Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerSåg- och vedmaskiner

Såg problem, Parker F11. Se video!

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såg- och vedmaskiner här

HeraX (trådstartaren)

#1 » 20:00:36, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Se film: https://youtu.be/SD_6AZTdC-w

Har lite problem med att få igång sågen till mitt bygge. Problemet är att den är orkeslös. Den får cirkus 50 liter minuten/ 200bar på filmen. Har även testa ge den 120L/Min, då varvar den på fint, men fortfarande orkeslös när den träffar på något. Sågen är kopplad på samma ledning som cylindern som pressar fram sågen, dock har jag en reduceringsventil på cylindern så jag kan ställa in lämplig hastighet. Sågmotorn är en parker F11-10cc Med 10 kuggs drev, 20" Sågsvärd Oregon 18HX & Sågkedja 69 dl.

Tog lös dräneringsledningen och mätte under 1 minuts körning av sågen. Fick ihop 0,32Liter. Så sågmotorn verkar vara OK iallafall.


Jag har en f11-5cc motor liggandes, hade den fungerat bättre? dock måste jag handla nytt sågdrev från kisaved för 1.362kr ink frakt i så fall, inte alls kul. Om det nu inte finns någon typ av adapter från 18mm axel till 20mm :klia:
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor



Turbodiesel

#2 » 20:41:04, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser resten av hydraulsystemet ut, och var mäter du trycket?

Det kan vara så enkelt att när sågen träffar plankan kör matningscylindern fast kedjan direkt, i och med det ökade trycket.

Jag har en strypventil på sågmotorns returledning, och trycket till svärdmatningen tas ut mellan sågmotorns retur & strypventilen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#3 » 21:02:00, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är en ganska vanlig variant på sågmatningsinkoppling, jag kör 60-80L/min till F11-10, hydraultrycket vid sågning rör sig ibland upp mot 150bar även om jag har 220bar tillgängligt som maxtryck. Sågar 400mm på 2-3 sekunder. Det går att såga betydligt fortare, men jag tycker inte det tillför speciellt mycket (får ändå vänta något på klyven), och det låter inte harmoniskt heller.

Några traktorprocessorer/stegmatare har F11-5, om drevet är billigare på annat håll, men det beror inte på 10-motorn att det inte funkar för dig.

Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

HeraX (trådstartaren)

#4 » 21:17:30, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen ger hydraulflöde till ett Pvg32-ventilpaket (Opencenter) med 3st on/off ventiler. Första går till klyv-cylindern, andra till armen som ska hålla fast stocken, och tredje till såg/sågmatningen.
Mätningen på filmen skedde från inloppsektionen på pvg32-paketet.

Aha riktigt smart ju, snurrar inte sågen så kan den inte trycka då heller. Det ska jag koppla om till sen! Underbart med ritning också :bira:
Dock har jag provat att begränsa flödet rejält till svärdmatningen, men med samma resultat. Men visst, det kanske bara är så enkelt.

Vilken temperatur brukar sågmotorn ligga i? kände på den efter testsågningen och det var nästan så man brände sig. Men de kanske hör till vanligheten att den snabbt kommer upp i temperatur.
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#5 » 21:23:34, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En enkel tumregel är att du håller i något som är 60° i en sekund, tre sekunder om du är jäkligt tuff.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

HeraX (trådstartaren)

#6 » 23:37:03, 26-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just ja, en annan fundering jag hade kring hydrauliken var att, när inte funktioner körs på ventilpaketet. Så vill alla funktionerna arbeta lite, dvs armen som ska hålla i stocken glider sakta upp, och svärdmatningen går sakta framåt. Vilotrycket på paketet är ca 20bar, Kan det vara så att det läcker på något sätt som gör att funktionerna smygkör? Eller är det lasthållningsventil som gäller för att stoppad sånt?
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

Simnil

#7 » 06:48:40, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några synpunkter i all enkelhet.
50 l/min är lite på en 10cc, 120 är närmare vad den egentligen ska ha och det är inte för mycket det heller egentligen. Nu kommer det ju att såga ändå och då du bygger vedmaskin och inte en skördare så spelar det väl kanske inte så stor roll.

Tryckfallet över motorn ska du mäta då den sågar, inte då du redan sågat fast. Då får du reda på exakt viken effekt du har tillgänglig för själva sågningen, (och du får även svart på vitt på om ledningsstorlekar etc är tillräckliga).

Rent spontant så matar den ut alldeles för fort, skulle behövas, (mycket), mer kräm för att orka såga i den farten.

Jag jobbar på en firma som bl.a bygger gripsågar, (sågkassetter för timmergripare), och utmatningssystemet Turbodiesel skissat ovan är i grova drag det ena av de systemen vi använder. Vi kallar detta "returutmatning" då det bygger på en strypning efter sågmotorn, (i returledningen).
Fördelen med detta är att utmatningen blir självjusterande till stor del. Nackdelen är att tillgängligt tryck för själva sågningen blir lägre. Vi brukar rekommendera detta system för maskiner med begränsad prestanda. (på vissa maskiner med långa ledningar, eller andra saker som ger högt tanktryck, behövs inte ens returstrypningen).

Det andra utmatningssystemet kallar vi tryckutmatning och där tar man ut tryck före sågmotorn och reducerar detta till ett fixt utmatningstryck och sen regleras utmatningshastigheten med en justerbar strypning. Har man för dåligt flöde med detta system kommer man få problem med att få svärdet att mata ut då tryckfallet över motorn blir för lågt då den "tomsågar".

Reducerar du utmatningstrycket eller stryper du bara flödet till utmatningscylindern? Har du ingen tryckreducerare så ökar ju utmatningstrycket då sågen börjar gå tungt vilket blir precis tvärt om vad du vill ha.
Har du tryckreducerare så prova ställa ner utmaningstrycket på säg 20 bar och sen rattar du ner utmaningshastigheten med lämplig justerbar strypning tills att den sågar genom, (går det inte på 20 bar får du gå ännu lägre). Funkar det så höj trycket lite och justera farten och se om kapförloppet går fortare.
Har du ingen tryckreducerare så måste du nog antingen sätta in en eller bygga om till returutmatat.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

HeraX (trådstartaren)

#8 » 18:10:35, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för synpunkterna, intressant läsning!

Har aldrig gjort något hydraulschema tidigare, men gjorde ett försök så jag kan visa hur jag gjort.


Bild

Nr 1 = Ställbar strypventil.

Nr 2 = Ställbar övertrycksventil, som går direkt till tank om aktiv.

Nr 4 = backventil, så sågen inte går fel väg när flödet vänds.

Nr 5 = Svärdmatningscylindern

Så när A-sidan aktiveras så kommer sågen och svärdmatningen starta. Och B-sidan kör upp svärdet igen.
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

HeraX (trådstartaren)

#9 » 22:08:35, 03-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade orsaken till felet. Körde såg/svärdmatningen direkt från ventilpaketet och märkte att om jag drog ner spaken max tappade sågen effekt, släppte jag upp så jag hade typ lite mer än 1/2 öppen så vaknade sågen till liv ordentligt (Stor skillnad). Osäker vad som orsakar det felet, men gissar att det kan vara något med ventilsliden eller dyl.. :klia:
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

Simnil

#10 » 06:56:40, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket öppningstryck har ventil nr 2?
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

HeraX (trådstartaren)

#11 » 17:59:25, 04-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Vilket öppningstryck har ventil nr 2?


Har inte mätt trycket på övertrycksventilen än. Men minsta öppningstryck är 50bar på den och den borde ligga där i närheten på inställningen nu (ställskruven är så gott som max ute)
Användarvisningsbild
HeraX
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:46, 26-04-2020
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Såg- och vedmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se