Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Ta bort bett på flishugg

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera såg- och vedmaskiner här

databonden (trådstartaren)

#1 » 12:59:03, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en drivex 250 med mekanisk matning och har litet problem med den. Har försökt få den att göra litet grövre flis, men då vill den sjävdra litet för bra. Om man kör litet grövre virke så blir det lätt så att sållen gärna stockar när det kommer för mycket flis och så blir det förstås stopp med brott av brytpinnar och annat kul. Jag kör med en 100hk traktor och det går in max ca 20cm virke. Motorstoppen uppstår som en följd av att flisen inte hinner ut, huggen i sig orkar nog traktorn driva. (Den kunde blåsa bättre också) När den går ner i varv så får flisen svårt att hinna ut.

Nu funderar jag om man skulle kunna ta bort två bett (den har ju fyra) för att på sånt sätt få den att göra litet mindre mängd flis per tidsenhet. Funderar dock om det kommer att försöka trycka in virke i de öppna hålen i huggskivan eller om det funkar. Om någon testat något liknande?
Eller måste man tillverka någon form av täck-plåt till de öppna hålen?

Synpunkter mottages med stor tacksamhet! :-)
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100



kimmen

#2 » 14:30:36, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du börjar bygga om, kolla att det kommer in lika mycket eller mer luft som det blåser ut. På min tog jag upp större hål i centrum på kåpan, då vart det bättre fart ut på flisen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

databonden (trådstartaren)

#3 » 16:57:43, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj! Tack! Det där har jag inte tänkt på!! :uupps:
Har du också en likadan drivex / edsbyhugg?

Öppningen är nog inte så stor, och det brukar ju dessutom samlas en del skräp där på gallret!
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

kimmen

#4 » 20:25:29, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har en billig Kina hugg, typ Kelfri eller liknande, tar 13cm
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

atlashjul

#5 » 21:20:57, 04-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte va så att kast-vingarna är slitna? om den gått många kubik genom åren? Vad är det för arbetsvarv när du har material i huggen? Du kanske behöver ha högre utgångsvav/Tomgångsvarv, så att den har rätt arbetsvarv med material,, (En sån apparat är ju inte så övervarvs-känslig som tex en hövändare eller nått..)

Bara tankar,,
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

databonden (trådstartaren)

#6 » 08:18:14, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era funderingar. Det är trevligt att få litet nya vinklar på saken. Det är ganska kraftigt material i kastvingarna, för de har också kvistbrytare. Så jag tror inte att de slitits så pass mycket att det skulle påverka blåskapaciteten. Men de är inte så stora så det har knappast varit så bra blås när den var ny heller.
Jag kör på 540 och princip full gas, så litet övervarv kanske. Har testat med 1000rpm och 2/3 fart på motorn, då blåser det bättre, men samtidigt så ökar avverkningskapaciteten så att motorkraften från min mf 3085 inte räcker till så bra vid litet grövre virke. Igår flisade jag bakved från sommarens sågning och då funkade det bra med 1000rpm.. God fart och litet bättre blås.

Sållet bromsar säkert en del, jag har funderat på om jag borde ta bort det. Men sållet finns inte rakt framför hålet upp i utblåset, det är bara längre "bakåt" förbi öppningen alltså. Så jag vet inte riktigt hur mycket det påverkar egentligen. Är litet tveksam vilken funktion det öht. har. Men huggen gör nog det renaste fliset jag någonsin sett. Flisstorleken kunde vara större, men då förvärras problemet med att kraften inte räcker till också. Eller är lösningen på problemet helt enkelt att traktorn borde få mera blås? :razz:
Jag har funderat på att bygga om till hydraulisk matning, eventuellt med varvtalsvakt, men har inte riktigt velat satsa tiden och pengarna. Det finns ju nog ett antal entreprenörer som gör flis både snabbt och förmånligt. Även om den flisen inte är lika jämn i kvalitet. Då får man börja städa stokern före påfyllningar i stället, plocka bort "vedklabbarna", annars får man problem efter ett tag när det blir för mycket pinnar och träbitar i botten på silon.

Såg att nyare edsbyhuggar verkar inte ha såll, bara de där tre bågarna som hör ihop med kvistbrytningsfunderingen. Svårt att förklara, borde ta någon bild.
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

kimmen

#7 » 08:41:45, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är rotorn rak så den inte skevar, då är det svårt att justera knivarna, det blir liksom bara en kniv som är rätt justerad
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

atlashjul

#8 » 09:51:11, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer motor å 1000varv är nog lösningen... Men om det skulle hjälpa med mer blås, du kan inte montera en elektrisk "hjälpfläkt" ? om du har tillgång till extern 380v ström vi flisnings stället.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

databonden (trådstartaren)

#9 » 18:34:08, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte komma med en liten rapport hur det blev. Jag ställde in två knivar jämnt med huggskivan och ställde ut de båda andra så mycket som motstålets inställning tillåter. Skruvhålen var inte så långa så justermån på motstålen var inte så stor.

Resultatet blev faktiskt rätt bra tycker jag. Huggen går betydligt lättare och lugnare, gör litet grövre flis och bäst av allt - klarar upp till maxdiameter på träd utan att stocka! Den verkar också dra in virket riktigt bra, men det brukar den göra när stålen är vassa.

Nu är det bara ryggen som begränsar storleken på flisveden :-)

2 personer gillar det här inlägget.
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

JD400

#10 » 19:48:59, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tycker du det funkar med mekanisk matning? Har aldrig kört med mekanisk men däremot varit med och kört med hydraulisk och det är ju bra att kunna backa ibland t.ex. Dessvärre är det ju en rejäl prisskillnad med matning eller inte.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

databonden (trådstartaren)

#11 » 20:56:50, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en mindre farmi hugg tidigare, som hade hydraulisk matning. Det bästa var förstås att det gick att stoppa matningen och backa vid behov. Men den var inte så stark som jag minns, lämnade nog att pysa i överströmmaren litet då och då. Den mekaniska är starkare, men går förstås inte att stoppa. Har funderat på att göra om med hydraulik, och kanske no-stress, men det har inte blivit av. Försöker lämpa de största stockarna åt sidan så får en entreprenör göra flis av dem med sin lastbilsmonterade hugg en gång per år. Så slipper jag hantera de tyngsta. Synd bara att han har så stora hål i sitt såll, så min veto-stoker uppskattar inte riktigt den flisen. Drivex / Edsby huggen gör oslagbart fin flis!
Tror jag betalade under 1500€ för denna huggen och fick mera för min gamla farmi, så jag tycker jag gjorde en bra affär.

1 person gillar det här inlägget.
databonden
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:35, 21-10-2008
Ort: Närpes
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Ford,
Lännen C100

JD400

#12 » 23:16:52, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en bra affär då! Om jag inte minns fel är det en Farmi som jag brukar leja in när det behöver flisas och den går oftast riktigt bra. Klarar väl bortåt en 25-30 cm kanske. Har funderat på att investera i en egen maskin men kostnaden på en motsvarande har hittills avskräckt.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

joachimk

#13 » 21:38:30, 17-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använt just 250T modellen med IH824 och IH684 (de har ca 75 hk effekt). Blev flisat ca 70 kubik flis per år i 35 år. Att använda den på 540 var omöjligt. Med ca 75% effekt och 1000 varv så fungerade den bra.

Laddade upp en handbok på den för nåt år sedan. Har du sett den?

Edsbyhuggen 250H/250T/220E

På sidan 7 finns riktlinje för avstånd. Det som har varit det viktigaste var att vinkeln på bettet var korrekt. Det är handbok för hydraul modellen, blev troligen inte gjord nån model för T modellen. Väsning skulle också göra efter ca 50 kubik flis. Det som den fungerar dåligt med är frusen gallrad tall (12-20 cm), den helt enkelt vägrar dra in. En annan erfarenhet är att om man fäller sly med löv så går de inte att flisa om man inte kvistar dem, det stockar upp i utblåsröret och det som är mindre än fingret har inte i tuggen att göra.

Den är också ganska känslig med att gummi som skall dra tillbaka drivhjulet är spänd så att den matar rätt. Allt möjligt gummi blev testat med efter att orginalet blev slut. Är det för spänt så driver den för hårt och för löst så blir det inget flis. Det är kombination med vassa bett och drivhjulet som gör att den fungerar. För spänt så packar den på för hårt mot bettet och för löst så går det inte in. Drivhjulet skall "slira" lite mot den vet som matas in (inte på remmen om nån missförstår).
Senast redigerad av ja-bond77 21:29:47, 23-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: inga url-koder förutom i specialfall!
joachimk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:37, 29-07-2013
Ort: Vasa
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH684

Bengt Erik Eriksson

#14 » 00:49:23, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen erfarenhet av edsbytuggen men Erjo 160T. Körde aldeles för länge med alla stål i den. Blev en mycket bättre hugg med bara två stål. Kapaciteten sjönk inte så mycket pga traktorn höll varvet mycket bättre och det var ändå ryggen som bestämde kapaciteten.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

kimmen

#15 » 10:56:01, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Har ingen erfarenhet av edsbytuggen men Erjo 160T. Körde aldeles för länge med alla stål i den. Blev en mycket bättre hugg med bara två stål. Kapaciteten sjönk inte så mycket pga traktorn höll varvet mycket bättre och det var ändå ryggen som bestämde kapaciteten.


Vilket varvtal kör ni den på 1000 eller 540. Vill själv prova med två stål, har bara 540
Misstänker att jag inte får ut 540 på uttaget med 4 stål, därför dåligt blås
Vad har ni i stället för stål på den tomma platsen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se