den ende som brännde remmar istället för att få motorstopp.

Jag hade inget istället för stålet. Det balanserade ändå när jag tog ur de som satt mitt för varandra. Stålet satt i ett kilformat fack med en stålhållare som klämde fast stålet mot ena sidan.


Tack, jag skall prova ta bort två stål. Blir om en månad. Tyvärr så har jag bara 540 varv på uttaget och direktkoppling.( Enkel kina flisare)
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Bengt Erik Eriksson

#18 » 05:49:28, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär 20 år senare pga denna tråd väcks tanken att trumman i min hugg kanske blev oval av att gå med bara två knivar. Förstod det inte då men minns jag fick något problem med den.

En skuvhugg är nog mindre känslig för det men det kanske är klokt att ha en barlast kva på platsen eller att vända kniven helt enkelt.

Kimmen. Vad har du för traktor? Var i varvtalsregistret har du 540 v på tappen? Viktigt vid flisning att det ligger vid max effekt. Tappar den ändå varv så ställ undan två stål från motskäret och se hur det fungerar.
Du ska absolut inte övervarva huggen iaf. Ohälsosamma saker kan komma flygande på de mest -oväntade/önskade ställen då.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 06:22:54, 20-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson

#19 » 06:07:14, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

databonden skrev:.

Nu funderar jag om man skulle kunna ta bort två bett (den har ju fyra) för att på sånt sätt få den att göra litet mindre mängd flis per tidsenhet. Funderar dock om det kommer att försöka trycka in virke i de öppna hålen i huggskivan eller om det funkar. Om någon testat något liknande?
Eller måste man tillverka någon form av täck-plåt till de öppna hålen?

Synpunkter mottages med stor tacksamhet! :-)


Tror inte du lär få in något i de hålen.
Mitt tips idag är helt enkelt att ställa in två motstående knivar i botten så att de inte är med och hugger i virket men att du har vikten av dem kvar så det inte blir någon punktförändring av huggskivans massa.
Är helt enig med dig att minska mängden flis per tidsenhet för att minska stockningen i sållet.

Mindre antal knivar ger nog traktorns insprutningspump bättre med tid att reglera upp bränslet så att du därför inte tappar i varv och håller kapaciteten uppe.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

kimmen

#20 » 12:26:26, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Såhär 20 år senare pga denna tråd väcks tanken att trumman i min hugg kanske blev oval av att gå med bara två knivar. Förstod det inte då men minns jag fick något problem med den.

En skuvhugg är nog mindre känslig för det men det kanske är klokt att ha en barlast kva på platsen eller att vända kniven helt enkelt.

Kimmen. Vad har du för traktor? Var i varvtalsregistret har du 540 v på tappen? Viktigt vid flisning att det ligger vid max effekt. Tappar den ändå varv så ställ undan två stål från motskäret och se hur det fungerar.
Du ska absolut inte övervarva huggen iaf. Ohälsosamma saker kan komma flygande på de mest -oväntade/önskade ställen då.


Jag har en Kubota 4200, tror det är ca 35 hk på tappen. Den varvar ca 2500 för det ska bli 540 varv på tappen, finns ett märke på varvräknaren
Ska prova ta två stål och vända dom, eller ta bort helt, ska se vad som är bäst
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

joachimk

#21 » 19:10:58, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svårt att se att skivan kan bli oval på denna om 2 bett inte skär. Den drivs direkt med axel från traktorn och är tung och stadig.
Bild

Skivan är tjock och har 4 bett.
Bild

Då varvtalet går ner eller det blir för mycket ris i tuggen stå ståckar det var pilen visar.
Bild

Ca 2 cm mellan järn som förhindrar att det slipper genom annat än flis.
Bild

Med 1000 varv på ca 75% (traktor med 70 hk) så "flyger" det 5-6 meter utan problem med en flishög som är ca 2 meter hög. Då jag körde på 540 så fick jag en hög 2-3 meter från tuggen. Orsak att det blev testat var byte av traktor och fel typ av axel fäste. Ved upp till 15 cm går genom utan att ta alltför hårt på traktorns varvtal. Med större så måste man släppa på matningshjulet och låta traktorn återhämta sig. Min gisning (otestat) är att även om man hade en traktor med 200 hk så skulle det stocka upp med ved runt 20 cm. Det blir för mycket material i för liten öppning.

Att ställa knivar jämt med skivan borde inte ställa till något. Att ta bort dem skulle medföra att en massa material blir ohackat då det slipper genom den stora öppningen som lämnar då kniven försvinner. Med en liten traktor kan 2 knivar vara lösning som gör den användbar.
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684

databonden (trådstartaren)

#22 » 21:16:52, 23-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående talare! Bra bilder! :thummar:
1000varv är att föredra, men huggen är väl inte gjord för det egentligen, eller är det någon som vet?
Det var stor skillnad med två inställda bett, kan verkligen rekommenderas! Körde all grövre ved på 540, maxgas på traktorn ca 600 varv kanske? Jd 6200 på 84hk. Gick fint och blev mycket bra flis. Mindre spån och litet grövre flis. Allt som är mindre än 15cm gick fint på 1000varv.

Min har nog stockat med 100hk tidigare också, allt över 15cm var en riskfaktor. Har vridit sönder en drivaxel och efter ombyggnad med brytbult har jag kört av bultar då och då. Värst är det med torra granar som blir till spån, då hinner den inte blåsa ut allt material. Det är själva stockningen i utblåset som orsakar stoppen. Men edsby / drivex är ju känd för sin fina fliskvalitet så detta är väl nackdelen då. Svårt att få allt och om man fick allt så vill man väl bara ha mer! Tror inte att det hjälper fast man skulle ha en gammal scania-motor, det blir väl bara större haveri!
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

baklänges

#23 » 20:54:00, 05-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Nån som vet hur power control på edsbyhuggen fungerar rent elektriskt? Där är ju en elventil som öppnar mot tank det är jag med på men kan man justera vid vilket varvtal den öppnar?
baklänges
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:38, 15-08-2008
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 641
Case IH 585XL
BM 600
Kato HD308US


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se