Några synpunkter i all enkelhet.
50 l/min är lite på en 10cc, 120 är närmare vad den egentligen ska ha och det är inte för mycket det heller egentligen. Nu kommer det ju att såga ändå och då du bygger vedmaskin och inte en skördare så spelar det väl kanske inte så stor roll.
Tryckfallet över motorn ska du mäta då den sågar, inte då du redan sågat fast. Då får du reda på exakt viken effekt du har tillgänglig för själva sågningen, (och du får även
svart på vitt på om ledningsstorlekar etc är tillräckliga).
Rent spontant så matar den ut alldeles för fort, skulle behövas, (mycket), mer kräm för att orka såga i den farten.
Jag jobbar på en firma som bl.a bygger gripsågar, (sågkassetter för timmergripare), och utmatningssystemet Turbodiesel skissat ovan är i grova drag det ena av de systemen vi använder. Vi kallar detta "returutmatning" då det bygger på en
strypning efter sågmotorn, (i returledningen).
Fördelen med detta är att utmatningen blir självjusterande till stor del. Nackdelen är att tillgängligt
tryck för själva sågningen blir lägre. Vi brukar rekommendera detta system för maskiner med begränsad prestanda. (på vissa maskiner med långa ledningar, eller andra saker som ger högt tanktryck, behövs inte ens returstrypningen).
Det andra utmatningssystemet kallar vi tryckutmatning och där tar man ut tryck före sågmotorn och reducerar detta till ett fixt utmatningstryck och sen regleras utmatningshastigheten med en
justerbar strypning. Har man för dåligt
flöde med detta system kommer man få problem med att få svärdet att mata ut då tryckfallet över motorn blir för lågt då den "tomsågar".
Reducerar du utmatningstrycket eller stryper du bara flödet till utmatningscylindern? Har du ingen tryckreducerare så ökar ju utmatningstrycket då sågen börjar gå tungt vilket blir precis tvärt om vad du vill ha.
Har du tryckreducerare så prova ställa ner utmaningstrycket på säg 20 bar och sen rattar du ner utmaningshastigheten med lämplig justerbar strypning tills att den sågar genom, (går det inte på 20 bar får du gå ännu lägre). Funkar det så höj trycket lite och justera farten och se om kapförloppet går fortare.
Har du ingen tryckreducerare så måste du nog antingen sätta in en eller bygga om till returutmatat.